احداث شهری اجتماعی و فنی برای آینده!

در لاهه، کلانشهری در غرب کشور هلند، شهرکی اجتماعی و فنی احداث شده است که در آن دو چالش عمده‌ای را که امروزه طراحان و معماران با آن مواجه هستند-یعنی شهرسازی و پایداری- مورد توجه قرار گرفته شده است و سازه‌ای خودکفا به وجود آورده است که همچون یک پل، انسان را با تکنولوژی پیوند می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر آینده لاهه الگویی برای ایجاد یک بافت جدید شهری است که توسط گروهی از معماران برجسته کشور هلند طراحی شده است. این شهرک اجتماعی-فنی فضایی به مساحت یک کیلومتر مربع را دربر گرفته است و با هدف تبدیل یک مرکز حمل‌ونقل عمومی به فضایی سبز، مملو از خانه‌های مسکونی خودکفا، دفاتر اداری، پویایی شهری و فضاهای سبز عمومی طراحی شده است.

ساخت وساز شهرک جدید لاهه به عنوان بخشی از یک پروژه عظیم در خصوص کشف روش‌های جدید شهرسازی در شهرهای هلند نظیر آمستردام، روتردام، لاهه، اوترخت و آیندهوون آغاز شد و دستاوردهای زیادی را برای طراحان خود به ارمغان آورد.

طراحی منحصربه‌فرد شهرک اجتماعی-فنی لاهه بر مسائلی از قبیل خودکارآمدی و تولید انرژی تجدیدپذیر از طریق ایجاد مجموعه‌ای از ورودی‌ها در سراسر منطقه تمرکز می‌کند. از نظر سازندگان شهر آینده، این مدخل‌ها یک سری مداخلات معماری فیزیکی است که منجر به ایجاد راه‌حل‌هایی برای مدیریت موفق انرژی، پویایی، تغییرات آب‌وهوایی و تولید غذا می‌شود.

ورودی‌های شهر آینده لاهه در تأمین انرژی زمین‌گرمایی، انرژی خورشیدی و ایجاد سیستم‌های آبیاری نقش مهمی ایفا می‌کند و علاوه براین، همچون رابط‌هایی عمل می‌کند که باغ‌های منطقه را با مزارع شهری و فضاهای همکاری پیوند می‌دهد، زیرساخت و تکنولوژی را با هم مرتبط می‌کند و در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

ایده ایجاد مدخل‌های شهر اجتماعی-فنی لاهه از خود منطقه الهام گرفته شد؛ وجود ایستگاه‌های متعدد درون شهری با فاصله کم از یکدیگر، فرصتی بی‌نظیر برای تبدیل منطقه به یک محله اعجاب‌انگیز و وابسته به کلانشهر به وجود می‌آورد.

این محله وابسته به شهری که در ارتفاعی بالاتر از لاهه احداث شده است، می‌تواند به تدریج به مرکز شهر تبدیل شود. شهر در اطراف این منطقه اعجاب‌انگیز رشد خواهد کرد و از هر طرف به آن متصل خواهد شد. به همین ترتیب، کارخانه تولید انرژی در مرکزیت تأمین انرژی قرار خواهد گرفت و نمادی برای انتقال انرژی از طریق ورودی‌ها خواهد بود.

یک سیستم مدور نیز، که غذا و آب منطقه را تأمین می‌کند، یک مدخل مهم دیگر شهر آینده در نظر گرفته می‌شود. این سیستم مدور آب تلف شده از بخش جدید شهر را تصفیه می‌کند و برای آبیاری گیاهان و درختان کاشته شده مورد استفاده قرار می‌دهد. این ورودی دایره‌ای، یک مزرعه شهری و یک پارک عمودی در شهر آینده به شمار می‌رود.

کد خبر 416347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.