چه عواملی عمر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد؟

از آنجایی که ویروس کرونا به صورت گسترده در جهان شیوع پیدا کرده است، محققان میزان ماندگاری آن را در محیط طبیعی و روی اشیای مختلف بررسی و برای بکارگیری در اقدامات پیشگیرانه اعلام کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد ویروس کووید -۱۹ می‌تواند از چند ساعت تا چند روز روی سطوح متفاوت فعال باقی بماند. این ویروس حتی می‌تواند به مدت چند ساعت در هوا معلق بماند و افراد سالم با نفس کشیدن در این هوا به این ویروس آلوده شوند. محققان بریتانیایی دریافتند اگر فرد مبتلایی که ماسک ندارد عطسه یا سرفه کند، ویروس کرونا پس از خروج از بدن این فرد می‌تواندبه صورت قطرات ریز در جریان هوا جا بجا شود و افراد سالم را مبتلا کند.

دانشمندان انگلیسی و آمریکایی به منظور بررسی ثبات و ماندگاری ویروس جدید کرونا در هوا، از دستگاهی به منظور شبیه سازی سرفه انسان‌ها و انتقال ذرات ویروس کرونا به هوا استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که این نوع ویروس به مدت سه ساعت در هوا به صورت فعال و زنده باقی می‌ماند. نتایج بررسی‌های بیشتر نشان داد ویروس کرونا روی پلاستیک و سطوح استیل بیشترین ماندگاری یعنی حدود دو تا سه روز را دارد.

این ویروس روی مقوا تا ۲۴ ساعت و روی مس تا چهار ساعت فعال باقی می‌ماند. به گفته محققان، دوام ویروس روی سطوح سخت بیشتر از سطوح نرم مانند پارچه است؛ با این حال توصیه شده که افراد اقلام پارچه‌ای را با استفاده از آب گرم و مواد شوینده مناسب کاملاً تمیز کنند. به گفته محققان، بعضی عوامل مانند نور و گرما می‌تواند عمر ویروس کووید -۱۹ را روی سطوح مختلف و حتی هوا کاهش دهد.

به نظر می‌رسد که افزایش گرما و میزان نور تابیده شده به سطوح، می‌تواند ویروس مورد نظر را از بین ببرد. به هر حال، افراد باید تمامی نکاتی بهداشتی را رعایت کنند و در صورت تماس دست با سطوح مختلف، فوراً آن‌ها را با آب گرم و صابون بشویند؛ همچنین بهتر است افراد قبل از استفاده از وسایل آن‌ها را ضدعفونی کنند.

کد خبر 416519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.