خودروهای الکتریکی؛ دوستدار محیط زیست

با وجود این که میزان انتشار آلایندگی خودروهای الکتریکی از مدل‌های بنزینی کمتر است، اما برخی افراد معتقد هستند خودروهای برقی نیز برای محیط زیست ضرر دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در خودروهای الکتریکی مانند خودروهای بنزینی، هیچ احتراق و سوختنی اتفاق نمی‌افتد، بلکه یک واکنش الکتروشیمیایی، الکترون‌های موجود در باتری آزاد شده و انرژی جنبشی تولید می‌شود. از آن جایی که حین تبدیل انرژی، احتراقی رخ نمی‌دهد، هیچ گونه گاز و آلاینده‌ای وارد هوا و محیط زیست نمی‌شود. آلاینده‌های ناشی از دود خودروهای بنزینی بر لایه اوزون تاثیر مستقیم می‌گذارد و باعث تولید گازهای گلخانه‌ای و وارونگی هوا می‌شود که برای سلامتی انسان‌ها و سایر موجودات زنده مضر است؛ بنابراین یکی از مزایای استفاده از خودروهای الکتریکی، کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط زیست محیطی است.

برخی ادعا می‌کنند اگر تولید الکتریسیته و سایر فاکتورهای مربوط به آن را در نظر بگیریم، خودروهای الکتریکی برای محیط زیست بسیار مضرتر از خودروهای بنزینی است. نتایج یک مطالعه که در مجله Nature Sustainability منتشر شد، نشان می‌دهد خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی، آلایندگی کمتری تولید می‌کند؛ در نتیجه این نوع خودروها بیشتر دوست‌دار محیط زیست است. نتایج این مطالعه ثابت کرده است که حتی خودروهای الکتریکی بسیار ناکارآمد هم میزان آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند. بر اساس برآوردهای محققان، خودروهای برقی به ازای هر کیلومتر مسافت به طور متوسط ۳۱ درصد آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی ایجاد می‌کنند.

بنابراین کارشناسان دریافتند حتی در بدترین حالت هم میزان انتشار آلایندگی خودروهای الکتریکی کمتر از خودروهای بنزینی است؛ البته فرآیند تولید باتری ماشین‌های الکتریکی ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شود، زیرا مواد تشکیل دهنده این نوع باتری‌ها، فلزات خاکی کمیاب مانند لیتیوم و کبالت است که استخراج و دستکاری آن‌ها باعث منتشر شدن کربن در محیط زیست می‌شود. علاوه بر این، برق لازم برای شارژ کردن خودروهای برقی نیز از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود؛ بنابراین به منظور تامین برق مورد نیاز این نوع خودروها لازم است سوخت فسیلی بیشتری مصرف شود.