۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
محافظت از کارمندان در برابر کرونا

جهان‌گیر شدن کووید ۱۹ منجر به افزایش نیاز به اقدامات سلامتی برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری خصوصاً در فضای کار شده است؛ چرا که با توجه به شرایط موجود این وضعیت بیش از حد انتظار ادامه خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغییرپذیری بالای کروناویروس‌جدید باعث شده که این ویروس از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) یک بیماری جهان‌گیر شناخته شود و وضعیت آن از حالت اپیدمیک (همه‌گیر) به پاندمیک (جهان‌گیر) تغییر یابد. به‌طورکلی تعریف ارائه شده WHO برای همه‌گیری عبارت است از بالا بودن نرخ شیوع یک بیماری بیش از حد انتظار نسبت به یک دوره زمانی مشابه در گذشته و برای جهان‌گیری برابر است با افزایش ناگهانی یک بیماری در تمامی نقاط یک کشور، یک قاره و یا سراسر دنیا.

آمار بالای ابتلاء به کووید ۱۹ در سراسر جهان نشان می‌دهد مشکلات ناشی از این بیماری برای مدت زمانی طولانی‌تر از آنچه که به‌نظر می‌رسید ادامه خواهد داشت. این مشکلات منجر به ترس و واهمه شدید و افزایش نگرانی‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره شده است. برای مثال چین به‌عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان به‌دلیل تعطیل شدن صنایع و مشاغل با رکود شدید مواجه بوده است.

بنابراین به‌منظور ممانعت از ضربه‌ای مشابه، سایر نقاط جهان نیازمند به‌کارگیری اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با نفوذ این بیماری در محیط‌های کاری خود هستند. اقداماتی که نه تنها منجر به داشتن محیط کاری ایمن می‌شود بلکه در جلب احترام و اعتماد کارمندان نیز مؤثر است. در ادامه به معرفی چند نکته ساده ولی تضمینی برای حفظ ایمنی کارکنان در برابر ابتلاء به کووید ۱۹ در فضاهای کاری می‌پردازیم.

استفاده نکردن از سنسورهای بیومتریک

درب‌های ورودی اکثر فضاهای اداری مجهز به سنسورهای بیومتریک برای تشخیص اثر انگشت است که در واقع نقطه عمده انتقال انواع ویروس‌ها و حتی باکتری‌ها از فردی به فرد دیگر به حساب می‌آید. در شرایط فعلی یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس کووید ۱۹ در مناطق اداری لمس این سنسورها به حساب می‌آید. استفاده از گزینه‌های جایگزین هم‌چون یادداشت در دفاتر حضور و غیاب و یا دریافت گزارش کار برای حضور در محل از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های موجود برای مقابله با این مشکل است.

تداوم در ضدعفونی‌کردن محیط

سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌های کنفرانس، آبدارخانه‌ها، سالن‌های غذاخوری، اتاق استراحت کارمندان، راهروها و غیره که محل تردد دائمی افراد بسیاری است باید سه یا چهار مرتبه در روز نظافت و ضدعفونی شود. تعبیه مواد ضدعفونی‌کننده، صابون و ژل‌های شستشوی دست به میزان کافی نیز ضروری است. از سوی دیگر لازم است کارمندان و کارفرمایان به‌صورت آگاهانه درباره تمامی موارد مربوط به کووید ۱۹ با یکدیگر به گفتگو و تبادل‌نظر بپردازند و از راهکارهای ارائه‌شده در پوسترهای آموزشی مقابله با ویروس و اطلاعیه‌های منتشرشده بهره کافی ببرند زیرا شستن صحیح و اصولی دست‌ها و رعایت تمامی نکات ایمنی از مهم‌ترین و مؤثرترین اقدامات موجود محسوب می‌شود که هنوز در میان بسیار از افراد جوامع نهادینه‌سازی نشده است.

سیاست‌های دورکاری

هرچند این سیاست‌ها بر بهره‌وری محیط‌های اداری تأثیر منفی دارد ولی بحران فعلی نیازمند به‌کارگیری آن‌ها خصوصاً برای کارمندان مشکوک به ابتلاء و دارای سیستم ایمنی ضعیف است. این امر در مهار شیوع بیماری در فضای اداری نقش مؤثری دارد چراکه پرهیز از قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و تعامل نداشتن افراد با یکدیگر از جمله مؤثرترین راهکارهای قطع زنجیره شیوع یک بیماری واگیردار محسوب می‌شود.

به تعویق انداختن برنامه‌های عمومی

هرچند این اقدام شرکت‌ها و ادارات را با ضررهای بسیاری مواجه می‌کند ولی در صورت تداوم آن‌ها بحران‌های گسترده‌تری ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر شرایط فعلی بهترین زمان برای استفاده از فن‌آوری‌های روز به‌منظور برگزاری جلسات به صورت غیرحضوری، از راه دور و شبکه‌ای به حساب می‌آید که بهره‌وری بالاتری نسبت به صرف زمان در مسیر رسیدن به محل جلسات خواهد داشت و با فواید بیشتری همراه خواهد بود.

پرهیز از گسترش شایعات

شاید چندان مربوط به نظر نرسد ولی پیشگیری از گسترش اطلاعات جعلی و غیرقابل اطمینان که تنها منجر به ایجاد وحشت و هرج و مرج می‌شود یکی از راهکارهای ارائه‌شده برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ به حساب می‌آید. آموزش کارمندان نسبت به بررسی صحت و اعتبار اطلاعات به‌دست‌آمده، حفظ آرامش محیط و پرهیز از استرس نقش بسزایی در محافظت آن‌ها در برابر ابتلاء به بیماری دارد زیرا بارها گفته شده است که استرس منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و این ضعف باعث ابتلاء به بیماری خواهد شد.

کد خبر 416740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.