تاکید بر افزایش حضور پذیری شهروندان در پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی چهارباغ

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی محور چهارباغ عباسی افزایش حضورپذیری شهروندان همواره مورد تاکید بوده است. انسان محوری یکی از مولفه‌هایی است که در کیفیت بخشی فضاهای شهری و ایجاد قرارگاه‌های رفتاری ارتباط بین محیط و انسان کمک می‌کند.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به طرح اجرا شده در محور چهارباغ عباسی، اظهار کرد: از سال ۹۵ طرح ساماندهی محور چهارباغ عباسی در دستور کار قرار گرفت و مگاه محوری در حوزه سیمای زمین بود و فاز نخست فعالیت در این حوزه تعریف شده بود.

وی گفت: بر اساس طرح‌ها و مصوبات تهیه شده در سال‌های پیش اجرای پروژه‌های محورهای مجاور چهارباغ در مدیریت قبلی آغاز شد و با آغاز بکار مدیریت شهری جدید اجرای پروژه چهارباغ عباسی و محورهای پیرامونی آن در چارچوب مصوبات قانونی به خصوص در زمینه حفظ میراث تاریخی، سرعت بیشتری گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان و مهندسان در همه حوزه‌ها به خصوص در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان محور چهارباغ در آستانه نوروز آماده شد، اما با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از فضای زیبای آن امکان‌پذیر نیست، اما به امید روزهای بهتر و ریشه‌کنی ویروس کرونا شهروندان در آینده می‌توانند از فضای ایجاد شده در چهارباغ لذت ببرند.

وی گفت: در حوزه طراحی و برنامه‌ریزی چهارباغ عباسی در صدد بودیم در بستر تاریخ، بر اساس طرح باستان شناسان میراث فرهنگی، بازیابی طرح دوره صفویه و قاجاریه به لحاظ کالبدی محیطی را مورد توجه قرار داده و آبراهه محور میانی چهارباغ را احیا کنیم.

حسینی‌نیا اظهار کرد: برای اینکه اجرای طرح در چهارباغ را بر اساس اصالت بخشی مورد توجه قرار دهیم، باید بر اساس نگاهی که به ساختار اصفهان در دوران صفویه و قاجاریه و بخشی از آن در دوره پهلوی اول می‌شد، احیا محور میانی چهارباغ را انجام می‌دادیم؛ از این رو آبراهه محور میانی و توسعه فضای سبز رفیوژ میانی چهارباغ بر اساس الگوهای ذکر شده از این محور در سفرنامه‌ها، اجرا شد.

وی تاکید کرد: در پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی محور چهارباغ عباسی افزایش حضور پذیری شهروندان همواره مورد تاکید بوده، زیرا انسان محوری یکی از مؤلفه‌هایی است که به کیفیت بخشی فضاهای شهری و ایجاد قرارگاه‌های رفتاری ارتباط بین محیط و انسان کمک می‌کند؛ از این رو علاوه بر مباحث کمّی به کیفی‌سازی طرح نیز توجه شده است البته از بستر زمان و مکان نباید غافل بود چرا که قرارگاه‌های رفتاری تحت تأثیر مکان و زمان خود در رضایت مندی شهروندان مؤثر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش مراجعات شهروندان به شهرداری به دلیل شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: در جهت کاهش مراجعات و حفظ سلامت شهروندان و کارکنان شهرداری لایحه دو فوریتی به شورای اسلامی شهر ارائه و تصویب شد که در آن تاکید شد در راستای تحقق مفاد نامه شماره ۲۰.۶.۱۱۹۲۰۹ مورخ ۲۰ اسفند ماه سال‌گذشته معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان و دبیرخانه استانی بیماری کرونا، تمامی عوارض‌ها و مفاصا حساب برای صدور پاسخ تمامی استعلام‌های شهرداری (بانک، دفترخانه، حفاری، نوسازی، پسماند، کسب و پیشه و عوارض خودرو) تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس تعرفه‌های سال ۹۸ محاسبه و از ثبت درخواست‌های غیرضروری خودداری شود.

حسینی نیا ادامه داد: نکته حائز اهمیت در بند «ب» مصوبه این است که پیشنهاد شده در چارچوب ضوابط طرح تفضیلی و شهرسازی، صرفاً کلیات پاکت حجمی بدون ارائه نقشه معماری (در حد ارتفاع و سطح اشتغال مجاز و با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه) مورد بررسی قرار گرفته و صورتحساب محاسبات به صورت دستی و بر اساس عوارض و تراکم سال ۹۸ صادر و طی مراحل صدور پروانه ساختمانی تا پایان تیرماه ۹۹ اقدام شود.

کد خبر 416650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.