اقتصاد در دنیای سرگرمی ها

اقتصاد و فرهنگ دو عنصر جدایی ناپذیر زندگی بشر هستند هم‌چنین بیشترین تأثیر را بر یکدیگر دارند. شاید در گذشته هنر به عنوان عنصری مستقل و تأثیر ناپذیر از اقتصاد در جریان بوده اما امروزه این تأثیر پذیری با شیب زیادی رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بحران اقتصادی و رکودهای بزرگ همواره دامنگیر دولت‌ها و مردم می‌شود و تبعات این رخداد فرهنگ و هنر ملت‌ها را دچار دگرگونی می‌کند، رکود اقتصادی شکل و پیام آثار هنری را تغییر می‌دهد و از همین رو اقتصاد یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هنر است. بسیاری مردم در شرایط کنونی اقتصادی بیش از پیش به سرگرمی‌هایی که مضامین آن‌ها حول محور اقتصاد هستند علاقه مند می‌شوند بنابراین تلاش شده که در این بسته یک فیلم، یک کتاب و یک بازی با موضوع اقتصاد معرفی شود.

فیلم: رکود بزرگ

فیلم رکود بزرگ محصول سال ۲۰۱۵ بر اساس کتابی با همین نام نوشته مایکل لویس به رکود بزرگ مالی و ورشکستگی دولت آمریکا در سال ۲۰۰۷_ ۲۰۰۸ می‌پردازد.

بحران مالی این سال تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله حباب مسکن انبوه، نقدینگی غیر قابل کنترل، وام‌های بدون پشتوانه و معاملات با ریسک‌های بسیار بالا پدید آمد. بسیاری از کارشناسان معتقدند بحران این دوره بعد از بحران بزرگ ۱۹۳۰ بزرگترین بحرانی بود که جامعه اقتصادی دنیا با آن مواجه شد در این بحران وال استریت، مؤسسات مالی، مؤسسات اعتبارسنجی بانک‌ها و مسکن بیشترین آسیب و نوسان را شاهد بودند و این بحران به حدی جدی بود که نه تنها در آمریکا بلکه در تمام دنیا تأثیرگذار بود.

کارشناسان معتقدند انبوه بدهی‌های مالی اروپا و کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا از تبعات این بحران است. بحرانی که بسیاری از بانک‌های امریکایی و اروپایی را ورشکست کرد، از طرفی تبعات این بحران تا جایی پیش رفت که دولت آمریکا را به تعطیلی کشاند و پس از آن قوانین زیادی در جهت جلوگیری از تکرار این واقعه وضع شد.

رکود بزرگ روایت بخشی از معامله گران و شرکت‌های تأثیرگذار در این بحران است، در این فیلم علل و عوامل پدیدآورنده این بحران از پایه بررسی می‌شود و به نوعی آموزش سرمایه‌گذاری و شناخت بازارهای مالی در مواقع بحرانی است.

رکود بزرگ به ریشه‌یابی سیاست‌های غلط در شکل‌گیری این بحران می‌پردازد، کریستین بیل، برد پیت، مارگو رابی و رایان گاسلینگ بازیگران این فیلم هستند و آدام مک کی نویسندگی و کارگردانی این اثر را به عهده دارد، مک کی در نگارش این فیلم سعی داشته در کنار اطلاعات و واقعیات زیادی که قصد انتقال آن را به مخاطب دارد با اضافه کردن زبان طنز و کمدی مخاطب را با خود همراه کند.

کتاب: فرزندان شوک

پی دی اف کتاب رکود بزرگ مرجع اصلی فیلم را می‌توانید به راحتی در سایت‌های معتبر خریداری یا دانلود کنید، اما برای معرفی، کتاب دیگری از همین نویسنده با موضوع بازارهای سرمایه (بورس) را انتخاب کردیم.

فرزندان شوک نوشته مایکل لوئیس یکی از مشهور ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۰ در آمریکا و جهان است، بی پروایی نویسنده، اطلاعات عرضه شده و استنادهای ارائه شده در این کتاب در نوع خود کم نظیر است.

مایکل لوئیس در این کتاب پرفروش و ساختارشکن، داستان گروهی کوچک و بت‌شکن در وال استریت را نقل می‌کند که متوجه می‌شوند بازار سهام آمریکا به گونه‌ای متقلبانه به نفع افرادی خاص دستکاری شده است. آنها گرد هم می‌آیند تا ضمن کشف همه روش‌های موذیانه‌ای که برای کسب سودهای نامتعارف از جیب معامله‌گران عادی سهام، مانع ادامه آنها شوند (برخی از آنها برای پیوستن به تیم، شغل‌های چند میلیون دلاری خود را رها کردند!)

اگر به هر طریقی با بازار سهام در ارتباطید و یا به آن علاقمند بوده و پیگیر اخبار آن هستید، این کتاب می‌تواند برایتان جالب و مفید باشد.

بازی: مونوپولی

منوپولی که در ایران به نام یوروپولی و روپولی هم شناخته می‌شود، نام یک بازی است که توسط شرکت برادران پارکر و به صورت بسته‌بندی توسط شرکت هزبرو آمریکا منتشر شده‌است.

منوپولی در واژه به معنای انحصارگری است. و در دسته بازی‌های تخته‌ای (برد گیم) قرار می‌گیرد و جز محبوب ترین بازی‌های تخته‌ای جهان قرار دارد. مونوپولی یک بازی اقتصادی کامل است و تعداد زیادی از اصول علم اقتصاد از جمله؛ مدیریت منابع، ریسک پذیری، اصول سرمایه گذاری، اصول داد و ستد و … بر این بازی حاکم است.

موضوع بازی منوپولی تلاش بازیکن‌ها برای در دست گرفتن انحصاری خانه‌های خاص در زمین بازی است. به نظر می‌رسد از سال ۱۹۳۵ تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون نفر بازی منوپولی را انجام داده باشند.

مونوپولی در نسخه‌های فیزیکی و مجازی متعددی قابل دسترس است و هر دست این بازی برای چهار نفر ۱_۲ ساعت زمان می‌برد.

کد خبر 416807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.