چرا کرونا در اسپانیا با سرعت عجیب قربانی می‌گیرد؟

تعداد مرگ‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در اسپانیا باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان در سراسر جهان شده است؛ هر کارشناس عامل خاصی را در بروز این تعداد فوتی سهیم دانسته است. واقعاً چه چیزی باعث مرگ‌های روزافزون ناشی از ابتلا به کووید -۱۹ در اسپانیا شده است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اولین موارد ابتلای افراد به ویروس کرونا در کشورهای اسپانیا و ایتالیا در تاریخی نزدیک به هم، بیست و نهم ژانویه برای ایتالیا و سی‌ام همان ماه برای اسپانیا بوده است. ایتالیا بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در جهان را به خود اختصاص داده است با این حال تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلا به کووید -۱۹ در اسپانیا نیز به حدی بالا است که گویی در رقابت با ایتالیا در لیست آمار مبتلایان کرونا در جهان به سمت بالا پیش می‌رود. اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود و ذهن بسیاری کارشناسان را درگیر کرده است، این است که چرا تعداد قربانیان کرونا در کشوری بسیار پیشرفته نظیر اسپانیا تا این حد بالا است.

برخی متخصصان استدلال کرده‌اند که جمعیت زیاد افراد مسن در این کشور، رفتار اجتماعی و سیستم‌های مراقبتی ناکارآمد منجر به مرگ بسیاری از مردم اسپانیا درزمان شیوع ویروس کرونا شده است. در ادامه مهم‌ترین عوامل دخیل در بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور اسپانیا شرح داده می‌شود:

برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که آمادگی یک کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین عامل برای مراقبت از بیماران مبتلا به این ویروس و در نتیجه شکست آن محسوب می‌شود. بدیهی است که هرچه آمادگی یک کشور در زمان شیوع یک ویروس خطرناک بیشتر باشد، اقدامات پیشگیرانه در آن با سرعت بالاتری انجام می‌شود و در نتیجه با نتایج بهتری روبرو خواهد شد. چنانچه یک کشور، نظیر اسپانیا، از آمادگی لازم برخوردار نباشد و سرعت شیوع در آن بسیار بالا باشد آنگاه ویروسی مانند کرونا بیشترین تبعات را بر آن تحمیل می‌کند. نتیجه آن می‌شود که مراقبت نادرست و ناکافی از بیماران منجر به مرگ بسیاری از افراد آسیب‌پذیر می‌شود و پرسنل درمانی را نیز به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عملکرد وزارت بهداشت می‌تواند نقش بالایی در افزایش میزان ابتلای بیماران، به خصوص پرسنل درمانی، به یک بیماری داشته باشد؛ هر چه امکانات درمانی پیشرفته‌تر و بیشتر باشد مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا با موفقیت بیشتری همراه است. از طرفی ایمن‌سازی پرسنل درمانی در مقابل ابتلای ویروس کرونا باعث می‌شود تعداد کمتری از این افراد به ویروس آلوده شود و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کم‌تر با کمبود نیرو مواجه باشند.

مردم اسپانیا از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا کنون از قوانینی که دولت در دوران قرنطینه وضع کرده است پیروی کرده‌اند و تنها برای موارد ضروری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که این امر می‌تواند به تحقق کاهش سرعت گسترش کووید -۱۹، به خصوص انتقال بیماری به پرسنل درمانی در بیمارستان‌ها، در اسپانیا منجر شود. با این حال، کمبود تجهیزات ایمنی و مواد ضدعفونی کننده در بیمارستان‌ها احتمال ابتلای کادر درمانی به ویروس کرونا را چند برابر کرده است و این خود عامل مهمی در بالا بودن مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس جدید بشمار می‌رود.

سرعت بخشیدن به انجام آزمایشات کووید_۱۹

توزیع نامتناسب جمعیتی در کشور اسپانیا می‌تواند عامل مهم دیگری باشد که باعث آمار بالای مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در این کشور شده است. شهرهایی نظیر مادرید یا نواحی نزدیک به سواحل مدیترانه مملو از آسمان‌خراش‌هایی مسکونی است که جمعیت زیادی از مردم در خانه‌های چسبیده به هم سکونت دارند. فاصله کم بین ساکنان این مناطق منجر به شیوع سریع یک بیماری فراگیر نظیر کرونا ویروس می‌شود و رهایی از آن امری بسیار مشکل است. علاوه براین، جمعیت افراد مسن و افراد آسیب‌پذیر در اسپانیا بسیار بالا است که ابتلای این افراد به کووید -۱۹ در اغلب موارد می‌تواند منجر به مرگ آن‌ها شود.

برخی کارشناسان می‌گویند که هوای معتدل بهاری بسیاری از مردم اسپانیا را در کافه‌ها و رستوران‌ها گرد هم می‌آورد و تحقیقات نشان داده است هرچه تماس بین افراد بیشتر باشد میزان ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا نیز بیشتر خواهد بود.

مقامات رسمی اسپانیا در چند روز اخیر طی نشستی رسمی تصمیم گرفتند انجام آزمایشات ویروس کرونا در سراسر کشور را با سرعت بیشتر و گسترده‌تر انجام دهند تا محدوده واقعی شیوع ویروس را مشخص کنند. چین میلیون‌ها کیت آزمایش سریع به اسپانیا ارسال کرد و مراکز درمانی به سرعت شروع به نمونه‌گیری از افراد مشکوک به بیماری کردند. پس از استفاده از این کیت‌ها پرسنل درمانی به این نتیجه رسیدند که نتایج حدود ۹ هزار از آزمایش‌های انجام شده از اعتبار کمی برخوردار بود. دولت اسپانیا بر استفاده از روش‌های آزمایش معتبر پافشاری کرد که در نهایت آزمایش پی سی آر (واکنش زنجیرهای پلیمراز) به عنوان معتبرترین نوع آزمایش انتخاب شد که نتیجه را پس از چهار تا شش ساعت آشکار می‌کند. پس از آن روزانه ۲۰ هزار نفر از مردم اسپانیا مورد آزمایش قرار می‌گیرند، افراد مشکوک قرنطینه می‌شوند و مراقبت‌های لازم از آن‌ها به عمل می‌آید به این امید که به زودی شیوع ویروس کرونا در اسپانیا کنترل شود.

کد خبر 416778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.