کووید ۱۹؛ اول بحران اقتصادی، بعد خطر سلامتی!

فشار منفی اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان در حال افزایش است و در کشورهایی هم‌چون ویتنام، چین، هند و ایتالیا بیشترین تبعات را داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنا بر نتایج جدیدترین بررسی‌ها به نظر می‌رسد کروناویروس‌جدید بیشتر از این که یک عامل تهدید سلامتی باشد، نوعی عامل بحران شدید اقتصادی محسوب می‌شود که اقدامات دولت‌ها برای رفع آن چندان مؤثر نبوده است. نظرسنجی‌ها توسط بخش تحقیقات بازارهای جهانی Ipsos از بیش از ۱۰ هزار بزرگسال در ۱۲ کشور حاکی از افزایش نگرانی‌ها در مواجهه با تبعات مالی و اشتغال افزایش میزان انتشار کووید ۱۹ است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، اکثر مردم در کشورهای مورد بررسی به‌لحاظ روانی بیشتر تحت‌تأثیر آسیب‌های مالی شیوع این بیماری همه‌گیر قرار گرفته‌اند. این آسیب‌ها در کشورهایی هم‌چون ویتنام، چین، هند و ایتالیا بیش از هر نقطه دیگر نمایان است. از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که کشورهای بزرگی هم‌چون ایتالیا، فرانسه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا با رشد نگرانی‌ها در زمینه کاهش اشتغال و افت تجارت مواجه هستند تاجایی‌که در این کشورها نگرانی‌های اقتصادی نسبت به مسائل خطرآفرین ناشی از شیوع کروناویروس رشدی دوچندان داشته است.

علاوه بر این ساکنان کشورهایی هم‌چون چین و استرالیا بیش از نقاط دوردستی مثل آمریکای شمالی درگیر شیوع این بیماری و استرس ناشی از آن هستند. با وجود اقدامات بکار رفته برای حفظ فاصله اجتماعی و ممنوعیت سفر در مناطق بزرگی از جهان، درک مردم از تهدید کننده‌های موجود سلامتی در ارتباط‌گیری با کانون‌های انتشار بیماری همواره رو به افزایش است و به منظور کنترل این شرایط پیشنهاداتی مبنی بر بسته شدن مرزها و قرنطینه کشورهای مختلف ارائه شده است.

این اقدامات هرچند در تئوری می‌تواند بسیار مفید و بزرگ باشد ولی برای نقاط مهم جهان غیرممکن به نظر می‌رسد. توافق در این زمینه با بیشترین پشتیبانی از سمت ویتنام، هند و ایتالیا و کم‌ترین میزان توافق از سمت کشورهای کانادا، آلمان، فرانسه و انگلیس همراه بوده است ولی در هر حال هر دو دسته کشورهای موافق و مخالف بارهای منفی اقتصادی فراوانی را متحمل شده‌اند.

از سوی دیگر اکثریت افراد مورد بررسی در تحقیقات Ipsos با قرنطینه‌شدن در راه مبارزه با شیوع کووید ۱۹ موافق بودند ولی هنوز هم بسیاری از مردم در سراسر جهان این بیماری را یک تهدید جدی برای سلامت شخصی نمی‌دانند. برای مثال علی‌رغم اینکه بیش‌از ۷۵ درصد از مشارکت‌کنندگان چینی در این نظرسنجی مواجه شدن با شیوع کروناویروس را مشکل جدی سلامتی می‌دانند، در انگلستان ۲۳ درصد و در فرانسه تنها ۱۲ درصد این امر را مشکلی درخور بررسی و پیگیری دانسته‌اند.

با این وجود، افزایش چشمگیر درک تبعات شیوع بیماری در کشورهایی هم‌چون استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و انگلیس منجر شده است که افراد بیشتری تصور کنند شخصی که نزدیک آن‌ها ایستاده است می‌تواند ناقل ویروس باشد و آن‌ها را مبتلا کند. این احساس خطر، در کشورهای فرانسه، آلمان و البته ایتالیا بیشترین رشد را داشته است در حالی که سایر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی هنوز این جدیت را نشان نداده‌اند.

با این حال نگرانی‌های رو به رشدی درباره اختلالات ناشی از شیوع کووید ۱۹ در تمامی نقاط جهان وجود دارد. از جمله مشکلات موجود در این زمینه، ذخیره و انبار کردن مواد خوراکی به دلیل ترس از شیوع بیماری است که بدون شک منجر به کمبود غذا و بروز اختلال در زنجیره‌های تأمین مایحتاج روزانه زندگی خواهد شد، تاجایی‌که هم اکنون بیش از ۸۹ درصد از مردم انگلستان از کمبود مواد غذایی برای ذخیره در دوران قرنطینه شکایت می‌کنند.

در چنین شرایطی روند تجارت الکترونیکی در مجاورت کانون‌های شیوع بیماری رو به افزایش بوده است؛ بدین ترتیب که ۳۱ درصد از مردم ایتالیا، ۵۷ درصد از ساکنان ویتنام، ۵۵ درصد از هندی‌ها و ۵۰ درصد از اهالی چین برای خرید اقلام مورد نیاز خود که در شرایط عادی با رفتن به فروشگاه آن‌ها را تهیه می‌کنند، در وضعیت فعلی اقدام به استفاده از فن‌آوری و تهیه آنلاین این محصولات کرده‌اند.

بیشتر این مناطق انتظار دارند که شرایط کشورشان تا تابستان پیش رو به وضعیت عادی بازگردد ولی تحقیقات تأیید شده نشان می‌دهد که چنین احتمالی وجود نخواهد داشت و شرایط همچنان وخیم خواهد بود که نیاز به رعایت قرنطینه را همواره در سطح بالا نگه می‌دارد. بدین ترتیب می‌توان گفت که فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹ چندین برابر بیشتر از تهدیدهای سلامتی ناشی از این بیماری است.

کد خبر 416509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.