ماسک‌های پارچه‌ای بعد از شست‌وشو برای پیشگیری از کرونا مناسب نیست

کارشناس تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ماسک‌های پارچه‌ای بعد از شست‌وشو برای پیشگیری از ابتلای کرونا ویروس جدید مناسب نیست.

اسماً آقابابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هیچ ماسک قابل شست‌وشویی وجود ندارد و عمر مفید ماسک‌های پارچه‌ای مورد تأیید معاونت غذا و دارو طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت حدود چهار ساعت است این در حالی است که متاسفانه عده‌ای در کارگاه‌های شخصی خود اقدام به تولید ماسک‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو کرده‌اند و به وفور در سطح شهرستان و مراکز مختلف عرضه می‌کنند.

کارشناس تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: این نوع ماسک‌ها به صورت کاملاً غیراصولی و از پارچه‌های نامناسب تهیه می‌شود که نه تنها تأثیری در مقابله با ابتلای ویروس کرونا ندارد، بلکه خود نیز منجر به ایجاد حساسیت‌های تنفسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماسک‌هایی با پارچه غواصی که این روزها زیاد استفاده می‌شود، مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و مانع عبور ذرات نمی‌شود، اضافه کرد: ماسک استاندارد و مناسب برای افراد بیمار و مشکوک به کرونا ویروس ماسک جراحیاستاندارد مورد تأیید معاونت غذا و دارو است که بدون سوپاپ است.

آقابابایی با اشاره به اینکه ماسک‌هایی مورد تأیید این معاونت است که دارای برچسب و کد مخصوص باشند، خاطرنشان کرد: استریل کردن ماسک‌های پارچه‌ای با اسپری الکل مورد تأیید نیست.

وی توضیح داد: از ابتدای شیوع کرونا ویروس جدید از ظرفیت‌های تولیدی شهرستان کاشان برای رفع نیازها استفاده شده و ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اختیار کلیه اصناف، ادارات و سازمان‌ها قرار گرفته و مقرر شده است، پارچه‌هایی برای تولید ماسک به تأیید وزارت بهداشت برسد و سپس با الگوی دوخت به خیاط‌ها داده شود.

کد خبر 416624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.