افتتاح آزمایشگاه بیولوژیک سیار بسیج جامعه پزشکی

افتتاح آزمایشگاه بیولوژیک سیار بسیج جامعه پزشکی، توصیه‌های تغذیه‌ای در روزهای کرونایی و برپا شدن تونل ضد عفونی در بیمارستان مسیح دانشوری را در بسته خبری پزشکی بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه احتمال انتقال ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار بالا است، گفت: مردم با کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

شیخ زاده با اشاره به اینکه حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیمارانی که مبتلا به کرونا می‌شوند معمولاً با علائم خفیف به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه به رغم تمام توصیه‌ها مبنی بر عدم مراجعه غیرضروری به بیمارستان‌ها برخی افراد با علائمی شبه آنفلوانزا مثل درد بدن، بی اشتهایی و یا سرفه به این مراکز مراجعه کنند. این علامت‌ها نشانه‌هایی نیست که ضرورت داشته باشد افراد به بیمارستان مراجعه کنند و صرفاً با استراحت در منزل، قرنطینه، رعایت بهداشت فردی، مصرف مایعات و داروهای مسکن دوره بیماری طی می‌شود.

وی ادامه داد: افراد عادی که مشکلات زمینه‌ای ندارند و دچار علائم سرماخوردگی از قبیل تب، سرفه و آبریزش بینی شده‌اند فقط در منزل بمانند و با رعایت نکات بهداشتی مراقب باشند ترشحات بینی و دهانشان با سایر افراد تماس نداشته باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افراد دارای این علائم در منزل از ماسک استفاده کرده و فاصله حداقل دو متر را با اعضای خانواده رعایت کنند.

وی توصیه کرد: افراد مشکوک به ابتلاء و دارای علائم حتی اگر می‌توانند، خود را در اتاق دیگری قرنطینه کرده و مرتباً دست خود را با آب و صابون بشویند، این افراد می‌توانند از داروهای معمول سرماخوردگی استفاده کنند و لازم نیست به پزشک مراجعه کنند.

شیخ زاده تاکید کرد: اما اگر افراد در بین این علائم، دچار تنگی نفس شدند به این معنا که در راه رفتن و در حالت نشسته احساس تنگی نفس دارند حتماً به نزدیک ترین مرکز درمانی معرفی شده برای معاینه بیماران کرونایی مراجعه کنند و یا با شماره‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تماس بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلایان با علائم شدیدتری شامل تنگی نفس، سرفه‌های خشک زیاد، تب، بی حالی شدید، استفراغ‌های شدید که نمی‌توانند داروهای خوراکی را مصرف کنند نیز مراجعه می‌کنند. چنانچه سطح اکسیژن خون این افراد پایین باشد و طبق مشاهدات در تصاویر رادیولوژی مبتلا شدن به کرونا محرز شود، اقدامات بستری در بیمارستان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: صرفاً مواردی نیازمند مداخلات تشخیصی و درمانی هستند که دارای تنگی نفس شدید و افت سطح اکسیژن خون باشند.

آزمایشگاه بیولوژیک سیار بسیج جامعه پزشکی افتتاح شد

آزمایشگاه بیولوژیک سیار بسیج جامعه پزشکی کشور با حضورغلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص)، ابراهیم متولیان رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت افتتاح شد.

این آزمایشگاه سیار با قابلیت پاسخ دهی روزانه ۴۰۰ تست ویروسکرونا توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برای نخستین بار طراحی و وارد کشور شد.

ابراهیم متولیان رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در مراسم رونمایی از آزمایشگاه سیار بسیج جامعه پزشکی اظهار کرد: این سیستم برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شده و آزمایشگاهی است که تست کرونا و سایر ویروس‌ها را انجام می‌دهد.

متولیان با بیان اینکه این دستگاه قابلیت آزمایش سریع‌تر نسبت به سایر دستگاه‌ها را دارد، اضافه کرد: این سامانه مورد تأیید انستیتو پاریس قراردارد و ویروس کرونا در حال ضعیف شدن است و تمامی نهادها یا کمک یکدیگر در حال تلاش برای مهار آن هستند.

وی ادامه داد: این سیستم در مدت دو هفته طراحی شده است و تمام سیستم‌های حفاظتی را دارد.

متولیان با بیان اینکه این سیستم آزمایشگاهی در مرکزی که احتیاج به انجام تست دارد مستقر می‌شود، تصریح کرد: ویروس کرونا در زمان طلایی خود یعنی چهار ساعت می‌تواند به این سیستم برای انجام آزمایش برسد و ما با انجام این آزمایش جواب را به صورت تلفنی به مراکز ارسالی اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از این دستگاه اول آزمایشگاه سیار نصب شده و ظرفیت انجام ۲۰۰ تست را دارد، ضمن اینکه می‌توانیم این ادعا را کنیم که سیستم پزشکی کشور هیچ کمبودی ندارد، اما احتیاج به یک مدیریت واحد دارد که اکنون بسیج همگام با وزارت بهداشت فعالیت خود را انجام می‌دهد و هر جا لازم باشد کادر بسیج جامعه پزشکی حضور پیدا می‌کند.

توصیه‌های تغذیه‌ای در روزهای کرونایی / در چه صورت آجیل بخوریم

یک متخصص طب سنتی گفت: در ایام تعطیلات امسال و شیوع کرونا از مصرف تنقلات و آجیل پرهیز شود و همچنین ورزش‌های سبک در روز فراموش نشود.

علیرضا یارقلی در مورد مصرف آجیل و تنقلات در ایام نوروز، گفت: بهتر است این روزها آجیل و تنقلات مصرف نکنیم، چراکه در این روزهای کرونایی خرید آجیل و تنقلات و مصرف سریع آنها باعث انتقال ویروس می‌شود، بنابراین بعد از خرید آجیل باید یک تا دو هفته زمان بگذرد تا آلودگی از بین برود.

وی اضافه کرد: با نخوردن آجیل و تنقلات چیزی را از دست نمی‌دهیم پس بهتر است این خوراکی‌ها را فعلاً مصرف نکنیم اما اگر اصرار به مصرف آجیل داشتیم می‌توانیم پس از خرید آن را به مدت یک دقیقه بر روی گاز در ماهیتابه با حرارت بالا تفت داده و سپس مصرف شود.

این متخصص طب سنتی در مورد ورزش‌های روزانه نیز گفت: می‌توانیم با ورزش‌هایی که مناسب آپارتمان است در روزهای کروناییکه در قرنطینه هستیم نرمش کنیم و اینگونه از چاق شدن هم جلوگیری کنیم.

یارقلی گفت: ورزش‌های توصیه می‌شود که ۱۵ بار در روز هر کدام به مدت یک دقیقه انجام شود و این ورزش‌ها را نیز می‌شود در فضای آپارتمان انجام داد و هیچ مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی‌شود.

وی در خصوص وعده‌های غذایی در روزهای تعطیل کرونایی نیز افزود: در این روزها که در خانه هستیم بهتر است روزی یک وعده غذای اصلی که شام است میل شود و ناهار را نیز بسیار سبک بخوریم مانند سوپ‌های ساده سوپ پیاز و سایر سوپ‌های ساده ولی پر خاصیت و صبحانه را نیز کامل میل کنیم.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه در بدن ما قوه مدبره وجود دارد، گفت: این قوه همان شعور است، در اصل بدن ما یک فهم اولیه دارد و می‌تواند یک کار را انجام دهد و اگر ما غذای زیادی را میل کنیم، بعد از آن تمام وقت بدن صرف هضم غذا می‌شود در حالی که در روزهایی که روزه هستیم و یا غذا کمتر می‌خوریم سرحال تر هستیم.

یارقلی ادامه داد: به همین دلیل بهتر است در این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است از مصرف زیاد غذاها پرهیز و غذای سبک بخوریم تا این قوه مدبره بتواند راه مقابله با ویروس را در بدن پیدا کند.

وی گفت: بهترین درمان در این روزها مصرف غذای کم حجم و سبک و خواب خوب است به طوری که باید در ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب خوابید و ۵ و ۶ صبح بیدار شد و بهتر است که در طول روز نیز نخوابیم.

تونل ضد عفونی در بیمارستان مسیح دانشوری برپاشد

تونل ضد عفونی در بیمارستان مسیح دانشوری برای ضدعفونی کردن بیماران، همراهان بیماران، پرستاران و پزشکان نصب شد. این اقدام از سوی جمعی از نخبگان در گروهی جهادی شکل گرفته و نحوه کارکرد آن به این شکل است که افراد به محض ورود در تونل با حساسیت سنسور حرکتی به طور تمام قد و پاشیدن مایع مخصوص و استاندارد ضدعفونی می‌شوند.

داود براتی مدیر این تیم جهادی گفت: این اقدام را با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دادیم و موفق به راه اندازی خط تولید تونل ضد عفونی برای نصب در ورودی بیمارستان‌ها، سازمان‌ها و ادارات، مجتمع‌ها و ساختمان‌ها و معابر عمومی شدیم.

وی اظهار کرد: تاکنون استقبال خوبی از سوی مدیران بیمارستان‌ها، شهرداری تهران و دستگاه‌های دولتی و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای استقرار این تونل شده است.

کد خبر 416775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.