سیارک بزرگی که از کنار زمین عبور خواهد کرد

سازمان ناسا اعلام کرده است که سیارکی به نام ۵۲۷۶۸ (۱۹۹۸ OR۲) با سرعت حدود ۸.۷ کیلومتر در ثانیه (۳۱۳۲۰ کیلومتر در ساعت) در حال نزدیک شدن به سیاره زمین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبق گزارش ناسا سیارکی با عرض ۱.۱ تا ۲.۵ مایل در تاریخ ۱۰ ردیبهشت از کنار زمین عبور خواهد کرد، اما این سیارک با زمین برخورد نمی‌کند. ۵۲۷۶۸ (۱۹۹۸ OR۲) به قدری بزرگ است که در صورت برخورد با زمین پیامدهای جهانی خواهد داشت؛ این سیارک برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی رصد شد.

نزدیک‌ترین فاصله ۵۲۷۶۸ (۱۹۹۸ OR۲) با زمین در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ،۶.۲۹ میلیون کیلومتر خواهد بود؛ این فاصله ۱۶.۳۶ برابر فاصله زمین تا ماه است. ستاره‌شناسان باور دارند احتمال اینکه اجرام آسمانی مشابه این سیارک به زمین برسد، یک در ۵۰ هزار است و هر ۱۰۰ سال یک بار ممکن است رخ دهد. بنابراین احتمال برخورد این سیارک با زمین بسیار کم است و نام آن در فهرست "برخوردهای احتمالی با زمین" ناسا وجود ندارد.

سیارک‌های کوچک با وسعت چند متری بیشتر مواقع در اتمسفر می‌سوزند و آسیب خاصی ایجاد نمی‌کنند. به عنوان مثال، شهاب سنگ "چلیابینسک" که تقریباً ۲۰ متر بود، در سال ۲۰۱۳ میلادی در بالای شهر چلیابینسک در روسیه متلاشی شد و نور خیره کننده‌ای در اثر سوختن این جرم در آسمان به وجود آمد؛ این نور به اندازه‌ای روشن بود که بر شهر چلیابینسک سایه افکند. متلاشی شدن چلیابینسک امواجی تولید کرد که باعث شکسته شدن شیشه پنجره‌ها و حتی مصدومیت‌های جزئی شد.

سیارک دیگری به نام "تونگوسکا" در سال ۱۹۰۸ به سیبری برخورد کرد که باعث یک انفجار عظیم شد و مساحتی به اندازه دو هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های محل برخورد را از بین برد، اما خوشبختانه به دلیل اینکه مردم در آن مکان ساکن نبودند، این رویداد تلفات جانی به دنبال نداشت؛ این سیارک تقریباً ۴۰ متر بود.

محققان اعلام کردند اجرام آسمانی بزرگ‌تر از یک کیلومتر می‌تواند منجر به بروز آسیب‌هایی در مقیاس جهانی شود. حتی برخورد سیارک‌ها با دریا ممکن است باعث بروز سونامی شود. پژوهشگران معتقد هستند سیارکی که منجر به از بین رفتن دایناسورها شد، تقریباً ۱۰ کیلومتر وسعت داشت.

کد خبر 416765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.