‌فشار بیرونی بر اقتصاد سال ۹۸ ایران، کم سابقه بود

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد سال ۹۸ ایران، اقتصادی بود که موجب شد تا مردم بالاترین فشار بیرونی را بعد از جنگ جهانی دوم تجربه کنند و در فاصله سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۹۸ چنین فشار بیرونی به صورت تحریم در اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

محمد واعظ برزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: بحران کرونا به عنوان یک تکانه باعث رونق تعدادی از زیربخش های اقتصادی و رکود تعداد دیگر از زیربخش های اقتصادی می‌شود و بر همین اساس الگوی توزیع درآمد، تحت تأثیر تغییرات در الگوی تولید قرار گرفته است.

وی افزود: به طور خلاصه زیربخش‌هایی که ارائه کننده کالاها و خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی هستند یا زیربخش هایی که از ارائه این خدمات پشتیبانی می‌کنند رونق می‌گیرند و زیر بخش هایی که تحت محدودیت ناشی از بحران شیوع کرونا، قرار گرفته‌اند یا به نوعی کمتر در شرایط کنونی مورد ضرورت کاربران جامعه هستند همچون خدمات حمل و نقل و بانکداری تضعیف خواهند شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به تغییر تأثیرپذیری زیربخش های اقتصادی از تکانه‌های مالی در شرایط شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: تغییرات در الگوی توزیع درآمد به نفع زیربخش های اقتصادی ارائه کننده خدمات درمانی و بهداشتی و قسمت پشتیبانی از خدمات آنها خواهد بود و موجب تضرر سایر زیربخش های اقتصادی در جهان خواهد شد.

واعظ برزانی اضافه کرد: اینکه توقع داشته باشیم، بتوانیم تمام تأثیرات این تکانه مهم بر الگوی توزیع درآمد و فعالیت‌های اقتصادی را کنترل و خنثی کنیم، غیر واقعی و انجام ناشدنی است اما می‌توان دامنه اثر گذاری این تکانه را بر الگوی فعالیت و توزیع درآمد در بخش‌های اقتصادی را محدود کرد؛ برای مثال اعطای وام‌های ضروری آسان به خانوارهای فاقد درآمد ثابت، راه مؤثری برای حفظ درآمد و حداقل معیشت آنها در بازه زمانی کوتاه مدت می‌باشد.

وی ادامه داد: اثر سیاست‌های حمایت این چنینی کوتاه مدت است و در صورتی که این بحران از نظر زمانی طولانی شود حتماً باید به شکل دیگری از اقشار ضعیف جامعه حمایت شود و تمرکز الگوی حمایتی جدید و زمینه سازی برای ایجاد شغل برای بیکاران جدید ناشی از گسترش اپیدمی کرونا، راهکار مناسبی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به فراز و فرودهای نظام اقتصادی ایران در سال ۹۸، خاطر نشان کرد: اقتصاد سال ۹۸ ایران، اقتصادی بود که موجب شد تا مردم بالاترین فشار بیرونی را بعد از جنگ جهانی دوم تجربه کنند و در فاصله سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۹۸ چنین فشار بیرونی به صورت تحریم در اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

واعظ برزانی افزود: به رغم اینکه تحریم در سال گذشته تأثیرات زیادی بر نظام اقتصادی کشور گذاشت اما به هیچ وجه منجر به فروپاشی اقتصاد ایران نشد و یکی از عوامل این اتفاق، این است که اقتصاد ایران بر خلاف تصور بسیاری از خبرگان و دانش‌آموختگان اقتصادی، اقتصادی است که در مقایسه‌های منطقه‌ای، بنیه تولیدی بالایی دارد.

وی یادآور شد: اقتصاد ایران به خصوص در بخش کشاورزی از ظرفیت تولیدی تقویت شده و استواری برخوردار است و نظام اقتصادی ایران در سالی که تحت بالاترین فشار بیرونی طی ۷۰ سال اخیر قرار گرفته بود، حدود ۱۰ درصد رشد در بخش کشاورزی و رشد مثبت کمتر از ۱۰ درصد در بخش صنعت را تجربه کرد و این نتیجه بنیان‌های درون‌زا شده اقتصاد ایران است.

این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: متأسفانه زنجیره خلق ارزش در اقتصاد ایران به صورت پیوسته و متناسب نیست؛ برای مثال در حالی‌که در زیربخش های بالادستی بخش پتروشیمی برخوردار از بنیه تولیدی کم نظیری در جنوب غرب آسیا هستیم اما در بخش‌های پایین دستی از گسست‌های زنجیره ارزش رنج می‌بریم، لذا برنامه‌ریزی پیشرفت اقتصادی باید متوجه تکمیل، تعمیق و توسعه زنجیره خلق ارزش در اقتصاد ایران با تکیه بر دو حوزه کالاها و خدمات راهبردی و کالاها و خدمات های‌تک یا برخوردار از فناوری برتر باشد.

کد خبر 416525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.