هشت توصیه تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا

گیاه دارویی که تب را پایین می‌آورد، مفید بودن پنیر سویا برای قلب، مصرف بیش از اندازه میوه و بروز چاقی، ارزش غذایی جگر سیاه و هشت توصیه تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه میوه نیز می‌تواند باعث چاقی در افراد شود، گفت: با توجه به اینکه میوه‌ها نیز قند دارند با مصرف بیش از حد آنها پروسه تبدیل قند به چربی در بدن آغاز می‌شود.

رژیم شناس و متخصص تغذیه با اشاره به عمده دغدغه مردم در ایام نوروز مبنی بر افزایش وزن، اظهار کرد: رعایت تعادل در مصرف هر نوع خوراکی در این ایام بهترین توصیه برای جلوگیری از افزایش وزن است.

وی با بیان اینکه در ایام عید مصرف مواد غذایی به ویژه تنقلات باید صرفاً در حد تعادل صورت بگیرد، افزود: استفاده از آجیل با توجه به اینکه بسیار برای بدن مفید است، اما با توجه به اینکه به شدت چرب بوده و کالری زیادی دارد باید با احتیاط صورت بگیرد.

اولیایی با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی جات نیز در ایام عید باید با رعایت احتیاط صورت بگیرد، گفت: مصرف بیش از اندازه شیرینی یکی از مواردی است که می‌تواند سلامت افراد را به خطر انداخته و برای فرد مشکل ساز شود.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: اگر مصرف مواد خوراکی بیش از انداره در ایام عید صورت گرفت افراد باید با انجام ورزش سعی در افزایش سوخت و ساز بدن داشته باشند، توجه به میزان مصرف غذاها از نظری کیفی و کمی در ایام تعطیل سال به ویژه عید لازم است.

وی در خصوص اینکه مصرف زیاد میوه نیز در ایام عید می‌تواند به چاقی منجر شود، اظهار کرد: متأسفانه در این رابطه نگاه مناسبی شکل نگرفته و مردم فکر می‌کنند، چون میوه مفید است باید زیاد استفاده کنند و در نهایت نیز به چاقی آن‌ها منجر نمی‌شود.

اولیایی ادامه داد: هر واحد میوه یعنی یک عدد میوه متوسط که ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم وزن دارد می‌تواند حاوی ۱۵ گرم قند باشد از این رو با مصرف آن گویا ۶ الی ۷ حبه قند وارد بدن می‌شود بنابراین با مصرف میوه زیاد گویا تعداد زیادی قند وارد بدن می‌شود که پس از آن پروسه ذخیره قند و تبدیل آن به چربی در بدن رخ می‌دهد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف روزی سه تا پنج واحد میوه توصیه می‌شود، گفت: رعایت تعادل در مصرف میوه نیز توصیه می‌شود.

ارزش غذایی جگر سیاه

معا و احشا به اندام‌های درونی بدن انسان و حیوانات نشخوارکننده، به ویژه دستگاه گوارش گفته می‌شود و به طور کلی در نشخوارکنندگان شامل دل، جگر، قلوه، سیرابی و شیردان است. این موادغذایی در گروه گوشت قرار می‌گیرند.

کارشناس ارشد علوم تغذیه با اشاره خصوصیت‌های تغذیه‌ای جگر سیاه، اظهار کرد: یکی از اجزای امعا و احشای حیوان جگر سیاه است. جگر سیاه همان کبد می‌باشد که دارای مقدار پروتئین حیوانی بالایی در حد گوشت قرمز کم چرب است. مقدار چربی آن پایین بوده، ولی مقدار کلسترول آن تقریباً دو برابر گوشت قرمز کم چرب است.

سالومه آرمین با بیان اینکه مقدار آهن جگر بالاتر از گوشت قرمز و تقریباً سه برابر آن است، افزود: به همین دلیل منبع بسیار خوب آهن به حساب می‌آید و در کم‌خونی فقر آهن توجه ویژه‌ای به مصرفِ آن می‌شود.

وی تصریح کرد: همین طور جگر سیاه از منابع غنی و خوب ویتامین B۱۲ است که کمبود آن منجر به نوعی کم‌خونی می‌شود. جگر سیاه از منابع بسیار غنی ویتامین A نیز هست.

این کارشناس ارشد تغذیه، تاکید کرد: ویتامین A از گروه ویتامین‌های محلول در چربی است که در رشد، سلامت پوست، بینایی و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها نقش بسزایی دارد. جگر سیاه یکی از مواد غذایی است که از لحاظ مقدار ویتامین A تقریباً ماده غذایی شبیه به آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، مصرف کمی جگر یا عصاره آن می‌تواند به خوبی مشکل آنان را برطرف سازد. ویتامین A موجود در جگر موجب حفظ سلامتی مخاط دستگاه تنفس فوقانی و گوش داخلی نیز می‌شود.

به گفته آرمین؛ جگر، شیر، تخم‌مرغ و ماهی‌های چرب حاوی ویتامین A هستند و پیش‌ساز آن هم در سبزیجاتی مانند هویج و اسفناج یافت می‌شود. حلزون گوش به طور معمول دارای مقدار زیادی ویتامین A است که برای انجام فعالیت خود به آن نیاز دارد. کمبود ویتامین A ممکن است با اختلالات گوش داخلی ارتباط داشته باشد. اسم قدیمی ویتامین A، ویتامین ضدعفونت بوده است، زیرا اگر ویتامین A بدن تأمین باشد فرد کمتر دچار عفونت و به ویژه عفونت‌های تنفسی می‌شود.

پنیر سویا برای سلامت قلب مفید است

مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف پنیر سویا و سایر موادخوراکی حاوی میزان بالا ایزوفلاوون ها، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و این تأثیر در زنان قوی‌تر است. «کی سان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره، اظهار کرد: «آزمایشات انسانی و مطالعات حیوانی در مورد تأثیر ایزوفلاوون ها (فیتواستروژن های گیاهی)، پنیر سویا و نشانگرهای ریسک بیماری قلبی عروقی نشاندهنده تأثیر مثبت آن است از اینرو افراد در معرض ریسک بالا ابتلاء به بیماری قلبی باید به رژیم غذایی شأن اهمیت دهند.»

در این مطالعه، داده‌های مربوط به بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی ثبت نام کرده در مطالعات طولانی مدت تغذیه و سلامت بررسی شد. همه افراد در شروع مطالعه فاقد سرطان و بیماری قلبی بودند. محققان بعد از درنظرگرفتن فاکتورهای دیگر مرتبط با بیماری قلبی به این نتیجه رسیدند که مصرف پنیر سویا بیش از یک بار در هفته با کاهش ۱۸ درصدی ریسک بیماری قلبی مرتبط است و مصرف کمتر از یک بار در ماه با کاهش ۱۲ درصدی مرتبط آن است.

کاهش ریسک بیماری قلبی مرتبط با مصرف منظم پنیر سویا عمدتاً در زنان قبل یا بعد از یائسگی مشاهده شد. سان تاکید کرد: «پنیر سویا و سایر مواد خوراکی غنی از فیتواستروژن های گیاهی از منابع عالی پروتئین و جایگزین خوبی برای پروتئین‌های حیوانی هستند.» سایر مواد خوراکی سرشار از ایزوفلاوون ها شامل نخود، باقالی، پسته، بادام زمینی و سایر میوه‌ها و مغزیجات آجیلی هستند.

به گفته سان، «شیرسویا عمدتاً فراوری شده و شیرین شده با مواد قندی هستند. از این رو نتایج نشان می‌دهد هیچ رابطه قابل توجهی بین مصرف شیر سویا و کاهش ریسک بیماری قلبی وجود ندارد.»

گیاه دارویی که تب را پایین می‌آورد

سیاه دانه طعم تلخی دارد و به شکل ادویه در مواد غذایی به خصوصاً ترشیجات استفاده می‌شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از گذشته به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می شده است. گزارشات نشان داده شده است که مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است. اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو هم بسیار مفید است.

سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، موجب از بین رفتن مسمومیت خونی و یبوست می‌شود. افرادی که بعد از مبتلا شدن به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می‌توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود بگذارند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند. مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم بوده مؤثر است. سیاه دانه برای درمان سرگیجه و درد گوش، برای درمان جوش‌های چرکی و تب، اسهال و فشار خون بالا و برای جوانی و زیبایی پوست مفید است.

هشت توصیه تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا

اکثر پزشکان تاکید دارند که برای مقابله با ویروس کرونا باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و بهترین راه برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن تغذیه مناسب است. «کمبود دریافت غذایی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، D و E احتمال ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های تنفسی و کرونا را افزایش می‌دهد».کورش صمدپور، متخصص تغذیه در مطلبی توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری کرونا ارائه کرد که در ادامه آمده است:

۱- مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها (به جز سبزی‌های نشاسته‌ای) و حداقل دو واحد میوه

۲- اجتناب از مصرف سوسیس، کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین

۳- خودداری از مصرف غذاهایی که کامل پخته نمی‌شود مانند تخم‌مرغ عسلی

۴- مصرف هویج و کدو حلوایی در مصرف روزانه

۵- مصرف پیاز به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا

۶- استفاده از منابع پروتئین روزانه مانند حبوبات یا تخم‌مرغ

۷- خودداری از مصرف غذا و مایعات در مکان‌های نامطمئن

۸- مصرف روزانه سبزی یا سالاد همراه با آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه

کد خبر 416743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.