بایدها و نبایدهای غذاهای کنسروی

ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن کودکان، خوراک طلایی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، فالوده سنتی مضر برای کبد چرب، آشنایی با خواص درمانی باقلا و بایدها و نبایدهای غذاهای کنسروی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص طب ایرانی سنتی با تاکید بر تأثیر برخی مواد غذایی در درمان کرونا و تسریع در آن، استفاده از رب انار را به افراد مبتلا به کرونا و افراد سالم توصیه کرد و گفت: استفاده از این مواد غذایی نمی‌توانند جایگزین درمان شود، اما مصرف آن‌ها چه برای افراد سالم و چه بیمار به عنوان کمک کننده به درمان و تسریع سیر درمان و همچنین کمک کننده به سیستم ایمنی توصیه می‌شود.

مجید امتیازی، اظهار کرد: رب انار به جهت داشتن «آنتی ویرال» و «آنتی اکسیدان» قوی و میزان قابل توجهی ویتامین «ث» در افزایش قدرت سیستم دفاعی و ایمنی بدن، مؤثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، تصریح کرد: به افراد توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف خوراکی‌های سرخ کردنی پرهیز کنند و روغن مورد استفاده در خوارکی‌هایشان نیز تا حد امکان متعادل باشد و از روغن‌های طبیعی، سالم و مورد اطمینان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مصرف سوپ برنج شامل برنج، تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، روغن زیتون، کمی نمک، پیاز، گوشت سینه مرغ یا بلدرچین و رب انار شیرین یکی از انواع سوپ‌های مقوی در این دوره است.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: یکی از ساده‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین آن‌ها استفاده از ترکیب ساده آب و عسل یا ترکیب آب و عسل و آب لیمو ترش است و برای کنترل برخی علائم بیماری مانند سرفه شدید نیز یکی از بهترین توصیه‌ها استفاده از شربت زوفا است که در بازار هم موجود است.

آشنایی با خواص درمانی باقلا

باقلا نه فقط به دلیل عطر خوش و طعم لذیذش، بلکه به خاطر خواص بی‌نظیری که دارد، یکی از محبوب‌ترین حبوبات است. باقلا، باقالا یا همان باقالی از خانواده حبوبات و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. باقلا یکی از غنی‌ترین منابع فیبر و پروتئین در میان مواد غذایی است. به‌طوری که در هر ۱۰۰ گرم باقلا، ۲۶ میلی‌گرم پروتئین و ۲۸ میلی‌گرم فیبر وجود دارد. مصرف باقلا در کمک به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی بسیار مؤثر است.

یکی از مهم‌ترین خواص باقلا جلوگیری از ابتلاء به پوکی استخوان است. فقط یک لیوان باقلا می‌تواند ۳۶ درصد از میزان منگنز موردنیاز بدن شما را تأمین کند. بزرگسالان روزانه به ۱۱ میلی‌گرم منگنز نیاز دارند. منگنز فواید زیادی برای بدن دارد؛ به‌ویژه برای استخوان‌ها بسیار مفید است. منگنز کمک می‌کند حجم استخوان‌ها بیشتر شود و کمبود کلسیم را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از خواص باقلا کاهش فشار خون است. اخیراً منیزیم که در باقلا میزان قابل‌توجهی از آن وجود دارد، موردتوجه ویژه پزشکان بوده است. بیشتر به این خاطر که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها به کمبود این ماده معدنی مهم مبتلا هستند. همچنین منیزیم نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می‌کند.

مصرف باقلا در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مؤثر است. باقلا حاوی مقدار زیادی مس است و مس به سلامت سلول‌های خونی کمک می‌کند. از دیگر خواص باقلا می‌توان به افزایش انرژی بدن اشاره کرد. به‌خاطر وجود آهن، باقلا می‌تواند انرژی زیادی به شما بدهد. یک لیوان باقلای پخته‌شده می‌تواند تقریباً ۱۴ درصد آهن موردنیاز روزانه شما را تأمین کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند باقلا می‌تواند به کنترل علائم بیماری پارکینسون کمک کند. تحقیقی که در این مورد در «ژورنال تحقیقات تشخیصی و بالینی» منتشر شد نشان داد که باقلا باعث می‌شود مقدار لوودوپا و سی‌دوپا در خون افزایش پیدا کند؛ این افزایش باعث می‌شود بیماران مبتلا به پارکینسون حرکت راحت‌تری داشته‌باشند.

بایدها و نبایدهای غذاهای کنسروی

بسته بندی یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی است. امروزه بیشتر غذاهای کارخانه‌ای به وسیله مواد فلزی، شیشه‌ای، پلاستیکی، کاغذی بسته بندی می‌شود. شیشه و کاغذ، قدیمی‌ترین و فلزات مقاوم‌ترین نوع بسته بندی است. اکنون طیف وسیعی از فلزات برای تهیه قوطی کنسرو، کمپوت و انواع نوشابه استفاده می‌شود. این قوطی‌ها اگرچه از غذا در برابر آلودگی ناشی از میکروارگانیسم ها، حشرات، رطوبت، نفوذ گازها و اکسیژن محافظت می‌کند، اما معایبی هم دارد که می‌تواند برای سلامت مصرف کننده مخاطره آمیز باشد.

معمولاً قوطی‌هایی که برای کمپوت یا کنسرو استفاده می‌شود از جنس آلومینیوم یا فولاد نرم است که با یک لایه قلع یا کروم، اندود شده و در نهایت یک لایه لاک مخصوص، روی آن را می‌پوشاند. این لاک‌ها ازایجاد فعل و انفعالات شیمیایی میان فلز و ماده غذایی جلوگیری می‌کند. اما متأسفانه گاهی بر اثر لاک اندود نامناسب، غذا با فلز بدنه قوطی تماس پیدا می‌کند و رنگ، طعم و ارزش تغذیه‌ای آن افت می‌کند و از همه مهم‌تر بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، به سلامتی مصرف کننده آسیب می‌زند.

گاهی نیز اسیدیته بالای برخی کمپوت‌ها یا نوشابه‌های گازدار یا حتی سموم دفع آفات باقی مانده در برخی از میوه جات کنسروی، می‌تواند به آزاد شدن پوشش لاک و سپس قلع قوطی منجر شده و با خوردگی جدار داخلی قوطی عاملی برای نفوذ و رشد میکروب‌های بیماری زا در محصول شود؛ یا سطح لحیم کاری قوطی‌هایی که با ماده غذایی تماس دارد، باعث ورود یون سرب و کادمیم به داخل ماده غذایی می‌شود و مسمومیت ایجاد می‌کند.

سرب به کاهش ضریب هوشی، بیش فعالی، خستگی مفرط، افسردگی، فشار خون بالا منجر می‌شود و کادمیم اثر سو بر کلیه‌ها می‌گذارد و با آزادسازی کلسیم از استخوان‌ها موجب نرمی و پوکی آن‌ها می‌شود. همچنین ساییدگی‌ها، کدگذاری‌های عمیق یا چسب‌های نامناسب نیز می‌تواند از عوامل زنگ زدگی و نفوذ ترکیبات مضر به داخل قوطی باشد؛ بنابراین برای آنکه از سلامت و بهداشت کنسرو و کمپوت انتخابی خود مطمئن شوید، از خرید محصولات نامعتبر، متفرقه و بی نام و نشان خودداری کنید و هنگام خرید، قوطی‌هایی را انتخاب کنید که کاملاً سالم، بدون نشتی، سوراخ شدگی، زنگ زدگی و ضرب دیدگی باشد. این را هم بدانید مشخصات و تاریخ مصرف محصول باید روی بدنه فلزی قوطی حک شده باشد.

هیچ گاه مواد غذایی کنسروی را جایگزین غذاهای خانگی نکنید. اگر هنگام باز کردن قوطی متوجه ریختگی لاک یا لکه‌های سیاه رنگ و زنگ زده در جدار داخلی آن شدید از مصرف محصول بپرهیزید. لکه‌های زنگ زده، غذا را فاسد و شیمیایی می‌کند. سیاه شدن جدار خارجی بدنه قوطی و البته رشد کپک روی آن نشان دهنده آن است که کنسرو در شرایط بهداشتی نگهداری نشده است و از خرید آن اجتناب کنید. وقتی در قوطی را باز کردید، بلافاصله محتویات آن را درون ظروف شیشه‌ای بریزید. خوب است بدانید بر اثر باز شدن در کنسرو بخصوص کمپوت، اسید میوه با کمک اکسیژن هوا با دیواره فلزی قوطی واکنش نشان داده و ماده غذایی را مسموم می‌کند. هیچ گاه قوطی کنسرو و کمپوت را درون یخچال نگهداری نکنید، زیرا رطوبت این محیط به زنگ زدگی بدنه قوطی منجر می‌شود.

فالوده سنتی مضر برای کبد چرب

در زمان‌های قدیم در تهیه فالوده از روغن بادام، پسته و روغن‌های حیوانی نیز استفاده می‌کردند؛ فالوده یا پالوده از خوردنی‌های معروف ایرانی است. یک متخصص طب سنتی درخصوص مصرف فالوده اظهار کرد: در زمان‌های قدیم در تهیه فالوده از روغن بادام، پسته و روغن‌های حیوانی نیز استفاده می‌کردند؛ فالوده یا پالوده از خوردنی‌های معروف ایرانی است.

الهام قدمی یزدی، افزود: فالوده نوعی دسر ایرانی است که با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود البته می‌توان در تهیه آن به‌جای شکر، از عسل، قند و نبات هم استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی ایران، با تاکید بر اینکه مصرف مداوم فالوده در افراد مبتلا به معده سرد وتر و بیماری‌های کبدی مثل کبد چرب توصیه نمی‌شود، گفت: بهتر است برای شیرین کردن فالوده در افراد سالمند یا سردمزاجان از عسل استفاده شود و اگر تخم ریحان یا تخم شربتی به فالوده اضافه شود، در تقویت معده و قطع اسهال قوی‌تر عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فالوده در رفع اسهال ناشی از حرارت و گرمازدگی کمک‌کننده است؛ فالوده ارزش غذایی بالایی دارد و برای برخی ناراحتی‌های ریه و حلق به‌ویژه در فصول گرم سال مفید است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن کودکان

تغذیه مناسب برای کودکان اهمیت زیادی دارد و تأمین نیاز کودکان به ویتامین نیز بسیار مهم است، در این مطلب چند ویتامین ضروری برای بدن کودکان معرفی می‌شود. بهترین مولتی ویتامین‌ها برای کودکان انواع میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است. یک برنامه غذایی کامل کلید سلامت و رشد مناسب کودک است. از همان ابتدا به کودک خود میوه‌های تازه سبزیجات و غلات کامل را پیشنهاد دهید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید او هر آنچه را که لازم دارد از برنامه غذایی اش دریافت می‌کند، این مکمل‌ها را اضافه کنید تا فضاهای خالی برنامه کودک را بپوشاند.

قطره ویتامین D

کودکان برای جلوگیری از نرمی استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدنشان در برنامه غذایی خود به ویتامین D نیاز داردند. بسیاری از افراد بالغ و کودکان مقدار زیادی ویتامین D را با قرار گرفتن زیر نور آفتاب جذب می‌کنند، اما متخصصان می‌گویند با این حال باز هم ممکن است کودکان به اندازه کافی ویتامین جذب نکنند. چند قطره ویتامین D به برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی از این ویتامین مهم دریافت می‌کند.

ریشه شیرین بیان

شاید لازم نباشد کودکتان هر روز ریشه‌ی شیرین بیان مصرف کند، اما این مکمل برای زمانی که او از گلو درد، سرفه، یا یک بیماری ویروسی رنج می‌برد بسیار مفیدی است. ریشه شیرین بیان می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن کودک را سرعت ببخشد تا بدن بتواند عفونت را دفع کند. قبل از استفاده این مکمل با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید، چون ممکن است در برخی موارد با داروهای تجویزی تداخل پیدا کند

روغن ماهی یا روغن بذر کتان

بدن کودک شما قادر نیست اسید چرب های امگا ۳ و امگا ۶ که در روغن ماهی و بذر کتان پیدا می‌شود تولید کند، اما این موارد برای سیستم ایمنی، آرام کردن التهاب، و ایجاد سلول‌های سالم بسیار مهم هستند. اگر از خانواده‌هایی نیستید که به صورت مرتب ماهی استفاده می‌کنند احتمال اینکه کودکتان کمبود امگا ۳ و امگا ۶ داشته باشد زیاد است. با اضافه کردن بذر کتان خرد شده و ماهی یا مکمل روغن ماهی به برنامه او این کمبود را برطرف کنید.

آنزیم‌های جویدنی

شاید با استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک بتوانید به راحتی مشکلات هضم کودک خود را برطرف کنید، اما بعضی از کودکان حتی بعد از اضافه شدن پروبیوتیک همچنان از گاز، نفخ، یبوست و اسهال رنج می‌برند. اگر نگران وضعیت گوارش کودک خود هستید به برنامه غذایی او آنزیم‌های جویدنی اضافه کنید. این آنزیم‌ها را می‌توانید در آناناس و پاپایا پیدا کنید. این مکمل‌ها تضمین می‌کنند که کودک می‌تواند به اندازه کافی مواد مغذی جذب کند.

GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید)

GABA مخفف نام یک نوع ماده شیمیایی است که به صورت طبیعی در مغز تولید می‌شود. اگر فرزندتان به صورت طبیعی کمبود این ماده را دارد، ممکن است درگیر بی خوابی، مشکلات خلق و خو و اضطراب باشد. اگر نگران وضعیت خلق و خو، استرس و الگوی خواب فرزند خود هستید با پزشک صحبت کنید تا به برنامه غذایی او GABA اضافه کند. GABA همچنین ممکن است برخی نشانه‌های مرتبط با بیش فعالی را نیز کاهش دهد.

پودر سبز

مکمل‌های پودر سبز از کلروفیل در غذاهایی نظیر یونجه سرچمه می‌گیرد. به سادگی می‌توانید مقداری از آن را در آبمیوه یا آب آشامیدنی کودک خود اضافه کنید تا مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی وارد برنامه غذایی او شود. همچنین این پودر هر نوشیدنی را تبدیل به سبز روشن می‌کند که برای کودک جذاب است.

پروبیوتیک ها

قسمت اعظمی از سلامت کودکتان به عملکرد دستگاه گوارش او بستگی دارد. متأسفانه بسیاری از کودکان با مشکل بیماری‌های معده و هضم درگیر هستند که می‌تواند باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. مکمل‌های پروبیوتیکمی‌توانند باکتری‌های خوب معده را تقویت کنند و باعث دفع بیماری و ناراحتی معده شوند. این مکمل‌ها مخصوصاً اگر فرزندتان مشکل یبوست، اسهال و دیگر بیماری‌های معده داشته باشد بسیار مهم هستند.

کد خبر 416502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.