افت قیمت نفت در هفته آغازین سال ۹۹ و پیش‌بینی کاهش بیشتر!

بهای نفت پس از شیوع گسترده کووید ۱۹ در جهان در طول فعالیت بازارهای جهانی طی هفته گذشته_چهارم تا هشتم فروردین‌ماه_ در ادامه روند کاهشی خود، شش درصد دیگر نیز کاهش یافت و در نهایت با نرخ کمتر از ۲۶ دلار در این هفته، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه جهانی است و قیمت آن همبستگی زیادی با رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده به گونه‌ای که قیمت این طلای سیاه از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون تقریباً ۶۰ درصد کاهش داشته است.

در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم، نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد. این دو عامل به طور کلی، "نگرانی جهانی از تبعات شیوع کووید ۱۹ و کاهش چشمگیر رشد اقتصاد جهانی" و "اقدامات مقامات و سران کشورها برای جلوگیری از رکود جهانی" بود که نوسانات بسیاری را در بازارهای جهانی ایجاد کرد.

قیمت نفت برنت به عنوان یکی از قیمت‌های مرجع طلای سیاه، در اولین لحظات آغاز فعالیت بازارهای جهانی در ۲۳ مارس برابر با چهارم فروردین ماه، کاهش تقریباً شش درصدی را تجربه کرد اما در نهایت هیجانات ابتدایی برطرف شده و تنها با یک دلار و ۹ سنت (حدود چهار درصد) کاهش، به ۲۶.۸۹ دلار رسید. تشدید قوانین احتیاطی و قرنطینه‌ای که در نهایت باعث کاهش شدید تقاضا در بازار نفت شد در کنار این مسئله ناامیدی کارشناسان به افزایش قیمت در کوتاه مدت را رقم زد.

در دومین روز فعالیت این بازار، به دنبال افزایش شدید نگرانی‌ها از رکود جهانی، سران کشورها به ویژه آمریکا بیشتر به دنبال یافتن راه حل‌هایی برای جلوگیری از ورود اقتصاد کشورشان به رکود بودند. همچنین نگرانی از عواقب شیوع گسترده کووید ۱۹ در ایالات متحده آمریکا، مقامات این کشور را بر آن داشت تا به منظور حمایت از اقتصاد این کشور در دوران کرونایی، بسته حمایتی دو تریلیون دلاری را تهیه کند و این اقدام بی شک یکی از بزرگ‌ترین بسته‌های حمایتی دولت آمریکا در دوران حیات خود بوده است که به دنبال تشدید امیدواری‌ها نسبت به نهایی شدن قریب‌الوقوع آن، قیمت نفت نیز روز سه شنبه افزایش را تجربه کرد.

تهیه این بسته و احتمال بسیار زیاد تصویب آن در کنگره، باعث خروج موقت نفت از مدار نزولی و ورود آن به روند صعودی سه روزه شد و قیمت نفت برنت در این روز با افزایش تقریباً دو درصدی به ۲۷.۶۵ دلار رسید.

همچنان که ادوارد مویا تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه اوآندا در این باره گفته است: «به دلیل تضعیف ارزش دلار در نتیجه اقدامات بی سابقه فدرال رزرو، قیمت نفت در حال ترمیم نسبی است…نوسان قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا همچنان بالا خواهد بود و اگر افزایش قیمت‌ها به یکباره متوقف شود تجار نباید غافلگیر شوند.»

۲۵ مارس برابر با ششم فروردین ماه، نفت برنت در ادامه روند افزایشی روز گذشته خود با ۴۹ سنت معادل ۱.۸ درصد افزایش به ۲۷ دلار و ۶۴ سنت رسید. اما به دلیل کاهش مداوم تقاضا و سفرها، قیمت نفت از صعود قابل توجه به سطوح قبلی خود (پیش از کرونا) ناتوان ماند.

در همین روز سنای آمریکا بسته محرک اقتصادی دو تریلیون دلاری را با هدف کمک به کارگران بیکار شده و صنایع آسیب دیده از ویروس کرونا تصویب کرد. این در حالی بود که مؤسسه آی اچ اس مارکیت برآورد کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه دوم امسال بیش از ۱۴ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و منجر به افزایش بی سابقه حجم ذخایر نفتی خواهد شد.

استفن اینز، استراتژیست بازار نفت در مؤسسه آکسی تریدر گفته است: «بسته محرک اقتصادی موجب تقویت نسبی بازارهای نفت شده اما با توجه به تعطیلی بخش عمده کسب و کارها و مسافرت‌های هوایی مازاد عرضه زیادی در بازار موجود است.»

در همین میان، در جلسه رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ که ۲۶ مارس برابر با هفتم فروردین ماه برگزار شد فشار بیشتری بر بازار طلای سیاه برای افزایش قیمت وارد کرد. رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ در این جلسه متعهد شدند که به منظور مقابله با از بین رفتن فرصت‌های شغلی و کاهش درآمدها در پی شیوع ویروس کرونا بیش از پنج تریلیون دلار به اقتصاد جهانی تزریق کنند و «هر کاری لازم است برای فائق آمدن بر همه گیری ویروس» انجام دهند.

قیمت نفت برنت پس از انتشار این اخبار جمعه با ۵۰ سنت معادل حدود دو درصد افزایش به ۲۶ دلار و ۸۴ سنت رسید. مؤسسه کپیتال اکونومیکس در یادداشتی در این باره نوشت: «درگیر شدن آمریکا با کرونا بیشترین تأثیر را بر میزان تقاضا برای نفت خواهد داشت و آمارهای تولید ناخالص داخلی این کشور نشان می‌دهد که میزان تراکم و شلوغی در شهرهای بزرگ آمریکا ۸۲ درصد کاهش یافته است.»

باید توجه داشت که موارد فوق احتمال دارد در روزهای آینده تأثیرات افزایشی خود بر بازار نفت را از دست بدهند. زیرا در پایان ماه جاری میلادی، ممکن است اوپک دوباره برای تعدیل و حفظ قیمت نفت به نتیجه نرسیده و دوباره در تله افزایش میزان تولید و کاهش بهای نفت گرفتار شود.

در مجموع قیمت طلای سیاه در هفته گذشته با حدود شش درصد کاهش از حوالی ۲۷.۵ دلار به کمتر از ۲۶ دلار به ازای هر بشکه رسید.

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 416539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.