‌کوچک شدن دولت از لازمه‌های ضروری تحقق "جهش تولید" است

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت بزرگ و بدون برنامه ریزی قادر به محقق کردن جهش تولید نیست، یکی از لازمه‌های مهم و ضروری تحقق جهش تولید در سال ۹۹، کوچک شدن دولت است.

مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: "جهش تولید" با دولت بزرگ، محقق نمی‌شود و لازم است تا همه دستگاه‌های اقتصادی دولت همچون بانک مرکزی و وزارت صمت، در سال ۹۹ با در نظر گرفتن سیاست‌های غیر کلاسیک و پیشرفته اقتصادی، نظام مالی کشور را اصلاح کنند.

وی افزود: بی‌شک کاهش تصدیگری دولت در بخش‌های مختلف نظام اقتصادی کشور باعث رشد و رونق تولید در حوزه‌های بیشماری می‌شود و تقویت و اصلاح روند ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان از سوی بانک‌ها در سال ۹۹، یکی از لازمه‌های مهم و ضروری در راستای تحقق جهش تولید است زیرا توقف خط تولید کارخانجات مختلف در نظام اقتصادی کنونی کشور به نوعی یک دستاورد برای بانک‌ها محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با تاکید بر نقش بانک‌ها در نظام‌های اقتصادی در حال توسعه، تصریح کرد: متأسفانه مدیریت کلان بانکی در کشور ما با ضعف‌های جدی و بسیار تأثیرگذار بر تولید روبرو است و به رغم تلاش برخی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی در راستای ایجاد یک سری از تعاملات با بانک‌های مختلف کشور، اغلب بانک‌ها از همکاری با تولیدکنندگان و بخش خصوصی سر باز می‌زنند.

ابوطالبی اضافه کرد: مسئولان دستگاه‌های اقتصادی دولت باید به خاطر داشته باشند، شرایط نظام اقتصادی ایران پیش از شیوع ویروس کرونا و سر رسیدن بحران اقتصادی ناشی از گسترش آن در کشور هم، جنگی و غیرعادی بود و این ویروس تنها مشکلات عظیم و چشمگیر بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در اقتصاد بیمار ایران را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد به عنوان دستگاه اصلی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی، در شرایط بحرانی حامی کسب و کارها باشد و از ضرر و زیان آنها در برابر مشکلات مالی و اقتصادی که متأسفانه این روزها در کشور ما به شدت یافت می‌شود جلوگیری کند؛ مگر صاحب یک مغازه کوچک در بازاری بزرگ و مملو از مغازه، چقدر درآمد سالیانه دارد که از او می‌خواهیم از کسب درآمد در ایام عید چشم‌پوشی کند؟

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به نقش تقاضای بازار در افزایش میزان کیفیت و کمیت تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای، یادآور شد: تاب و توان کسب و کارهای خرد و مشاغل غیرسازمانی در برابر مشکلات اقتصادی به شدت کاهش پیدا کرده و با این سطح از کمبود رفاه عمومی در معیشت عمومی، ممکن است بحران اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی جدی در فضای جامعه شود.

ابوطالبی افزود: جهش تولید بدون بازاریابی و سرمایه گذاری اجتماعی در بازارهای اقتصادی جامعه امکان پذیر نیست و دولت باید سرمایه گذاری اجتماعی در بازار را از هم‌اکنون آغاز کند.

کد خبر 416526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.