چگونه یک میلیارد جمعیت در مقابل کرونا ایمن می‌شود؟

خیابان‌های همیشه شلوغ هند اکنون خالی از هر گونه رفت و آمد است، راننده‌هایی که مسئول تحویل کالاها در منزل مردم هستند دستکش به دست و ماسک بر صورت دارند، دیگر هیچ اثری از فعالیت‌های بدون وقفه در کشور نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه کشور هند با جمعیتی برابر با یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون نفر دومین کشور پرجمعیت جهان بحساب می‌آید، با این حال ویروس کرونا به طور جدی در آن گسترش نیافته است و تا کنون تنها حدود ۷۰۰ نفر را آلوده کرده است. دولت هند در مقابله با شیوع کووید -۱۹ بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کند و نخست وزیر آن دستور تعطیلی تمام ادارات، مراکز آموزشی، کارخانه‌ها، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، فروشگاه‌ها و شرکت‌ها را به مدت ۲۱ روز صادر کرده است. هیچ شهروندی اجازه خروج از خانه را بدون دلیل موجه ندارد و رانندگان بسیاری برای تهیه و تحویل ملزومات مردم بکار گماشته شده‌اند.

اما چیزی که در این بین باعث وحشت عمومی شده است ترس از شیوع ویروس کرونا نیست؛ دولت تنها تعطیلی عمومی را در پیش گرفته است و از انجام آزمایشات کافی برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا کوتاهی می‌کند و به همین دلیل کارشناسان شیوع ویروس کرونا را بسیار بیشتر از آماری که دولت اعلام کرده است، تخمین زده‌اند.

میزان شیوع ویروس کرونا در کشور هندوستان

تا کنون کمتر از ۷۰۰ نفر از جمعیت هند به عنوان افراد مبتلا به کووید -۱۹ به مراکز درمانی معرفی شده‌اند اما مسئله این است که تنها از ۱۵ هزار نفر از جمعیت یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون نفری هند آزمایش کرونا به عمل آمده است. این در حالی است که در کره جنوبی با جمعیتی حدود ۵۲ میلیون نفر بیش از ۳۰۰ هزار نفر آزمایش کرونا انجام داده‌اند. کارشناسان استدلال کرده‌اند که این میزان آزمایش در کشور هند به هیچ وجه منطقی نیست و جمعیت بیشتری باید مورد آزمایش قرار گیرند. آزمایش زودهنگام مردم و شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا و جلوگیری از تماس آن‌ها با سایر مردم به عنوان بهترین راه برای سرکوبی کووید -۱۹ شناخته شده است که  دولت هند تا کنون اقدامات لازم در این خصوص را انجام نداده است.

بلرام بهارگاوا، مدیر کل شورای تحقیقات پزشکی هند، اعلام کرده است که ضرورتی برای انجام آزمایشات تشخیصی بدون وجود علائم کرونا وجود ندارد و این کشور در هر هفته ظرفیت انجام تنها ۶۰ تا ۷۰ هزار آزمایش را دارد. این در حالی است که در انگلستان، که از جمعیتی حدود ۵% جمعیت هند برخوردار است، روزانه بیش از ۲۵ هزار آزمایش از مردم گرفته می‌شود.

بسیاری از منتقدان نسبت به آمار اعلام شده از تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور هند ابراز تردید کرده‌اند و برخی کارشناسان نیز چنین استدلال کرده‌اند که تعداد کم مبتلایان به این ویروس می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد؛ آزمایشات به اندازه کافی انجام نمی‌شود و در نتیجه تعداد دقیق مبتلایان مشخص نیست، از سوی دیگر دمای هوای بالای هندوستان مانع از انتشار کووید -۱۹ در بین مردم شده است.

چرا کنترل یک شیوع فراگیر سخت است؟

اگرچه هنوز دلیل مشخصی مبنی بر تعداد کم افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور هند وجود ندارد، با این حال، در صورت شیوع بیماری در بین مردم کنترل آن سخت است. بدیهی است که خودجداسازی، قرنطینه عمومی و شستن و ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها به عنوان بهترین اقدامات در مبارزه با ویروس کرونا شناخته شده است، اما پیاده سازی این اقدامات در کشور هند به سختی صورت می‌گیرد.

حدود ۳۰ درصد از جمعیت هند در شرایطی بسیار نامناسب زندگی می‌کنند و از آب کافی برای دوش گرفتن و حتی آشامیدن برخوردار نیستند. بسیاری از ساکنان چنین مناطقی آب مورد نیاز خود را از منابع فضاهای عمومی تهیه می‌کنند و در خانه‌های خود سرویس بهداشتی ندارند. بنابراین در چنین جوامعی امکان شست و شوی مرتب دست‌ها وجود ندارد و گسترش یک ویروس به راحتی امکان‌پذیر است. از طرفی، بر اساس آمار بانک جهانی، در کشور هندوستان در هر یک کیلومتر مربع تعداد ۴۵۵ نفر زندگی می‌کنند که این تعداد بسیار بیشتر از میانگین معقول ۶۰ نفره است بنابراین امکان خود جداسازی به هیچ وجه وجود ندارد و این چالش دیگری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور هند بشمار می‌رود.

هند برای تعطیلی ۲۱ روزه کشور با چه چالش‌هایی روبرو است؟

بدیهی است که تعطیلی یک کشور اقتصاد آن را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌دهد که تبعات این امر در کشوری مانند هند بسیار جبران‌ناپذیر است. طبق آمار رسمی ارائه شده در سال ۲۰۱۲، بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از جمعیت هند به عنوان کارگر در بازارهای کار امرار معاش می‌کنند که حدود نیمی از این جمعیت دارای کسب و کار شخصی هستند و ۱۲۱ میلیون نفر نیز کارگران معمولی هستند که به صورت روزمزد حقوق خود را دریافت می‌کنند. تعطیلی ۲۱ روزه کشور هند می‌تواند زندگی کارگران روزمزد را بیش از هر گروه دیگری تحت تأثیر قرار دهد و ضربه‌هایی جبران ناپذیر بر آن‌ها وارد کند. نخست وزیر هند نگرانی خود را از این مسئله اعلام کرده است و از تمام صاحبان کار خواسته است در این ایام بحران در حد توان خود به کارگرانی که در طول سال به صورت روزمزد برای آن‌ها کار کرده‌اند، کمک مالی برسانند.

چالش دیگری که جمعیت زیادی از مردم هند در دوران بحران تعطیلی سه هفته‌ای را با تهدید مواجه می‌کند این است که حدود ۱۰۲ میلیون نفر از هندی‌ها از کارت هویت برخوردار نیستند که این امر آن‌ها را از دسترسی به رفاه و خدمات اجتماعی نظیر یارانه‌های خوراک، برق و گاز محروم کرده است.

کد خبر 416399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.