جنگ قدرت یا کرونا؛ کدام یک باعث سقوط نفت شد؟

طلای سیاه هم حریف کرونا نشد و تلخی کابوس رکود اقتصاد جهانی را مضاعف کرد. طی هفته گدشته قیمت نفت خام برنت بعد از سقوط ٣٠ درصدی با قیمت کمتر از ۲۵ دلار برای هر بشکه در بازار های بین المللی معامله شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ درصد کاهش به رقمی کمتر از ۲۴ دلار در هر بشکه سقوط کرد، که این روند کاهش برای استراتژیک ترین منبع انرژی، در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. برخی کارشناسان بر این باورند که قرنطینه شهرهای مهم جهان، تعطیلی کارگاه‌ها تجاری و کاهش سفرها در جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا، تنها دلیل افت قیمت نفت و نصف شدن بهای آن نیست، بلکه یکی از مؤثرترین دلایل، تولید بیش از حد نفت توسط کشورهای عربستان و روسیه است. جنگ تعیین قیمت نفت در هفته‌های گذشته بین این دو کشور باعث سقوط ۴۰ درصدی شاخص قیمت نفت شد. بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، این تولید نامتناسب می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را به ۱۰ دلار رسانده و از همین رو کشورهای تولید کننده آسیب پذیر را با کسری بودجه ۹۰ درصدی رو برو کند.

بر اساس نظر برخی مسئولان ایرانی، شیوع بیماری کرونا هیچ تأثیری بر میزان تولید نفت ایران نداشته و همانند گذشته است؛ اما میزان درآمد حاصل از فروش هر بشکه نفت ایران بر خلاف این گفته‌ها نسبت به سال گذشته که بهای هر بشکه نفت سنگین ایران با وجود تحریم‌های نفتی آمریکا با قیمت ۶۴ دلار معامله می‌شد کاهش بالایی داشته است. باید دید با پیشروی شیوع بیماری کرونا در دنیا، مقامات کشورهای تولید کننده نفت چگونه می‌توانند به این کابوس تلخ بازار بین الملل پایان دهند.

کاهش قیمت نفت به دلیل نبود توازن بین عرضه و تقاضا است

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون کاهش قیمت جهانی نفت جهانی اظهار کرد: قیمت نفت در بازار بین المللی بر اساس میزان عرضه و تقاضا و سیاست‌های کشورهای تولید کننده و مصرف کننده معین می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان درگیر شیوع ویروس کرونا هستند و تعداد زیادی از واحدهای تولیدی وابسته به مصرف نفت دنیا به دلیل مقابله با شیوع این بیماری تعطیل شده اند و توازن بین عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی بهم خورده و قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر تولید بی رویه نفت و نبود توازن تولید و مصرف ادامه پیدا کند و بحران شیوع ویروس کرونا نیز به همین روال ادامه داشته باشد وتلفات بگیرد قیمت نفت در چند هفته آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت بنابراین جهت جلوگیری از کاهش قیمت نفت باید کشورهای تولید کننده نفت به ویژه روسیه و عربستان صادرات نفت را کاهش دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشورهای صادر کننده نفت با توجه به اینکه بسته شدن چاه‌های نفت مستلزم هزینه‌های زیادی بوده و اگر تولید کننده ای بخواهد بهره‌برداری میادین نفتی خود را تعطیل کرده و تولید نفت خود را کاهش دهد و پس از مدتی میزان استخراج را به حالت قبلی بازگرداند باید هزینه‌های سنگین‌تری را بپردازد، بنابراین اکثر شرکت‌های نفتی تولید خود را ثابت نگه می‌دارند، زیرا از لحاظ بدون استفاده ماندن امکانات و کشتی‌های نفتکش و هزینه‌های که کاهش تولید برای آن‌ها ایجاد می‌کند با محدودیت‌هایی در کاهش دادن میزان تولید مواجه هستند؛ به همین دلیل برخی تولیدکنندگان نفت علی‌رغم کاهش قیمت نفت، به عرضه قبلی خود ادامه می‌دهند.

جنگ قیمت نفت بین عربستان و روسیه از عوامل سقوط قیمت نفت است

مهدی طغیانی، منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس یازدهم و عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان پیرامون کاهش قیمت جهانی نفت اظهار کرد: یکی از اصلی ترین دلایل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، کاهش تقاضای مصرف کنندگان بزرگ نفتی مانند چین، آمریکا و کشورهای اروپایی به دلیل شیوع بیماری کرونا است؛ همچنین بعد از گذشت بحران کرونا فصل تابستان آغاز می‌شود و در این فصل به دلیل گرمای هوا در نیم کره شمالی، طبق روال گذشته تقاضای خرید نفت کاهش می‌یابد.

وی افزود: جنگ قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه نیز یکی از علت‌های کاهش قیمت نفت است. کشورهایی مانند عربستان که اقتصادی وابسته به درآمد نفت دارد، زمانی که قیمت جهانی نفت در بازارهای بین المللی کاهش می‌یابد، برای حفظ درآمد قبلی خود تولید و فروش را افزایش می‌دهد؛ زیرا لزوماً مقدار فروش و تولید نفت مهم نبوذه و تنها مجموع درآمد برای این کشورها دارای اهمیت است. از همین رو با کاهش قیمت نفت سبک به بشکه‌ای ۲۶ دلار و نفت سنگین به ۱۶ دلار، تولید کشورهایی که بودجه آن‌ها وابسته به درآمد نفت است افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی رشته اقتصاد دانشگاه اصفهان کرد: برای بررسی قیمت نفت نباید تنها به قیمت نفت نگاه کنیم، زیرا در سال ۱۹۸۳ نیز قیمت نفت به ٢٧ دلار برای هر بشکه رسید. زمانی که با قیمت واقعی دلار امروز محاسبه شود، ارزش آن به حداکثر هفت دلار کاهش پیدا می‌کند؛ این قیمت کم برای ثروتی که میلیون‌ها سال طول کشیده است تا قطره قطره درست شود عاقلانه نیست.

گزارش از: ابوالفضل مدنی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 416604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.