آیا شیوع بیماری کرونا با تغییر فصل متوقف می‌شود؟

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: نظریه خوش‌بینانه این است که گسترش بیماری کرونا با آغاز فصل گرم، متوقف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کووید ۱۹، نوعی بیماری ویروسی محسوب می‌شود که با علائمی مانند تب، درد و تنگی‌نفس همراه است. این بیماری به‌سرعت شیوع می‌یابد و متاسفانه افراد فاقد علائم نیز می‌توانند ناقل این بیماری باشند. در این خصوص با فرزانه ابوطالبیان، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی گفت‌وگویی کرده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانیم:

آیا داروهای کلروکین و هیدروکسی‌کلروکین برای درمان COVID-19 مؤثر است؟

به نظر می‎رسد دو داروی "کلروکین" و "هیدروکسی‌کلروکین" که سال‌ها برای درمان بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در درمان COVID-19 نیز مؤثر باشد. این داروها در درجه اول برای درمان مالاریا و چندین بیماری التهابی از جمله لوپوس اریتماتوز سیستمیک و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد این داروها از طریق دو مکانیسم عمل کنند. اول اینکه آن‌ها اتصال ویروس به سلول را دشوارتر کرده و مانع از ورود ویروس به سلول و تکثیر آن درون سلول می‌شوند. ثانیاً در صورت ورود ویروس به داخل سلول، این داروها قبل از تکثیر، آن را از بین می‌برند. نتایج نشان می‌دهد کلروکین در جلوگیری از بدترشدن ذات‌الریه، از بین‌بردن ویروس در بدن و کوتاه‌ کردن دوران بیماری برای درمان بیماری اولویت دارد، اما تقریباً هیچ مدرکی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد. شواهد خوش‌بینانه‎ نشان می‌دهد که هیدروکسی‌کلروکین نیز در معالجه افراد مبتلا به COVID-19 مؤثر است.

آیا می‌توان برای کاهش علائم کرونا از داروی ایبوپروفن استفاده کرد؟

گزارشاتی مبنی بر تشدید علائم این بیماری در اثر مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ) وجود دارد و برخی پزشکان بر اساس این گزارشات مصرف ایبوپروفن را توصیه نمی‌کنند، اما این امر بیشتر بر مبنای مشاهدات است. سازمان جهانی بهداشت در ابتدا مصرف استامینوفن را به جای ایبوپروفن برای کاهش تب و درد مربوط به عفونت کوروناویروس توصیه کرد، اما اکنون اعلام کرده است که می‎توان از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای چگونه می‌توانند از خطر ابتلای این بیماری در امان باشند؟

محدود کردن تماس با افراد خارج از خانواده، رعایت فاصله کافی (یک متر یا بیشتر) بین خود و افراد خارج از خانواده، شستشوی مرتب دست‌ها به‎مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با صابون و آب گرم، خودداری از لمس‎کردن چشم‌ها، بینی یا دهان، دوری‌کردن از افراد بیمار و ضدعفونی سطوح، تلفن همراه، کلید ماشین و وسایل خریداری شده از بیرون، مواردی است که به همه به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای توصیه می شود. همچنین مصرف قرص‌های روی و ویتامین D نیز برای افزایش سیستم ایمنی بدن مفید است.

آیا برای کاهش خطر ابتلا به کرونا می‌توان مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند، قطع کرد؟

در صورت تماس با ویروس، پاسخ بدن به آن به عوامل زیادی بستگی دارد، تنها یکی از این عوامل، مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است. علاوه‎بر‎این، متوقف‌کردن مصرف این داروها به خودی‌خود می‌تواند باعث تشدید بیماری زمینه‌ای شود؛ بنابراین قبل از انجام هر اقدامی، باید با پزشک معالج مشورت شود.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

سیستم ایمنی، سیستم دفاعی بدن است. وقتی یک مهاجم مضر مانند ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کروناویروس وارد بدن شود، سیستم ایمنی بدن به آن حمله می‌کند. پیروی از دستورالعمل‌های بهداشت عمومی، بهترین اقدام برای تقویت و سالم‌نگه‌داشتن سیستم ایمنی بدن است. رعایت این اصول نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بلکه برای حفظ سلامت همه اندام‌های بدن توصیه می‌شود. ترک سیگار، مصرف رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل، مصرف مولتی‌ویتامین، انجام تمرینات ورزشی منظم، حفظ وزن سالم، کاهش سطح استرس، کنترل فشار خون و خواب کافی از جمله موارد توصیه‌شده برای افزایش ایمنی بدن است.

افراد در کدام مرحله از بیماری و تا چه مدت بعد از بهبودی ناقل خواهند بود؟

تصور می‌شود افراد در ابتدای بیماری، همزمان با آغاز علائم، به بیشترین حد بیماری را سرایت دهند. همچنین محققان چندین هفته پس از بهبودی بیماران مبتلا به COVID_19، ماده ژنتیکی ویروسی را در آن‌ها تشخیص داده‎اند. اگرچه نمی‌توان موثق اظهار نظر کرد، اما احتمال دارد بیمارن کرونایی برای هفته‎ها بعد از بهبودی نیز ناقل این بیماری باشند، چراکه طب انجام مطالعه‌ای ویروس در مدفوع فرد بهبودیافته تشخیص داده شده است.

آیا شیوع بیماری کرونا با تغییر فصل متوقف می‌شود؟

در بدبینانه‌ترین حالت کووید ۱۹ با سرعت بالایی رواج می‌یابد و به یک بیماری همه‌گیر تبدیل می‌شود، اما نظریه خوش‌بینانه این است که گسترش این بیماری به‌طور طبیعی با تغییر فصل و آغاز فصل گرم، متوقف شود. بعضی از ویروس‌ها به دلایل مختلف با افزایش دما و رطوبت در ماه‌های تابستان، کمتر انتقال پیدا می‌کنند، زیرا احتمالاً در این شرایط روی سطوح زنده نمی‌مانند، اما در مورد کرونا ویروس جدید هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد. موضوع قابل توجه اینکه حتی اگر این ویروس با گرم‌شدن هوا از بین برود، به احتمال زیاد در زمستان بعدی شاهد بازگشت این بیماری خواهیم بود، اما امیدوار هستیم تا آن موقع واکسنی برای پیشگیری از آن ساخته شود.

کد خبر 416565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.