کلمبیا بدون کیروش هم به جام‌جهانی می‌رود/ رسانه‌ها با کیروش هستند

یک روزنامه‌نگار کلمبیایی معتقد است: مدیران فوتبال این کشور اهمیت چندانی به کوپا آمریکا نمی‌دهند. بلکه آن‌ها از کیروش صعود به جام جهانی را می‌خواهند و اگر او موفق نشود مجوز حضور کلمبیا را در جام جهانی کسب کند، به راحتی او را اخراج می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارلوس کیروش پس از سال‌ها حضور بر روی نیمکت تیم‌های مختلف این بار سر از آمریکای لاتین و مربیگری تیم ملی کلمبیا در آورده‌ است. کیروش پس از حذف تیم ملی کشورمان در جام جهانی پس از هشت سال پرافتخار برای او و تیم ملی ایران، چمدان‌هایش را بست و از ایران رفت. او چند روز بعد قرارداد خود با کلمبیا را امضا کرد تا آن‌ها را آماده جام ملت‌های آمریکای جنوبی یا همان کوپا آمریکا کند. او با وجود شکست آرژانتین در نخستین گام، در ادامه جام چندان موفق ظاهر نشد و در دور یک چهارم از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. حالا کیروش همراه با ستاره‌های پرشمار کلمبیا به دنبال حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است؛ موفقیتی که اگر به آن دست پیدا کند او را برای همیشه در تاریخ فوتبال جاودانه خواهد کرد زیرا با پنج دوره حضور در جام‌جهانی به عنوان سرمربی رکورددار خواهد شد. به نظر می‌رسد مردم و مدیران فوتبال کلمبیا با بازیکن‌هایی که دارا هستند به کمتر از صعود به جام جهانی راضی نخواهند شد؛ کاری که البته برای شاگردان این سرمربی پرتغالی چندان دشوار نیست. در همین راستا و در خصوص اینکه رسانه‌ها، مدیران و مردم کلمبیا چه نظری درباره کارلوس کیروش دارند، پابلو گارسیا پنیا مدیر رسانه‌ای سابق باشگاه سانتافه (یکی از سه باشگاه پرافتخار کلمبیا) گفت و گویی را با ایمنا انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانیم:

فکر می‌کنید کارلوس کیروش گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی کلمبیا بود؟

کیروش مربی خوبی است. او نشان داد که نسبت به مربی‌های داخلی از استقلال و آزادی عمل بیشتری به ویژه در مدیریت پوشش رسانه‌ها برخوردار است. همچنین تجربه چندین مرحله مقدماتی و جام جهانی را دارد و این یک نکته اساسی است.

با او می‌توانید به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کنید؟

کلمبیا با کیروش یا بدون او می‌تواند صعود کند. ما بازیکنانی با کیفیت بالا و با تجربه داریم. آن‌ها بسیار جنگ‌جو و تلاش‌گر هستند و از سوی هواداران بخوبی حمایت می‌شوند.

آیا فوتبالی‌ها و مردم کلمبیا کیروش را باور دارند؟

طرفدارها او را باور دارند چون رسانه‌ها منافع مسئولان فوتبال را تأمین می‌کنند. شبکه تلویزیونی‌ که مجوز رسمی پخش بازی‌ها را دارد هیچگاه از تیم، سرمربی و رئیس فدراسیون بد نمی‌گوید. شبکه‌های دیگر دولتی و خصوصی کلمبیا نیز همینطور هستند. روزنامه‌نگارها نیز از تیم ملی درآمد دارند و من باور نمی‌کنم که چیز بدی را در مورد آن بیان کنند. این موضوع خجالت‌آور است اما حقیقت دارد.

فکر می‌کنم کیروش با کلمبیا نتایج خوبی در کوپا آمریکا کسب نکرد، اما فدراسیون شما به همکاری با او ادامه داد، دلیلش چه بود؟

کوپا آمریکا بسیار دشوار است. اثبات‌اش هم این است که کلمبیا در ۴۶ دوره برگزاری آن، تنها یکبار موفق به قهرمانی شده‌است. برای مدیران تنها چیزی که اهمیت دارد و منافع‌شان را تأمین می‌کند این است که جواز حضور در جام جهانی را به خاطر سود اقتصادی و بازده آن کسب کنیم. آن‌ها تا زمانی که به جام جهانی صعود کنند برای همیشه دوام خواهند داشت. در صورتی که صعود نکنند نیز مدیران خواهند ماند و سرمربی را به راحتی اخراج می‌کنند.

وقتی کلمبیا صعود کند، مدیران صعود کرده‌اند، اما اگر کلمبیا حذف شود، این مربی است که حذف شده‌است. بنابراین اینجا مدیران خوشحال می‌شوند زمانی که بطری‌های "تلاشت را ادامه بده" در کوپا آمریکا در می‌آید. (در کشور کلمبیا، نوشیدنی‌های خنکی وجود دارد که گاهی جوایز خاصی بر روی پشت درب بطری آن‌ها نوشته شده‌است و تنها تعداد کمی از بطری‌ها آن را دارا هستند. مردم هزاران بار آن‌ها را می‌خرند اما اغلب موارد با عبارت "تلاش‌ات را ادامه بده" مواجه می‌شوند. در اینجا منظور این است که مدیران فوتبال کلمبیا از ناکامی در کوپا آمریکا خوشحال شدند تا او تلاش‌ش در کلمبیا را ادامه بدهد.)

کارلوس کیروش تجارب زیادی در مربیگری دارد. فکر می‌کنید چقدر این تجربه‌ها می‌تواند به کمک تیم شما بیاید و کدام یک ارزشمندتر از بقیه است؟

تجربه مهم‌ترین ویژگی او است. سرمربیگری در جام‌های جهانی نکته بسیار اساسی در کارنامه کیروش است. این مسیر ارزشمند که او در این سال‌ها در عرصه مربیگری طی کرده‌است به همراه تجربه بازیکن‌ها، یک تیم جنگنده و باشخصیت را تضمین می‌کند.

در ایران بسیاری از منتقدان کارلوس کیروش از او ایراد می‌گرفتند که تاکتیک او تنها دفاع کردن و چشم بستن بر تک موقعیت‌ها است. آیا در کلمبیا نیز همین روش را پیش گرفته‌است؟

او در کلمبیا تاکتیک مشابهی را با زمان ایران پیش نگرفته است. کلمبیا بازیکنانی دارد که می‌توانند بازی سازی کنند و فوتبال تهاجمی را به نمایش بگذارند. کلمبیا بازیکنان و گلزن‌های فنی و با تکنیکی دارد. شرایطی که کیروش در ایران آن را در اختیار نداشت.

گفت و گو از: سروش فدایی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 416658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.