۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
رونق نسبی طلا در بازار جهانی

در هفته میلادی گذشته (۲۳تا ۲۷ مارس) برابر با چهارم تا هشتم فروردین ماه قیمت جهانی طلا تحت تاثیر عوامل مختلف ناشی از بحران کرونا نوسانات مثبتی را تجربه کرد به گونه ای که در آخرین لحظات معاملات به نزدیکی ۱۶۳۰ دلار به ازای هر انس رسید که نسبت به کف پیشین خود بیش از هشت درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه گذاران در هنگام بحران بوده و هست، به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت انس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا یا مشخصاً کووید ۱۹ و نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر بحران این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرد.

انس طلا در این مدت قیمت‌های کمی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار و حتی کمی پایین‌تر از ۱۵۰۰ دلار را تجربه کرد که در چند سال اخیر و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بی سابقه بود اما از آنجا که همواره بازارهای مالی تحت تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی قرار می‌گیرند، تغییر سیاست‌ها در این زمان بر تمامی بازارها نیز اثرگذار بوده و این بار نیز تحت تأثیر سیاست‌های حمایتی (سران گروه ۲۰) دوباره به طور جدی جان گرفته و بخشی از کاهش قیمت هفته‌های گذشته خود را جبران کردند.

قیمت فلز زرد که در هفته میلادی پیشین در اثر عواملی از جمله ناامیدی نسبی به کنترل کرونا در کوتاه مدت، دوباره روند کاهشی خود را از سر گرفته بود در ابتدای آخرین هفته فعالیت خود تا به این لحظه، تحت تأثیر اخبار موجود مبنی بر تصویب بسته حمایتی سران آمریکا در کنگره، روند صعودی خود را آغاز کرد و از حوالی ۱۴۹۰ دلار به ازای هر انس، از کانال ۱۵۰۰ دلار نیز گذشت.

به مرور زمان و با قوت گرفتن احتمال تصویب بسته حمایتی فدرال رزرو، این صعود ادامه یافت اما باید توجه داشت که ریسک سقوط بازارهای مالی جهانی به دلیل شیوع کرونا و قوانین قرنطینه‌ای سختگیرانه، همچنان وجود دارد. با این حال با تصویب بسته حمایتی دو تریلیون دلاری دولت ایالات متحده در کنگره و امضای ترامپ در هشتم فروردین ماه، این روند تا حوالی ۱۶۳۰ دلار ادامه یافت اما از صعود به مدار بالاتر باز ماند. به نظر می‌رسد انس، برای صعود بیشتر خود نیاز به محرک‌های بیشتری داشته باشد.

لازم ذکر است، جلسه رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ که ۲۶ مارس برابر با هفتم فروردین ماه برگزار شد نیز فشار بیشتری بر بازار طلا برای افزایش قیمت وارد کرد. رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ در این جلسه متعهد شدند که به منظور مقابله با از بین رفتن فرصت‌های شغلی و کاهش درآمدها در نتیجه شیوع ویروس کرونا بیش از پنج تریلیون دلار به اقتصاد جهانی تزریق کنند و «هر کاری لازم است برای فائق آمدن بر همه‌گیری ویروس» انجام دهند.

ثبات نسبی در بازارهای داخلی

یکی از نکات قابل توجه و جالب در اقتصاد ایران، مقاومت طلای ۱۸ عیار در برابر نوسانات جدی انس جهانی است (در برخی موارد). از آغازین روزهای سال ۹۹ که اقتصاد ایران کمی فضای رسمی به خود گرفت، قیمت طلای ۱۸ عیار همواره در کانال ۶۰۰ هزار تومان نوسان داشته و با وجود افت شدید انس جهانی طلا به پایین‌تر از ۱۵۰۰ دلار (تقریباً ۱۴۸۰ دلار به ازای هر انس) و همچنین ثبات نسبی نرخ دلار در کشور، همچنان در کانال ۶۰۰ هزار و حوالی ۶۲۰ هزار تومان به ازای هر گرم معامله می‌شود.

بر اساس قرائن موجود، به نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا تنها در موارد افزایشی بر نرخ طلای داخلی کشور تأثیرگذار باشد. البته باید خاطرنشان کرد که نوسانات نرخ دلار در کشور که اکنون با مدیریت بانک مرکزی برای گذر از کانال ۱۵ هزار تومان و و تثبیت در کانال ۱۶ هزار تومان تلاش می‌کند، تأثیر مهمی در نوسانات نرخ طلای ۱۸ عیار دارد و این تأثیر، گاه از قدرت اثرگذاری انس جهانی طلا نیز فراتر می‌رود. البته تعطیلی طلا فروشان به دلیل گسترش کرونا نیز بر کشف قیمت واقعی این فلز گرانبها در کشور بی تأثیر نیست.

بنابراین با توجه به شرایط موجود و اخبار منتشر شده در جهان به نظر می‌رسد نرخ طلای داخلی دست کم در یک ماه آینده از کانال ۶۰۰ هزار تومان عقب نشینی نکند و انس جهانی نیز با اقدامات و سیاست‌های حمایتی جهانی، بین دو کانال ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ در نوسان باشد. بدیهی است هرگونه تغییر در وضعیت فعلی می‌تواند به صورت جدی تمام بازارهای مالی جهان از جمله بازار طلا و حتی بازار ارز در کشور و خارج از آن را تحت تأثیر قرار دهد.

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 416679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.