غربالگری ۶۱ میلیون ایرانی/ دو میلیون نفر واجد پیگیری هستند

معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، گفت: بیش از ۶۱ میلیون نفر در سامانه وزارت بهداشت، غربالگری بیماری کرونا شده اند.

به گزارش ایمنا، بابک فرخی، در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته روی آنتن شبکه دو سیما رفت، با عنوان این مطلب که بیش از ۶۱ میلیون نفر در سامانه‌ای که وزارت بهداشت آن را ایجاد کرده است غربالگری بیماری کرونا شده اند، اظهار کرد: از این تعداد بیش از ۵۰ میلیون نفر در ۳۹ هزار واحد ارائه دهنده خدمت به وسیله ۱۶۱ هزار کاربر طرح غربالگری را انجام داده اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر نیز در خودارزیابی با مراجعه به این سامانه به سوالات پاسخ داده اند، افزود: سوالات در این سامانه به صورت الگوریتمی بوده و سوال نخست درباره علائم بیماری است. دیگر سوال‌ها درباره تماس با افراد مشکوک، نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای است.

وی تصریح کرد: پس از مشخص شدن افراد واجد پیگیری درباره آنها پیگیری عادی یا فوری انجام می‌شود که در پیگیری فوری نیروهای درمانی کمتر از ۲۴ ساعت سراغ فرد مبتلا می‌روند.

معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، گفت: اکنون بر اساس طرح غربالگری بیش از دو میلیون نفر واجد پیگیری هستند که با آنها تماس گرفته می‌شود. مردم به شماره تلفن ۴۰۳۰ برای پاسخ دادن به سوالات درباره بیماری کرونا پاسخ دهند.

فرخی تاکید کرد: ۷۰ درصد کسانی که در سامانه غربالگری ثبت نام کرده و به مراکز درمانی ارجاع شده اند، مشکلی نداشته اند. از این تعداد، ۲۴.۵ درصد به مراقبت در منزل نیاز داشتند و مشکوک هستند که اگر علامت‌های جدیدی داشتند دوباره به آنها مراجعه می‌شود.

معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، گفت: سامانه پرقدرتی در حوزه بهداشت همه اطلاعات خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و…، را رصد و ثبت می‌کند. در حوزه روستاها پوشش ما صد درصد است، اما در حوزه شهرها بیش از ۸۵ درصد پوشش وجود دارد.

فرخی تاکید کرد: در شهر تهران از ۱۵ میلیون جمعیت ساکن آن ۱۰ میلیون نفر پرونده بهداشتی دارند و ۵ میلیون نفر به ویژه در مناطق شمال شهر بدون پرونده هستند. در عین حال، در جنوب تهران پوشش ما بسیار خوب است.

وی افزود: ۱۸ هزار خانه بهداشتی و دو هزار و ۷۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت داریم و به ازای هر ۴ هزار نفر یک پزشک که در مجموع ۶ هزار و ۸۵۲ پزشک خانواده را شامل می‌شود که در این مراکز حضور دارند.

معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، گفت: دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در گروه‌های مراقبتی، سالم سازی محیط، ادارات و سازمان‌ها و کمپین ورودی و خروجی شهرها تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۴۳ هزار گروه بسیجی داوطلب در بخش مراقبت و سلامت فعال هستند و سالم سازی محیط را نیز بسیج به عهده گرفته است. با آغاز کار ادارات از طریق بسیج ادارات در ورودی سازمان‌ها، هم مراجعین و هم کارمندان غربالگری می‌شوند.

کد خبر 416862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.