نقشه معابر پر خطر شهرها تا چه اندازه قابل اعتماد است؟

یک پژوهشگر مستقل شهری گفت: چنانچه مدیریت کلان قصد تهیه نقشه‌های آماری معتبر شهری داشته باشد که بتوان براساس آن مدیریت و برنامه ریزی درست کرد، باید امکان شرکت در پرسشنامه‌ها و جمع آوری داده‌ها که براساس آن نقشه تهیه می‌شود، برای همه وجود داشته باشد.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اعتبار سنجی و راستی آزمایی نقشه‌هایی که برای تعیین معابر پر خطر و در معرض تهدید شیوع کرونا برای شهرهای مختلف تهیه شده، بسیار دشوار است زیرا جامعه آماری این نقشه‌ها قابل اعتماد و مستند نیست.

وی با بیان اینکه تعداد افراد شرکت کننده در تکمیل این پرسشنامه‌ها مشخص نیست، افزود: توجه به بحث رعایت عدالت اجتماعی در حوزه هوشمندسازی شهرها بسیار مهم است زیرا ممکن است برخی شهروندان هزینه خرید موبایل هوشمند را نداشته یا دسترسی به اینترنت نداشته باشند و این اقشار معمولاً در مقابل ابتلای بیماری کرونا از همه ضعیف‌تر هستند.

این پژوهشگر مستقل شهری خاطرنشان کرد: میزان اعتماد و سرمایه اجتماعی موجب ترغیب افراد برای شرکت در چنین پرسشنامه‌هایی می‌شود در حالی که من به عنوان یک کارشناس در جریان چنین فراخوانی نبودم و در این زمینه اطلاع رسانی درستی نشده بود.

حسینیون تاکید کرد: چنانچه مدیریت کلان قصد تهیه نقشه‌های آماری معتبر شهری را داشته باشد که بتوان بر اساس آن مدیریت و برنامه ریزی درست کرد، باید امکان شرکت در پرسشنامه‌ها و جمع آوری داده‌ها که بر اساس آن نقشه تهیه می‌شود، برای همه وجود داشته باشد. در این صورت همگان این امکان و فرصت را دارند تا نظر، مسئله و مشکل خود را مطرح کنند.

این پژوهشگر مستقل شهری با اشاره به اهمیت هوشمندسازی نقشه‌ها، تصریح کرد: این نقشه‌ها باید خروجی‌های قابل استفاده برای اقشار مختلف مردم داشته باشد زیرا تهیه نقشه به خودی خود ارزشی ندارد و باید بتواند علاوه بر دست‌اندرکاران مدیریت بحران، برای گروه‌های مختلف مردم نیز قابل استفاده باشد.

کد خبر 416644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.