شیراز ۹۸؛ یک شهر در بین سه بحران

اعضای شورای شهر شیراز از سالی که گذشت می‌گویند از اینکه تا چه اندازه به اهداف خود دست یافتند و چقدر توانستند جای شورای شهرداری بودن، شورای شهر باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۸ برای تمام شهرهای ایران پر از مصائب منحصر بفرد بود، برای شیراز بیشتر؛ سیل فروردین‌ماه که صورت گل‌آرایی شده و نوروزی دروازه قرآن را با خود برد، اولینِ آن بود. اعتراضات بنزینی در آبان‌ماه و خسارت‌های زیاد آن برای قد و قواره شیراز کمی سنگین‌تر از سایر شهرها بود و این اواخر نیز سرازیر شدن مسافران جا مانده از شمال و دیگر نقاط گردشگری کشور درپی شیوع کرونا، شهر شعر و طرب ایران را بیش از هر شهر دیگری تحت تأثیر قرار داد که بازخوانی تک تک آن می‌تواند عیار شورای این شهر را در یک سال سخت به خوبی نشان دهد.

سیلابی که حساسیت‌ها را تازه کرد

سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز از سیل فرودین‌ماه ۹۸ اینچنین می‌گوید: شورای شهر سال ۹۸ را با سه حادثه پیش‌بینی نشده تجربه کرد که اولینِ آن، سیل فروردین‌ماه بود؛ سیلی که در شیراز یک فاجعه انسانی را به دنبال داشت و همشهریان و هموطنان زیادی را درپی آن ازدست دادیم و حادثه‌ای تلخی را شاهد بودیم. با این حال از همان روزهای ابتدایی پس از سیل شیراز، شورا کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داد و شهرداری نسبت به بروز دوباره سیل حساس شد. این حساسیت باعث شد در دفعات بعد شهرداری پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد و بارندگی‌ها مشکلات کمتری را برای شهر رقم بزند.

نواب قائدی عضو شورا نیز درباره فروردین‌ماه سیلابی شیراز معتقد است: سیل که تمام شد، تمهیداتی که شهرداری برای نوروز ۹۸ اندیشیده بود مانند اقدامات انجام شده در زمینه اسکان، ایجاد المان‌ها و گل آرایی‌ها همگی لطمه خورد و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از سیل بخش مهمی از انرژی شورا به خود اختصاص داد. در فاصله کوتاهی، برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر، لوله‌گذاری‌ها به‌صورت گسترده در تمام مناطق یازده‌گانه انجام شد تا در بارندگی‌های بعدی کمتر شاهد آبگرفتی‌ها باشیم.

او ادامه می‌دهد: در جریان سیل، حتی وجود یک سنگ بزرگ در بلوار جمهوری، بالای دروازه قرآن برای مردم دغدغه درست کرده بود و امکان داشت باعث خطر احتمالی بعدی باشد که با انرژی و سختی زیاد و با انفجار، این سنگ بزرگ برداشته شد تا دروازه قرآن به مکانی ایمن تبدیل شود.


شهری که بیش از همه سوخت

اعتراضات بنزینی و اتفاقات پس از آن در آبان‌ماه ۹۸ دومین بحران شیراز بود و وسیع‌تر از بسیاری از شهرهای دیگر کشور در این کلانشهر رخ داد؛ شهرداری شیراز اگرچه توانست اتوبوس‌های سطح شهر را از نقاط مختلف به سرعت جمع‌آوری کند اما آنگونه که مسئولان شهری شیراز گفتند، دو منطقه شهرداری به حد وسیعی دچار آتش‌سوزی شد و نیمی از ایستگاه‌های اتوبوس و بخشی از ایستگاه‌های مترو نیز آسیب جدی دیدند.

رئیس شورای شهر شیراز درباره تأثر این ناآرامی‌ها بر شهر می‌گوید: ناآرامی‌های آبان‌ماه خسارت‌های سنگینی را بر شهر و شهرداری وارد کرد که جدا از آثار اجتماعی خود، به لحاظ اقتصادی نیز تبدیل به چالشی بزرگ برای شورا و شهرداری شیراز شد که جبران آن بسیار سخت بود.

ویروسی که کارهای صد روزه را برهم زد

شیوع کرونا نیز در اواخر سال سومین بحران شیراز بود اما شاید دو بحران گذشته، مدیریت شهری را آنقدر واکسینه کرده بود که پیش از جدی‌تر شدن بحران دست به اقدام بزند. نامه‌نگاری متعدد شورا با مسئولان استانی و کشوری و اقدامات پیشگیران برای مهار کرونا، باعث شد مرکز استان فارس جز مناطق قرمز ابتلا به کرونا در کشور نباشد.

موسوی در این باره نیز می‌گوید: به نظرم شورای شهر و شهرداری در پیشگیری از شیوع کرونا عملکرد قابل قبولی را به‌جای گذاشت؛ از روزهای اول چند مصوبه داشت، جلسه فوق‌العاده برگزار کرد و برای اقدامات پیشگیرانه، کمک ۹ میلیارد تومانی را تصویب کرد. تعطیلی پارک‌ها و لغو تجمعات از همان روزهای ابتدایی و تعطیلی خدمات‌رسانی مترو و اتوبوسرانی اقدامات شورای شهر در روزهای ابتدایی شیوع بیماری بود که هرکدام در کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری مؤثر بودند.

البته از طرف دیگر آنگونه که قائدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز می‌گوید، کرونا تأثیر زیادی بر روند پروژه‌های شهر داشته است: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پروژه‌های عمرانی خرد و کلان در شیراز دنبال شد و قرار بود چند پروژه بزرگ تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد. "صد پروژه صد روز" عنوانی بود که برای اجرای پروژه‌های سه ماه پایانی سال انتخاب شده و قرار بود در هر روز یا کلنگ‌زنی یک پروژه انجام یا مراسم افتتاحیه یکی از پروژه‌ها برگزار شود که تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفت؛ روند فعالیت پروژه‌های عمرانی برای تأمین سلامت کارمندان شهرداری تا بهبود شرایط تعطیل شده و بخش کوچکی از عملیات آن، که باقی مانده است در سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید.


چالش‌های بودجه‌ای شورا در سال ۹۸

از بحران‌ها که بگذریم، سخن از اقدامات ساختاری شورا به میان می‌آید که رئیس شورای شهر به سه محور اساسی فعالیت‌های شورا در نیمه دوم سال ۹۸ اشاره کرده و می‌گوید: یکی از این محورها مربوط می‌شود به تلاش در جهت تقویت ارتباط با سایر سازمان‌ها که نتیجه آن انعقاد شش تفاهم‌نامه بود تا گامی برای تحقق مدیریت هماهنگ شهر باشد؛ راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورای شهر از شهریورماه ۹۸ و واکاوی بیشتر راهکارهای قانونی مربوط به شرح وظایف شورای شهر نیز دو اتفاق بزرگ دیگر سال گذشته برای شورا بودند.

او اضافه می‌کند: سعی شد در سال گذشته اولویت پروژه‌های عمرانی مشخص شود؛ همچنین برای اولین‌بار بودجه در زمان قانونی خود که پیش از پایان بهمن‌ماه بود به تصویب رسید و شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران شهرداری براساس برنامه پنج‌ساله نیز در شورا تدوین شده‌اند.

سولماز دهقانی عضو دیگر شورای شهر شیراز است که وضعیت بودجه‌ای شورا در سال گذشته را رضایت‌بخش می‌داند: اگرچه وضعیت اقتصادی کشور در سال گذشته چندان مناسب نبود اما شهرداری شیراز دور از ذهن ظاهر شده و توانست بودجه سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۸ را محقق کند که البته با شرایط کنونی که سال ۹۹ را غیرقابل پیش‌بینی کرده، نمی‌توان با قطعیت گفت که این شرایط مثبت در سال پیشرو نیز ادامه پیدا می‌کند یا شرایط متفاوت خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: در دو سال ۹۶ و ۹۷ تمرکز شورای شهر بر روی تکمیل پروژه‌های ناتمام بجای مانده از دوره قبل بود اما برای سال ۹۸ در جلسات هم‌اندیشی با شهردار پروژه‌های جدیدی مطرح شد که امیدواریم در سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسند.

از بافت تاریخی تا باغات قصرالدشت

شیراز دارای گنجینه‌ای ارزشمند از میراث تاریخی و طبیعی است که به عقیده دهقانی در بافت تاریخی شیراز نیز اتفاقات مثبتی رخ داده‌، او می‌افزاید: از شهریور ناظر شورا در منطقه تاریخی فرهنگی شیراز هستم و می‌توان گفت با ساماندهی بافت تاریخی و ایجاد مسیرهای گردشگری، اتفاقات خوبی در سال ۹۹ برای حفاظت و بازآفرینی بافت تاریخی شیراز انجام شده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر می‌گوید: برای این امر بودجه‌ای بی‌سابقه و به ارزش بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان تصویب شده و فعالیت بدنه‌سازی، کف‌سازی و بهسازی این منطقه مانند سرای احمدی، گمرک و روغنی بخوبی دنبال شد. بخش زیادی از بافت تاریخی غیرقابل استفاده رها شده و اکنون انبار کسبه و بازاریان شیراز است که می‌توان با این قبیل اقدامات، این نواحی شهری را تبدیل به فضاهای مطلوبی برا توسعه گردشگری کرد.

رئیس شورای شهر، درخصوص اقدامات انجام شده برای حفاظت باغات قصرالدشت شیراز نیز می‌گوید: حجم تغییر کاربری باغات قصرالدشت در شورای پنجم و خصوصاً سال گذشته بسیار کم بوده و شاید به یک دهم آمار سابق نیز نخواهد رسید؛ دلیل آن اقداماتی است که در جهت حفظ و تقویت باغات انجام شد مانند صدور مجوز برای تأمین آب باغات؛ شورای شهر نسبت به حفظ باغات همواره حساسیت نشان داده است که آمار دستگاه‌های دیگر گواه آن خواهد بود.


از حواشی پر سر و صدا تا انسان‌محوری پروژه‌ها

حواشی پیرامون شورای شهر شیراز به ویژه در چند ماهه اول سال ۹۸ برای مردم این شهر تازگی پیدا کرده بود و با تمام شدن یک حاشیه، پای حاشیه جدید به متن شورا باز می‌شد. جنجال‌های لفظی در صحن علنی و تغییر در ترکیب شورا با ورود و خروج‌های اعضای ثابت و علی‌البدل و تغییر هیئت رئیسه بخشی از این حواشی بود. حاشیه‌هایی که حتی به گیت‌های ورودی شورا نیز رحم نکردند.

دهقانی در این رابطه معتقد است: همیشه در شوراها حواشی و اختلاف نظرها وجود دارد که ممکن است برخی از آن‌ها کمتر و برخی زیادتر دیده شود اما برخی، حواشی شورای شهر شیراز را با قصد و غرض بزرگ کردند.

او ادامه می‌دهد: برای انجام الکترونیکی حضور و غیاب اعضای شورا، گیت‌هایی در ورودی شورای شهر نصب شد و هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی آن سر و صدای زیادی درست کرد. باید قبول کنیم که نمی‌توان از تکنولوژی دور شد و اجرای سیستم رأی‌گیری الکترونیک نیز باید در شورا اتفاق بیفتد چون نمی‌توان دم از ایجاد شهر هوشمند بزنیم اما در خود شورا به صورت سنتی عمل کنیم. بعضی‌ها چنین حاشیه‌هایی را درست کردند در حالی که هزینه گیت‌های ورودی از بودجه شورا تأمین می‌شد و از جای دیگری تامین نمی‌شد.

برای رهایی از بند حاشیه‌ها، باید ارتباط شورا به مردم تقویت شود که به گفته علی ناصری، دیگر عضو شورای شهر شیراز، این امر از چشم شورا دور نمانده است: در سال ۹۸ انسان‌محوری در پروژه‌ها، ارتباط مستقیم با مردم و دغدغه شهروندان در حوزه‌های مختلف را فراموش نکردیم؛ شیراز جز اولین شهرهایی بود که دوچرخه‌های اشتراکی در آن راه‌اندازی شد.

او ادامه می‌دهد: مصوبات و پخش آنلاین جلسات صحن علنی شورا در دسترس است. شماره تلفن تمام اعضای شورا در شبکه‌های مجازی پخش شده تا دغدغه‌ای اگر از سوی مردم بود با اعضای شورا در میان گذاشته شود، سمن‌ها و یاوران شورا نیز پل ارتباط میان شورا و مردم در سطح مناطق هستند تا مجموع این موارد، ارتباط شورای شهر با مردم را تقویت کند.

ناصری به اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح ساختاری شهرداری نیز اشاره کرده و می‌گوید: یکی از نمونه‌های انجام شده، ایجاد سامانه برای اطلاع‌رسانی و صدور پروانه‌ها توسط شهرداری است تا شهروندان با مراجعه به آن، بدون هیچ واسطه‌ای از آخرین وضعیت در خصوص صدور پروانه‌ها اطلاع پیدا کنند.

سهم ناچیز شهرداری از درآمدهای پایدار

سخن آخر، در رابطه با "شورای شهر بودن" شیراز است؛ اینکه اعضای شورا تا چه حد توانسته‌اند از کلیشه شورای شهرداری، خود را جدا کنند. موضوعی که نواب قائدی در رابطه با آن می‌گوید: تلاش اعضای شورا بر شورای شهر بودن است اما برخی اوقات اتفاقاتی در مدیریت کلان شهری رخ می‌دهد که اگر شورای شهرداری نباشیم، شهرداری در اجرای پروژه‌ها موفق نمی‌شود.

او اضافه می‌کند: سعی کرده‌ایم با دیگر دستگاه‌های استان همکاری کنیم چون اگر این همراهی نباشد، شهرداری پروژه‌ها را نمی‌تواند اجرا کند. با این وجود شورای شهر بودن را نیز فراموش نکرده‌ایم، هرچند که نگاه بیرونی شاید حکایت از شورای شهرداری بودن داشته باشد.

قائدی ادامه می‌دهد: لوایح درآمدی که به تصویب شورا می‌رسد، برای پروژه‌هایی است که زیرساخت‌های شهری را ایجاد می‌کند و این یعنی تحقق شورای شهر بودن؛ با این حال باید اقدامات بیشتری نیز انجام شود تا درآمدهای پایدار شهرداری افزایش پیدا کند به‌طور مثال سهم شهرداری از جرایم رانندگی درصد زیادی نیست با اینکه هزینه ایجاد بخش زیادی از زیرساخت‌ها برعهده شهرداری گذاشته می‌شود.

او معتقد است: در دوره مجلس فعلی سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده مورد توجه قرار گرفت که می‌تواند گامی برای تحقق درآمد پایدار باشد که اگر به آن سمت حرکت کنیم می‌توانیم شوراها را مصداق واقعی شورای شهر بدانیم زیرا در آن صورت است که شورا شهرداری را مکلف به احصای درآمد پایدار می‌کند.

کد خبر 416792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.