اقدامات پیشگیرانه ملی و محلی اوکراین در مقابله با شیوع کووید -۱۹

اولین موارد مبتلا به ویروس کرونا در اوکراین در ماه مارس مشخص شد و پس از شناسایی این افراد اقداماتی پیشگیرانه در سطح ملی و محلی انجام شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سوم مارس اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در کشور اوکراین شناسایی شد؛ آزمایش خون مردی اوکراینی در شهر چرنیوتسی که از مسیر زمینی از ایتالیا برگشته بود، پس از چند روز از بروز علائم اولیه مثبت شد.

پس از آن، دولت اوکراین اقدامات اولیه در سطح ملی و محلی را برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس آغاز کرد؛ در ابتدای کار، تمام مؤسسات آموزشی نظیر پیش‌دبستانی‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد. تجمع زیاد مردم و برگزاری رویدادهای عمومی با بیش از ۲۰۰ نفر کنسل و بسیاری از مراکز عمومی به روی مردم بسته شد. علاوه بر این، دولت اوکراین هرگونه پرواز هوایی با کشور ایتالیا را ممنوع کرد و تردد از مرزهای کشور را نیز محدود کرد.

مقامات رسمی کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز خودجداسازی و قرنطینه‌های عمومی را بر مردم شهر اعمال و به مدت سه هفته تمام سالن‌های تئاتر، سینماها، موزه‌ها، مراکز تفریحی و فروشگاه‌های بزرگ را تعطیل کردند. فرد مبتلا به کووید -۱۹ قرنطینه شد و هیچ گزارش جدیدی مبنی بر ابتلای افراد بیشتر ارائه نشد تا اینکه در دوازدهم مارس وزارت بهداشت از آلوده شدن دو نفر دیگر، زنی مسن در استان ژیتومیر و مردی ساکن در استان چرنیوتسی که همسرش به تازگی از ایتالیا برگشته بود، خبر داد.

اعضای شورای عالی دفاع و امنیت ملی اوکراین در نشستی تصمیم گرفتند برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور اقدامات لازم را انجام دهند که بستن مرزهای کشور در اولویت تصمیم‌های آن‌ها قرار داشت. دولت اوکراین دستور بسته شدن مرزها را به مدت دو هفته صادر کرد اما به اتباع خارجی اجازه خروج از کشور و باز گشت به کشورهای خود داده می‌شود.

یک شبکه اطلاع‌رسانی آنلاین راه‌اندازی شد که مسیر شیوع ویروس کرونا را روی نقشه مشخص می‌کند؛ موارد تائید شده آلوده به کووید -۱۹ روی نقشه به رنگ قرمز، موارد مشکوک به بیماری به رنگ نارنجی مشخص می‌شود و موسساتی که آمادگی خود برای پذیرش افراد مبتلا به ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند به رنگ سبز دیده می‌شود.

مقامات رسمی شهر رادومیشل وضعیت اضطراری اعلام کردند، تردد با استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان ممنوع شد و بازارهای عمومی نیز تعطیل شد. پلیس راهنمایی و رانندگی قوانین جدیدی برای حمل و نقل عمومی در این کشور وضع کرد؛ وسایل حمل و نقل عمومی تنها مجاز به سوار کردن ۱۰ نفر هستند و حمل بیش از این تعداد آن‌ها را مشمول جریمه‌های سنگین و حتی حبس خواهد کرد. از طرفی تنها کسانی می‌توانند با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند که به طور کامل مجهز به وسایل محافظت ایمنی نظیر ماسک و دستکش باشند. هر گونه رفت‌وآمد بین شهرهای مختلف نیز تا پایان دوره قرنطینه، یعنی تا سوم آوریل، برای مردم ممنوع شد.

حدود ۲۵۰ هزار کیت آزمایش فوری از چین وارد اوکراین شد و افراد مشکوک به کووید -۱۹ به طور گسترده‌ای در سراسر کشور مورد آزمایش قرار گرفتند. مبتلایان به این ویروس در بیمارستان‌ها بستری شدند و تحت مراقبت جدی پزشکان قرار گرفتند. وزیر بهداشت اوکراین اعلام کرد در صورتی که آزمایشگاه‌ها آمار اشتباه را در رابطه با تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در اختیار مردم قرار دهند یا اقدام به پنهان‌کاری کنند، مجوز آن‌ها سلب می‌شود.

وزیر بهداشت در بیست و سوم مارس وضعیت اضطراری ملی را اعلام کرد اما علیرغم اقداماتی که دولت در پیش گرفته، هر روز تعداد بیشتری از مردم به ویروس کرونا آلوده می‌شوند. در نتیجه نیروهای امنیتی این کشور از مرکز هماهنگی پاسخ به حوادث اروپا-آتلانتیک ناتو درخواست کمک کردند تا از این طریق مانع شیوع کووید -۱۹ در نیروهای نظامی خود شوند. ناتو نیز از شرکای بین‌المللی خود خواست کمک‌های بشردوستانه خود را برای وزارت دفاع اوکراین ارسال کنند.

نیروهای پلیس خودجداسازی را برای مسافرانی که از کشورهای دیگر به اوکراین آماده بودند، اعمال کرده و از آن‌ها خواسته به مدت ۱۴ روز در قرنطینه بمانند تا از شیوع ویروس کرونا در کشور جلوگیری شود. این در حالی اتفاق افتاد که نخست وزیر اوکراین اظهار کرده نیازی به اعلام وضعیت اضطراری برای کل کشور نیست و تنها قرنطینه شهرهایی که افراد مبتلا به ویروس در آن‌ها سکونت دارند، کفایت می‌کند.

نظرسنجی‌ها از مردم نشان داده است که بیش از ۴۰ درصد اوکراینی‌ها خواهان اعمال اقداماتی سختگیرانه‌تر از سوی دولت هستند و شهردار کی‌یف نیز از وزیر امور خارجه خواسته رفت‌وآمد به پایتخت اوکراین را کنترل و افرادی را که به این شهر وارد می‌شوند مجبور به خودجداسازی کنند. در همین حین، با تلاش‌های بی‌وقفه دولت حدود ۸۰ هزار نفر از اوکراینی‌هایی که در خارج از کشور سکونت داشتند به کشور بازگردانده شدند.

بعضی بیمارستان‌های شهر بخش‌هایی را به مراقبت از افراد خاصی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، اختصاص داده‌اند. مرکز بهداشت کی‌یف نیز تعداد ۱۷ مرکز درمانی را ویژه مقامات عالی رتبه کشور مجهز به امکانات و کادر درمانی تخصصی کرده است تا در صورت ابتلا به ویروس کرونا از آن‌ها مراقبت شود.

کد خبر 416523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.