هفت اقدام ویژه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال ۹۸

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان هفت اقدام ویژه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال ۹۸ را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، فاطمه مهاجرانی با تبیین اقدامات ویژه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اظهار کرد: سمپاد مهارتی به منظور شناسایی، پرورش و هدایت دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به سوی «رشته‌ها، حرف و مهارت‌های موردنیاز حال و آینده کشور» در راستای تربیت افراد ماهر و متناسب با نیازهای صنعت و فناوری صورت می‌گیرد.

وی افزود: این طرح از سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ از طریق آزمون ورودی مدارس متوسطه دوره دوم استعدادهای درخشان و پذیرش از میان داوطلبان سمپاد مهارتی در رشته‌های شبکه، نرم‌افزار و فتوگرافیک در استان‌های خراسان رضوی، البرز و همدان اجرا شد.

مهاجرانی تصریح کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این طرح توسعه یافته و در استان‌های فارس، همدان، یزد و شهر تهران علاوه بر رشته‌های مذکور در رشته‌های مکاترونیک و پویانمایی پذیرش انجام خواهد شد.

آموزش مهارت‌های زندگی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان «دومین» اقدام صورت گرفته در سال ۹۸ را "اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی"ویژه دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان دوره اول و دوم متوسطه و اولیا آنان دانست و گفت: هدف از این طرح، تقویت مهارت‌های زندگی دانش آموزان مدارس سمپاد به منظور به کارگیری آموخته‌ها در موقعیت‌های واقعی زندگی در راستای شهروند متعادل و مقبول اجتماع و رشد تمام ساحتی است.

مهاجرانی خاطرنشان کرد: افزایش سطح سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان مدارس سمپاد، برای ورود اگاهانه و مسئولانه به زندگی فردی و اجتماعی و همچنین پرورش مهارت‌های نقادانه، حل مسئله و خلاقیت در راستای تقویت «سمپاد مهارتی» از دیگر اهداف این طرح می‌باشد. این طرح در سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی در مدارس متوسطه دوره اول استعدادهای درخشان سراسر کشور اجرا شد و در سال ۹۸ علاوه بر مدارس دوره اول در سطح مدارس دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد اجرا شد.

مرکز مشاوره و راهنمایی

وی در ادامه اضافه کرد: اخذ مجوز پنج مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده ویژه دانش‌آموزان و اولیا مدارس استعدادهای درخشان و مرکز ویژه دانش پژوهان جوان که در محل باشگاه دایر می‌شود، از دیگر اقدامات سال گذشته این سازمان است.

برگزاری الکترونیک جشنواره خوارزمی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، گفت: بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی بخش «دانش‌آموزی» برای اولین بار به صورت سامانه الکترونیکی برگزار شد و این فرایند باعث کیفیت بخشی به طرح‌ها، کوتاه شدن زمان، صرفه جویی در هزینه‌ها، استفاده از داوران متخصص و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها در همکاری و مشارکت شد.

وی افزود: از ویژگی‌های مهم این طرح می‌توان به داوری طرح‌های دانش‌آموزی در مرحله کشوری به صورت مستقیم، ارزیابی از داوران طرح‌ها و استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی در داوری طرح‌ها اشاره کرد.

توسعه المپیادهای علمی و پژوهشی

مهاجرانی"توسعه المپیادهای علمی و پژوهشی"را «پنجمین» طرح ویژه این سازمان در سال ۹۸ دانست و اذعان کرد: به منظور توسعه المپیادهای علمی سه رشته شامل: المپیاد زمین شناسی، اقتصاد و مدیریت و المپیاد کار آفرینی به المپیادهای علمی کشور اضافه شد است.

وی ادامه داد: المپیاد پژوهشی «انرژی و محیط زیست» را برای اولین بار از طریق سامانه الکترونیکی برگزار کردیم تا فرصتی در اختیار دانش‌آموزان خلاق وپژوهشگر قرار گیرد تا بتوانند توانمندی‌های خود را در عرصه علم و پژوهش نشان دهند.

اندیشکده دانش‌پژوهان جوان

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت المپیادهای ادوار جهت توسعه و گسترش علم و پژوهش در قالب «اندیشکده دانش پژوهان جوان» از دیگر اقدامات ویژه این سازمان در سال گذشته است.

وی افزود: تغییرات ایجاد شده در ترکیب برخی از اعضای کمیته‌ها و استفاده از ظرفیت اساتید ومعلمان برتر درکمیته‌ها باعث کمک به فرایند آموزش دانش‌پژوهان گردیده و توسعه علم و تکنولوژی و پژوهش را به دنبال داشته است.

راه اندازی سامانه آموزش مجازی تولید شده توسط مدارس استعدادهای درخشان

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به "راه اندازی سامانه تولید محتوای آموزش مجازی توسط دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به منظور استفاده عموم دانش آموزان کشور، اظهارکرد: این سازمان در راستای آموزش مجازی دانش‌آموزان سمپادی و سایر دانش‌آموزان مدارس کشور، با همکاری استان‌ها و با مرکزیت استان فارس سامانه‌ای را به آدرس esampad.farsedu.pnjco.ir طراحی نمود و این سامانه پاسخی به خلق تمایز در اقدامات سازمان نسبت به گذشته و در راستای توسعه عدالت آموزشی است.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهاجرانی تاکید کرد: هر کدام از قطب‌ها تولید محتوای دروس یکی از پایه‌های تحصیلی در دوره اول و دوم متوسطه را برعهده دارند و از نکات حائز اهمیت می‌توان به تولید محتوای المپیادها و فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی اشاره کرد.

کد خبر 416590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.