یزد۹۸؛ معضل مهاجرت، چالش جشنواره‌ها

اعضای شورای شهر یزد از سالی که گذشت می‌گویند از اینکه تا چه اندازه به اهداف خود دست یافتند و چقدر توانستند جای شورای شهرداری بودن، شورای شهر باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر بافت تاریخی یزد از این شهر گرفته شود، تقریباً هویت آن محو خواهد شد و شاید به همین دلیل است که عمده چالش‌های این شهر نیز به قامت بافت تاریخی آن گره می‌خورد.

شهری یکدست و میراثی که برای تحول در امور از یاد برده شده خود، نیاز به تصمیمات تازه‌ای در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی داشت اما سال را بدون شهردار شروع کرد. بررسی انتخاب شهردار به مدت چند ماه شده کار شورای شهر بود و کار وزارت کشور نیز به تأخیر انداختن انتصاب شهردار شده بود؛ همین موضوع باعث هجمه‌های بسیار علیه شورا شده بود.

سالی که بدون شهردار آغاز شد

ونوس عامری رئیس کمیسیون بودجه، درآمد پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر یزد درباره تجربه ماه‌های بدون شهردارِ شورای شهر می‌گوید: بحران انتخاب شهردار شش ماه دوم سال ۹۷ و سه ماه ابتدایی سال ۹۸، شورای شهر را درگیر خود کرده بود و در روند انتصاب شهردار متوجه خلأهای قانونی بسیاری شدیم؛ ما شهردار را در سریع‌ترین زمان انتخاب می‌کردیم اما وضعیت شهردار یزد از سوی وزارت کشور تعیین تکلیف نمی‌شد و مدت‌ها تأیید نظر شورا زمان می‌برد. شورای شهر نیز نمی‌دانست برای به سرانجام رسیدن این موضوع از چه راهی اقدام کند و این مباحث باعث تأثیر منفی بر روند اجرای پروژه‌های عمرانی و کسب درآمدها شده بود.‌


البته به عقیده وی شهردار حاضر می‌تواند این کندی‌ها را جبران کند: امید است با شرایط مطلوبی که پس از انتخاب شهردار پیش آمده وضعیت مناسب شهرداری در سال ۹۹ و در حوزه عمرانی و درآمدی ادامه پیدا کرده و مانند سال ۹۸ تحقق بودجه رضایت‌بخش باشد. هرچند که ۹۹، سال کوتاهی خواهد بود و احتمالاً رکود حاصل از شیوع کرونا تا پایان فصل بهار ادامه پیدا کند و امور با روند کندی پیش برود. با این حال باید دنبال کاهش تبعات اجتماعی و اقتصادی شیوع کرونا بوده و خود را برای سال پر چالشی آماده کنیم.

با نگاهی به آنچه در سال ۹۸ بر شورای شهر یزد گذشت می‌توان دریافت که روزهای بدون شهردار بودن این شهر در ابتدای سال، مانند تمام کشور با سیل شروع شد و این آزمونی سخت برای مدیریت شهری محسوب می‌شد: سال ۹۸ برای اکثر شهرهای ایران با بحران سیل شروع شد؛ در یزد نیز شهرداری از قبل جدی شدن خطر سیل، با همکاری معاونت عمرانی استانداری سیل‌بندها را بررسی و ساماندهی کرد تا با وجود بارندگی‌های زیاد یزد، در شهر مشکلی از سوی سیل ایجاد نشود. به نظر می‌رسد این اولین نمره مثبت شهرداری در سال ۹۸ بود.

دردسرهای جشنواره‌ای سال ۹۸

چالش دیگر شورا در سال گذشته نه از جنس بحران‌های طبیعی، نه از جنس بی مهری‌های ساختاری بود؛ بلکه حاصل هجمه‌هایی بود که برخی علیه اقدامات فرهنگی شورا به راه انداخته بودند، از یک طرف جشنواره ساباط که سال ۹۸ اولین دوره آن برگزار شد و از طرف دیگر جشنواره تئاتر عروسکی که شیوع کرونا برگزاری آن را به تعویق انداخت.

عامری در این باره نیز اشاره می‌کند که شهرداری تاکنون اقدام به برگزاری رویدادهای هنری نکرده بود و محتمل بود که مانند هرکار بدیع و جدید دیگری رویدادهای سال ۹۸ با بحث و چالش روبه‌رو شود.

وی می‌گوید: اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه ساباط که پذیرای آثار با محوریت میراث فرهنگی و معنوی ایران و جهان بود حواشی فراوانی داشت؛ جشنواره تئاتر عروسکی حتی بیشتر از جشنواره ساباط برای شهرداری چالش ایجاد کرد اما به دلیل آنکه کودکان را مانند سایر شهروندان ارزشمند دیده و در برنامه‌ریزی‌های خود این قشر را دخیل می‌دانیم مصمم به برگزاری جشنواره بودیم چون تاکنون هیچ برنامه هنری برای کودکان در یزد وجود نداشته است.


عامری اضافه می‌کند: می‌دانیم که همیشه نقد ارزشمند است اما برای برگزاری این رویدادهای فرهنگی هنری فکر شده بود و بهترین تیم‌ها را برای برگزاری آن دعوت شده بودند مثلاً مرضیه برومند به‌عنوان برند تئاتر عروسکی ایران به یزد دعوت شد تا حضور او نقطه قوت جشنواره محسوب شود. این موارد را به آن‌هایی که منطقی دست به نقد شورا می‌زدند انتقال دادیم و توانستیم آن‌ها را قانع کنیم چون اکثراً یا اطلاعات کافی در اختیار نداشتند یا تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گرفته بودند.

شورا دنبال ایجاد شهری امن در برابر آسیب‌های اجتماعی

از چالش بحران‌ها که بگذریم، این عضو شورای شهر یزد سال گذشته را سال خوبی برای پروژه‌های عمرانی و اجتماعی در یزد می‌داند: در سال گذشته یکی از خانه‌های بافت قدیمی شهر مرمت و به فرهنگسرا تبدیل شد که در سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد. مکان‌یابی و طراحی فرهنگسراهای دیگر نیز برای سال پیشرو انجام شده که نشان می‌دهد سال ۹۸ برای برنامه‌ریزی ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در شهر سال خوبی بوده است.

وی ادامه می‌دهد: شورا به حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز برای اولین‌بار ورود کرد و باز یکی از خانه‌های بافت تاریخی برای پذیرش بانوان آسیب‌دیده اجتماعی اختصاص داده شد و با درخواست بهزیستی علاوه بر این موضوع، یک مرکز نیز برای کودکان کار در یزد ایجاد شد. این رویه برای ایجاد گرمخانه نیز ادامه خواهد داشت که برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده است.

رفع مسائل معلولان نیز جایگاه ویژه‌ای در مصوبات شورا داشت به حدی که بسیاری از شهرهای کشور از روی نسخه موفقیت‌آمیز یزد برای پروژه‌های خود رونوشت برداشتند: افتخار می‌کنیم که یزد یکی از شهرهایی است که به معلولان توجه ویژه دارد و معتقدیم شهر باید برای تمام شهروندان مناسب‌سازی شود به‌ویژه معلولانی که مشکل حرکتی دارند. به همین سبب بحث مناسب‌سازی را در دستورکار خود قرار دادیم و درصدی از بودجه برای این موضوع اختصاص داده شد. این مهم از بافت تاریخی و نقاط گردشگری شهر شروع شد و به پارک‌های سراسر شهر گسترش یافت.

عامری به برگزاری جشنواره گردشگری معلولان در یزد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این جشنواره به‌عنوان یک نماد در یزد برگزار شد تا آغازی باشد برای آنکه شهروندان معلول هم حس خوب بازدید از مکان‌های گردشگری را تجربه کنند. موضوعی که تابحال به آن به‌طور جدی پرداخته نشده بود اما در شورای شهر برای برگزاری هرچه بهتر آن، همدلی مثبتی پیش آمده بود و امروز جای خرسندی دارد که توجه به معلولان رویکرد جدیدی را در شهرهای دیگر کشور ایجاد کرده است.

مهاجرت به یزد، معضلی خارج از توان شورا

البته چالش‌های پیش پای یزد آنقدر محدود نیست که توان شورای شهر از پس آن تمام آن‌ها برآید؛ به‌طور مثال مهاجرت و سکونت در بافت تاریخی یزد یکی دیگر از گره‌های کور دوخته شده به بافت تاریخی این شهر است، گره‌ای که مدیریت شهری خواهان بازکردن آن است، اگر بگذارند: یزد مهاحران زیادی دارد که آمار دقیقی از آن‌ها در دست نیست، گفته می‌شود بین ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری یزد را مهاجران و اتباع تشکیل می‌دهند که حضور آن‌ها در بافت تاریخی شهر باعث ایجاد مشکلاتی بسیاری میان آن‌ها و شهروندان یزدی شده است. البته حضور این افراد می‌تواند برای شهر مثبت نیز باشد به‌شرطی که با آن‌ها برخورد فرهنگی صورت گیرد.

همین نمونه نشان می‌دهد که شورای شهر یزد نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر کارنامه موفقیت‌آمیزی برای خود در تحقق شورای شهر به معنای واقعی آن نمی‌یابد.

موضوع مهاجرت اتباع، بهانه‌ای است تا رئیس شورای شهر یزد از موانعی که بر سر راه شورا در تحقق شورای شهر به معنای واقعی در این جهانشهر وجود دارد، گله کند: در سال گذشته بسیار تلاش کردیم تا تبدیل به شورای شهر باشیم نه شورای شهرداری اما با توجه به ذهنیت مدیران استانی و سوابق کار شهرداری در گذشته چندان موفق نبودیم که موضوع ساماندهی مهاجرین اتباع خارجی و شهروندان دیگر شهرها یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود.

غلامعلی سفید می‌گوید: شورای شهر به این موضوع ورود کرد و از استاندار، فرماندار و دیگر دستگاه‌ها خواست که آن را جدی بگیرند اما از ابتدا هیئت تطبیق مخالف کرد و معتقد بود اصلاً این موضوع به شهرداری مربوط نیست. پس از آن هیئت حل اختلاف رأی به نفع شهرداری داد اما بازهم اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاد.

وی ادامه می‌دهد: ما حتی اعلام آمادگی کردیم تا شرایط جمع‌آوری اتباع در اردوگاه‌ها را فراهم کنیم که رفت و آمد آن‌ها کنترل شود اما هیچ اتفاقی نیفتاد و تذکرات شورا نیز به نتیجه نرسید.

مهاجران مقیم یزد یکی از ده‌ها مشکلی است که شهرهای ایران با آن مواجه هستند اما مدیریت شهری از حل آن عاجز مانده است درحالی که دود آن قطعاً پیش از همه در چشم شهر و شهروندان خواهد رفت که معضلات اجتماعی میان شهروندان یزدی و مهاجران در سال گذشته گواهی آن است.

سفید معتقد است: موضوعات اینچنینی با مطرح شدن مدیریت واحد شهری به‌طور جدی حل خواهد شد که در یزد نمایندگان مجلس و استاندار همراهی کرده‌اند و لازم است در این راه ذهنیت‌ها تغییر کند چون قانون اساسی و مصوبات مجلس در این زمینه با شوراهاست اما بخشنامه‌های وزارت کشور نه؛ وزارتخانه معتقد است شوراها باید تحت امر او باشند و مدام در جهت محدود کردن آن‌ها قدم برمی‌دارد که متأسفانه شورایی‌ها نیز این موضوع را پذیرفته‌اند.

وی خواهان همراهی بیشتر دستگاه‌های مربوطه است تا شورا بتواند نقش اول حل معضلات شهر باشد: شورای شهر با دستگاه‌های دیگر مانند آب و فاضلاب در مباحث شهری و عمرانی یا در خصوص کرونا با علوم پزشکی همراهی خوبی داشته و به شدت وارد شده است اما وزارت کشور ارتباط مستقیم خود با شهرداری‌ها را قطع کرده است و وزیر و معاون وزیر با نهاد شهرداری حتی کوچک‌تر از ادارات برخورد می‌کنند. باید شورای عالی، شوراهای سراسر کشور و رسانه‌ها همگی ورود پیدا کنند تا به معنای واقعی شاهد شورای شهر در یزد و دیگر شهرها باشیم.

کد خبر 416652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.