مجازات زندانیان متواری از زندان ٣ سال حبس خواهد بود

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: مجازات جرم زندانیان متواری از زندان سه سال حبس خواهد بود؛ ضمن اینکه هرگونه اقدامی مبنی بر تخریب اموال عمومی، تهدید مردم و سرقت خودرو بر جرم این افراد می‌افزاید.

ابوالفضل ابوترابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون فرار زندانیان از زندان اظهار کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از گسترش این بیماری در زندان‌ها، به دستور ریاست قوه قضائیه بیش از ٨٥ هزار زندانی مشمول مرخصی شدند و همچنین با عفو رهبر معظم انقلاب، در مجموع بیش از ١٠٠ هزار زندانی، پیش از آغاز ایام نوروز از زندان‌های کشور آزاد شدند. این رفتار برای اولین بار در دنیا توسط ایران انجام شد و نوعی الگوی برخورد با زندانیان در سطح جهان بود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا همه زندانیان جهان وحشت زده اند و به همین دلیل در برخی کشورها، زندانی‌ها دست به آشوب در داخل زندان‌ها زده اند. در کشور ما به کمک وزارت دفاع، زندان‌ها جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، به دستگاه‌های تب سنج مجهز شده و مسائل بهداشتی مرتبط با پیشگیری بیماری کرونا لحاظ شده اند تا نگرانی زندانیان پیرامون این موضوع به حداقل برسد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقدامات قوه قضائیه جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در زندان‌ها می‌تواند الگویی برای جهان باشد؛ زیرا همه موارد بهداشتی در زندان‌ها اجرا شده است. برخی زندانیان مانند سارقان و قاتلان مشمول مرخصی نمی‌شوند؛ زیرا رها سازی این افراد حتی موقت، در جامعه بر مصائب کرونا می‌افزاید؛ از همین رو انتظار می‌رود فرمانداران شهرستان‌ها و همچنین نیروهای نظامی و انتظامی تجهیزات کنترلی مورد نیاز در زندان‌ها را فراهم کنند؛ زیرا قوه قضائیه به تنهایی قادر به کنترل این وضعیت نیست.

ابوترابی تصریح کرد: مجازات جرم زندانیان متواری از زندان سه سال حبس خواهد بود؛ ضمن اینکه هرگونه اقدامی مبنی بر تخریب اموال عمومی، تهدید مردم و سرقت خودرو بر میزان مجازات این افراد می‌افزاید، اما چنانچه زندانیان متواری خود را تحویل و به زندان برگردند، جرمشان کمتر و برابر دستورالعمل و مقررات، مشمول ارفاق و تخفیف قانونی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از زندانیان متواری شده توسط نیروهای انتظامی دستگیر و به زندان بازگردانده شدند و برخی نیز خود را به زندان معرفی کردند؛ اما به همت شورای تأمین شهرستان سقز و نیروهای انتظامی بزودی تمامی زندانیان متواری دستگیر و به زندان باز گردانده می‌شوند.

شامگاه روز جمعه ۹ فروردین ماه تعدادی از زندانیان زندان سقز دست به شورش زده و نهایتاً بیش از ۸۰ نفر آنها متواری شدند. بر اساس گفته شاهدان عینی، تعدادی از زندانیان در حین فرار ماشین‌های عبوری را به زور از مردم گرفته و یا سوار شده‌اند و با تهدید چاقو از محل گریخته‌اند. پنج نفر از متواریان توسط نیروهای انتظامی و اطلاعات سپاه دستگیر و محل اختفای برخی متهمان نیز با رصد و اطلاعاتی، شناسایی شده است.

کد خبر 416791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.