مجازی صدای طبیعت می شویم

رویداد جهانی ساعت زمین به دلیل پاندمی کرونا، شامگاه امروز _شنبه نهم فروردین‌ماه_ در سراسر دنیا مجازی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعت زمین یک رویداد جهانی است که توسط صندوق جهانی طبیعت سازماندهی شده است و هر سال آخرین شنبه ماه مارس از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی شرکت کنندگان برگزار می‌شود.

به دلیل پاندمی کرونا (همه گیری جهانی ویروس کرونا) پنجاهمین سالگرد ساعت زمین دیجیتال و مجازی برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در روز جهانی ساعت زمین از هشتگ های EarthDay2020# و EarthRise # در چندین پلتفرم دیجیتال استفاده خواهند کرد.

ساعت زمین فراتر از یک رویداد است. در حقیقت هر کسی به سادگی با خاموش کردن چراغ‌ها در یک ساعت می‌تواند به شکل نمادین آگاهی و تمایل خود برای حفاظت بهتر از تنوع زیستی را بیان کند.
با یکدیگر به طبیعت می‌پیوندیم و صدای طبیعت خواهیم بود! تنوع زیستی در طبیعت ما است، باید برای حفاظت از آن اقدام کرد. امروزه تنوع زیستی کره زمین در خطر نابودی است و مهمترین عواملی که آن را تهدید می‌کند مربوط به فعالیت‌های انسانی است.

همچنین صندوق جهانی طبیعت در گزارشی به پنج تهدید زیست محیطی با منشا انسانی اشاره کرده است که بشر باید برای مقابله با تخریب حیات و و پایان دادن آن هر چه زودتر اقدام کند؛ از جمله تهدیدهای فعالیت بشر نابودی حشرات گرده افشان است؛ گرده افشانی زنبورها، پروانه‌ها و پرندگان برای تولید غلات کشاورزی ضروری است. با این حال مدل کشاورزی امروزی باعث می‌شود که این گونه‌ها به طور قابل توجهی کاهش یابد، در سطح جهانی ۱.۲ میلیون حشره در خطر انقراض است. از سوی دیگر مصرف بیش از حد غذاهای دریایی و ماهی‌ها نیز تهدیدی برای تنوع زیستی دریایی محسوب می‌شود، امروز نزدیک به ۹۰ درصد ذخایر ماهی جهان بهره برداری شده است.

از سوی دیگر تغییرات نامطلوب اقلیم تحت تاثیر فعالیت بشر در حال افزایش است و با وجود تاکید بر ضرورت کنترل گرمایش جهان در ۱.۵ درجه سانتی گراد تا سال ۲۰۵۰ در توافق پاریس، هنوز اقدام قابل توجهی در جهان اجرا نشده است، بنابر گزارش صندوق جهانی طبیعت تا ۳۰ سال آینده ۱.۳ خرس‌های قطبی ناپدید می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

در این گزارش آمده است در اثر فعالیت‌های بشری جنگل‌ها رو به نابودی است در حالی که جنگل‌ها ریه‌های زمین و زیستگاه بسیاری از گونه‌های زیستی از جمله گوریل‌ها هستند. فعالیت‌های انسان تاکنون ۳.۴ گستره زمین را تغییر داده است؛ از شش گونه میمون بزرگ چهار گونه در آستانه انقراض قرار دارد.‌

آلودگی‌های پلاستیکی نیز از دیگر نتایج فعالیت‌های مخرب بشر است که حیات کره زمین را تهدید می‌کند این در حالی است که انسان به اقیانوس‌ها و جنگل‌ها نیاز دارد زیرا بدون آنها تامین آب، هوا و غذا برای امکان ندارد. با وجود این انسان سالانه هشت میلیون تن زباله در اقیانوس‌ها تخلیه می‌کند.

کد خبر 416583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.