وقتی کرونا حساب بازاریان را به هم می‌ریزد

نگین زیبای شمال شاید این روزها یکی از بحرانی‌ترین ایام خود را سپری می‌کند. روزگار وفق مراد هیچ کس نیست. ترس و نگرانی همه جا حاکم است و پریشانی، شاه‌بیت غزل زندگی مردمان شده است، اما آنان که حساب و کتاب زندگی از دستشان در رفته، شاید شرایط بدتری را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر در سکوت فرو رفته و همه جا آرام و کوچه‌ها و خیابان‌ها خلوت است. رونق از بازار رخت بر بسته و رکود و خاموشی حاکم بلامنازع شهرهای مرزی شده است و این مشکلات به دلیل شیوع ویروس کرونا گریبانگیر آنها شده است.

بازار ساحلی آستارا با یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنفی فعال یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی استان گیلان که این روزها باید مقصد بسیاری از مسافران و گردشگرانی باشد که اینجا را برای خرید و گذران تعطیلات نوروزی انتخاب کرده‌اند، در سکوتی کشنده فرو رفته است. نه از جنجال و هیاهوی بازاریان خبری هست نه از رفت و آمد مشتریان؛ کرکره مغازه‌ها پایین است و خانه‌نشینی اجباری جای رونق کسب و کار را گرفته است.

خطر چک برگشتی

فردین آقاوردی‌زاده از بازاریان بازار بزرگ ساحلی آستارا در صنف لوازم آرایشی و بهداشتی، می‌گوید: در مقابله با شیوع کرونا تعطیلی بازار اقدام بسیار خوب و سنجیده‌ای بود، حفظ سلامتی برای من از هر چیزی دیگری مهم‌تر است، اگر سلامت نباشم، مال دنیا برایم هیچ ارزشی ندارد.

او با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر این بیماری از بین برود تا بتوانیم به محل کسب بازگردیم، تاکید می‌کند: زندگی خرج دارد، حتی اگر بازار تعطیل نمی‌شد هم فروش زیادی نمی‌کردیم، چون برای مقابله با شیوع بیماری جلوی سفرها گرفته شده، این روزها در تمام شهر آستارا هم گردشگری نیست.

این شهروند آستارایی یادآور می‌شود: در روزهای پایانی سال بیشتر مشتریان بازار ساحلی شهروندان آستارا بودند.

مهدی ایمان‌فر از دیگر بازاریان بازار بزرگ ساحلی در صنف کیف فروشان، می‌گوید: دولت باید از بازاریان حمایت کند و برای افرادی که چک داده‌اند برای وصول تا اردیبهشت مهلت بگیرد.

او می‌افزاید: من ماهی دو میلیون تومان و بعضی از بازاریان تا ۱۲ میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کنیم و در حال حاضر در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌ایم.

ایمان‌فر ادامه می‌دهد: به دلیل شیوع بیماری کرونا از ۱۵ اسفند اجباراً مغازه را تعطیل کردیم، حالا دولت گفته تا ۱۵ فروردین باید تعطیل بماند، موعد چک من دهم فروردین است و با این وضعیت نمی‌توانم آن را وصول کنم.

او می‌گوید: دولت وقتی تمامی بازارهای کشور را تعطیل کرده، باید کلیه ادارات و بانک‌ها را هم تعطیل کند، تا هر چه سریع‌تر چرخه شیوع بیماری کرونا قطع شود.

کفه ترازو به زیان بازاریان

اکبر کارگر، رئیس هیئت امنای بازار بزرگ ساحلی آستارا می‌گوید: بازاریان علیرغم مشکلات مالیشان، همکاری بسیار خوبی با مسئولان داشته‌اند و برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مغازه‌های خود را تعطیل کردند، اما تاکنون دولت هیچ‌گونه حمایت مالی از آنان نکرده است.

او می‌افزاید: تعطیلی بازار باید خیلی زودتر به بازاریان اعلام می‌شد تا برای فروش عید نوروز خرید نمی‌کردند.

رئیس هیئت امنای بازار ساحلی آستارا ادامه می‌دهد: دولت وعده داده بود، برای جبران ضرر و زیان به هر بازاری ۲۰ میلیون ریال پرداخت می‌کند، اما تا این لحظه عملی نشده است.

کارگر تصریح می‌کند: باید علاوه بر بازار، بانک‌ها و ادارات هم تعطیل شود تا چرخه شیوع بیماری کرونا هر چه سریع‌تر قطع شود و عملی شدن این اقدام فقط با تعطیلی بازار امکان پذیر نیست.

دولت از بازاریان حمایت کند

جواد معیتی، شهردار آستارا با پذیرش زیان بازاریان این شهر در اثر شیوع کرونا، می‌گوید: بازاریان آستارا در پیک کاری و در تعطیلات نوروز علیرغم داشتن مشکلات مالی، برای حفظ سلامت خود و دیگران مغازه‌های خود را تعطیل کردند و این اقدام ارزشمند آن‌ها نیازمند حمایت از سوی دولت است.

او می‌افزاید: شهرداری آستارا برای همراهی با بازاریان در مقابله با شیوع بیماری کرونا، پارکینگ بازار بزرگ ساحلی، طرح سالم سازی دریا و کمپینگ‌های شماره یک و دو را تعطیل کرده است.

شهردار آستارا می‌گوید: در روزهای اخیر سه خودروی واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا برای تهیه و خرید مواد ضدعفونی به اردبیل اعزام شده و این مواد بین شهروندان توزیع می‌شود.

معیتی خاطرنشان می‌کند: نیروهای شهرداری آستارا در یک ماه گذشته مداوم اماکن عمومی و معابر شهری را ضدعفونی و گندزدایی کرده و این اقدام تا اعلام خبر ریشه‌کن شدن بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت ادامه دارد.

کسادی بازار، واقعیتی انکارناپذیر

میثم الوان‌پور، سخنگوی شورای شهر آستارا با بیان اینکه تعطیلی بازارهای سراسر کشور با هدف کنترل شیوع بیماری از مصوبات دولت است، می‌گوید: در این زمینه بازاریان آستارا همکاری بسیار خوبی با دولت داشته‌اند و به صورت متحد مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

او ادامه می‌دهد: بیشتر مغازه‌های بازار ساحلی آستارا استیجاری است و مستأجران آن‌ها در این مدت دچار ضرر و زیان بسیار زیادی شده‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا تاکید می‌کند: ما از دولت انتظار داریم با اعطای وام‌های کم‌بهره از بازاریان حمایت و بخشی از ضرر و زیان این قشر را جبران کند.

الوان‌پور اظهار می‌کند: دولت برای کنترل شیوع بیماری کرونا علاوه بر بازار باید بانک‌ها و ادارات دولتی را هم تعطیل کند و مسئولان هم باید تمهیداتی را در نظر بگیرند تا از برگشت چک‌های با موعد فروردین و اردیبهشت بازاریان جلوگیری شود.

پیشگام در اجرای اصول پیشگیرانه

حسن رستم‌زاد، فرماندار آستارا یادآور می‌شود: آستارا اولین شهرستانهایی بود که به محض شیوع کرونا در کشور چین، با دستور استاندار گیلان، حمایت دانشگاه علوم پزشکی استان و همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان، اعمال تمهیدات لازم را جهت مقابله با شیوع کرونا ویروس آغاز کرد.

او ادامه می‌دهد: تیم ۱۵ نفره تخصصی شبکه بهداشت و درمان در مرز آستارا مستقر شده و روزانه سه هزار نفر از اتباع خارجی در مرز آستارا کنترل می‌شوند، تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار نفر از این افراد معاینه و تب‌سنجی شدند و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا بودند از ورودشان به ایران جلوگیری شده است.

فرماندار آستارا اضافه می‌کند: همزمان با کنترل نقاط مرزی، بخش داخلی بیمارستان شهید بهشتی برای قرنطینه و درمان افراد مشکوک به بیماری کرونا در شهرستان اختصاص یافت و نیروهای تخصصی و تجهیزات مورد نیاز مطابق با استانداردهای لازم فراهم شد.

رستم‌زاد می‌گوید: تا این لحظه در حدود ۳۳۰ نفر با علائم شبه آنفولانزا و کرونا در بیمارستان آستارا بستری شده‌اند و نزدیک به ۲۸۰ نفر از این افراد بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند، البته ۵۰ نفر نیز بستری هستند.

او عنوان می‌کند: در هفته گذشته با کمک مردم، خیران، اصحاب رسانه و مطبوعات، استفاده از فضای مجازی و ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات بسیار خوبی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا انجام شد؛ در حال حاضر مراجعه بیماران به بیمارستان کاهش یافته و شهرستان از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

از مسئولان خواستیم از بازاریان حمایت کنند

فرماندار آستارا می‌گوید: جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا، بازارچه ساحلی شهر آستارا، پاساژها، مراکز خرید و کلیه فروشگاه‌های بزرگ شهر از یکم تا ۱۵ فروردین تعطیل شده و امیدواریم همکاری بازاریان در جهت حفظ سلامت خود و دیگران تداوم داشته باشد.

رستم‌زاد اضافه می‌کند: البته داروخانه‌ها، مراکز عرضه مواد غذایی و محصولات بهداشتی و نانوایی‌های شهر تعطیل نیست و این واحدهای صنفی در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

او اظهار می‌کند: با انجام مکاتبات از مراجع ذی‌صلاح تقاضا کردیم با توجه به اینکه عمده درآمد مردم شهرستان آستارا از داد و ستد در بازار است، تدابیر و تمهیدات حمایتی لازم از طرف دولت برای این قشر اندیشیده شود.

فرماندار آستارا با تاکید بر اینکه کرونا بیماری خطرناکی است و قدرت شیوع و انتقال آن بسیار زیاد است، می‌افزاید: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و ماندن در خانه بهترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری است، هر سختگیری که دولت اعمال می‌کند برای حفظ سلامت مردم است و شهروندان باید با خود مراقبتی در این زمینه مسئولان را یاری کنند.

رستم‌زاد خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر کادر درمانی، پزشکان و پرستاران کشور به صورت جهادی در خط مقدم مشغول خدمت به مردم هستند و ما باید قدردان آنان باشیم و با پرهیز از ترددهای غیر ضروری و انجام رفتارهای پرخطر زحمات کادر پزشکی را مضاعف نکنیم.

او تاکید می‌کند: از دهم تا چهاردهم فروردین محدودیت‌هایی عبور و مرور به داخل و خارج آستارا ایجاد خواهیم کرد و ممکن است مسیرهای ورودی به شهرستان را ببندیم.

فرماندار آستارا خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته استانداران، فرمانداران و شهرداران در ایام نوروز با برنامه‌ریزی و بسیج امکانات، مسافران و گردشگران را به استان، شهرستان و شهر خود دعوت می‌کردند، اما در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم از پذیرش مسافران معذوریم، البته اجرای این تصمیم برای هر مدیری بسیار سخت و دشوار است.

رستم‌زاد می‌افزاید: تمامی دستگاه اجرایی به ویژه شهرداری‌های آستارا و لوندویل در یک ماه گذشته اقدامات مؤثری در مقابله با بیماری کرونا انجام داده‌اند و با گندزدایی معابر و اماکن عمومی شهری و توزیع مواد ضدعفونی بین خانواده‌ها تا حد زیادی به مهار شیوع بیماری کمک کردند.

کد خبر 416351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.