۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
واکنش مبتکران اجتماعی به کووید -۱۹

شیوع ویروس کرونا نیاز به ایده‌های مبتکران اجتماعی را بیش از پیش آشکار کرده است؛ این افراد به روش‌های مختلف، از ارائه حقایق گرفته تا انجام آزمایش‌های غربالگری، می‌توانند در بحران کووید -۱۹ راهکارهایی مؤثر خلق کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نیاز به ایده‌های مبتکران اجتماعی در شرایطی نظیر کووید -۱۹ به خصوص زمانی که سلامت و اقتصاد زندگی افراد آسیب‌پذیر به شدت تحت تأثیر است، بیش از همیشه احساس می‌شود. این افراد به روش‌های مختلف می‌توانند در واکنش به کووید -۱۹ مفید واقع شوند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

ارائه واقعیت به سایرین

گروهی از مبتکران اجتماعی در کشور کلمبیا در تلاشند راهکارهایی ارائه دهند تا از طریق آن شرایط مالی افراد فقیر در سراسر دنیا را بهبود بخشند. این افراد با همکاری دولت و مؤسسات مالی تا کنون فرصت‌های شغلی و اقتصادی زیادی را برای مردم کم درآمد یا بدون درآمد ایجاد کرده‌اند و از این طریق شرایط زندگی بسیاری از مردم را تغییر داده‌اند. مبتکران اجتماعی کلمبیایی از طریق ارائه تکنولوژی‌های دیجیتالی، تحقیق و پرورش تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران سیستم‌ها را بهبود بخشیده‌اند و در نتیجه تغییراتی شگرف در زندگی مردم به وجود آورده‌اند.

مبتکران اجتماعی کلمبیایی در بحران کووید -۱۹ چت‌بات‌ها و دستیاری‌هایی مجازی تنظیم کرده‌اند تا از این طریق اطلاعات و مساعدت‌های خود را به بهترین شکل در اختیار کسانی قرار دهند که از نظر اقتصادی بسیارآسیب‌پذیر هستند. بات مکالمه یا چت‌بات یک برنامه رایانه‌ای است که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی شده است. مدیریت بحران، توصیه‌های عملی و اقدامات پیشگیرانه در سلامت جسمی و روانی و انعطاف‌پذیری مالی از جمله مهم‌ترین اقداماتی مبتکران اجتماعی در مبارزه با ویروس کرونا بشمار می‌رود.

ارائه خدمات پزشکی از راه دور

یک شبکه دیجیتالی سلامت به نام الطبی در خاورمیانه و منطقه شمالی آفریقا اطلاعات پزشکی معتبر، به روز و ساده شده را به زبان عربی در اختیار مردم قرار می‌دهد. در این وب‌سایت خدماتی نظیر ارائه هزاران مقاله پزشکی، یک واژه‌نامه پزشکی، بخشی مختص پرسش و پاسخ، آخرین اخبار روز پزشکی، خدمات پزشکی از راه دور و مشاوره با پزشکان متخصص در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

الطبی با همکاری دولت و شرکت داروسازی حکیم یک خط تلفن مخصوص کرونا راه‌اندازی کرده است که برای تمام مردم اهل اردن قابل دسترسی است. کاربران می‌توانند از طریق شماره‌گیری ۱۱۱ از خانه‌های خود به پزشکان متخصص وصل شوند و در صورت داشتن علائم آنفولانزا یا نگرانی‌های عمومی از مشاوره کافی برخوردار شوند.

انجام گسترده آزمایش‌های غربالگری

از آن‌جا که پرسنل درمانی در خط مقدم نقش مهمی برای مبارزه با کووید -۱۹ ایفا می‌کنند، در نتیجه تقاضا برای برنامه‌های دیجیتالی برای انجام کارهای جانبی درمانی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. بنگاه اجتماعی Dimagi در ایالات متحده آمریکا، آزمایش‌های غربالگری را به صورت دیجیتالی در اختیار تمام مردم آمریکا قرار داده است که مردم می‌توانند از طریق پاسخ دادن به چند پرسش  در دولت دوازدهم ابتلای خود به ویروس کرونا را بررسی کنند. علاوه براین، برنامه فوق اطلاعاتی مفید در خصوص ویروس کرونا نظیر مراقبت، مدیریت شرایط بیماران آلوده، ردیابی منطقه‌هایی با بیشترین افراد مبتلا به کووید -۱۹ و مدیریت داده‌های آزمایشگاهی را نیز در اختیار مردم قرار می‌دهد.

تمرکز بر آسیب‌پذیرترین افراد جامعه

گروهی از مبتکران اجتماعی اهل هنگ کنگ که منابع مالیشان خودآورد است، با همکاری یک سازمان خیریه در بحران ویروس کرونا به صورت شبانه‌روزی از افراد سالمند و آسیب‌پذیر جامعه مراقبت می‌کنند و خدمات اضطراری را به آن‌ها می‌رسانند. این انجمن در این روزها خدمات و تجهیزات ایمنی لازم نظیر ماسک و مواد ضدعفونی را رایگان بین مردم نیازمند و آسیب‌پذیر هنگ کنگ توزیع می‌کنند. از آن‌جا که افراد پیر و کسانی که تنها زندگی می‌کنند به نوعی با بروز اختلالات روانی، به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا، مواجه هستند بنابراین مبتکران اجتماعی اهل هنگ کنگ تلاش می‌کنند مرتب با آن‌ها تماس تلفنی برقرار کنند و با حرف‌ها و توصیه‌های خود آرامش روانی را در این افراد به وجود آورند.

کد خبر 416715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.