۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
تاثیر مدارس سبز بر آموزش و یادگیری

تحقیقات نشان داده که دانش‌آموزان در مدارس سبز و مملو از درختان و گیاهان تمایل بیشتری به یادگیری از خود نشان می‌دهند و این در حالی است که معلمان نیز عملکرد بهتری در آموزش گزارش کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدارس سبز محیطی را به وجود می‌آورد که در آن دانش‌آموزان و معلمان بیشتر احساس راحتی می‌کنند، نسبت به بیماری‌ها از آسیب‌پذیری کم‌تری برخوردارند و بر آموزش و یادگیری متمرکزتر می‌شوند. اغلب معماران در زمان طراحی مدارس به امکانات آموزشی توجه بیشتری می‌کنند چرا که این امکانات عامل اصلی برای آموزش در نظر گرفته می‌شود. با این حال، ساختمان مدارس تنها محیطی برای آموزش نیست بلکه باید به گونه‌ای طراحی شود تا فرآیند یادگیری را برای دانش‌آموزان تسهیل کند. مدارس سبز اغلب در کنار فراهم آوردن امکانات آموزشی محیطی مطلوب برای یادگیری در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

استفاده از مواد سبز برای پاکسازی مدارس

مواد مضر نباید هیچ جایی در مدارس داشته باشد چرا که این مواد باعث آسیب جدی به سلامت دانش‌آموزان و حتی معلمان می‌شود. در چند سال اخیر، دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان توجه ویژه‌ای به آب قابل آشامیدن در مدارس کرده است و از مسئولان مدارس خواسته است به طور مرتب منبع آب را مورد آزمایش قرار دهند تا از سالم بودن و نبود هرگونه مواد مضر در آن مطمئن شوند. متأسفانه در بسیاری از نقاط دنیا آفت‌کش‌ها و پاک‌کننده‌ها برای نظافت مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند سلامت دانش‌آموزان را با تهدید جدی مواجه کند. در مدارس سبز مسئولان سلامت و بهداشت دانش‌آموزان و معلمان را یک اولویت بسیار مهم در نظر می‌گیرند و به همین منظور از پاک‌کننده‌های سبز و مدیریت یکپارچه آفت در برنامه‌های خود بهره می‌گیرد.

بهبود کیفیت هوا در محیط‌های آموزشی

تحقیقات زیادی روی گسترش بیماری آسم در کشور آمریکا انجام گرفته شده است که نتیجه همه آن‌ها حاکی از ابتلای بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان به این بیماری بوده است. گزارشات سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ هزار مدرسه، یعنی چیزی حدود ۴۶ درصد از کل مدارس عمومی ایالات متحده آمریکا از محیطی بسیار نامطلوب برخوردار است که منجر به کاهش کیفیت هوا در آن‌ها شده است؛ وجود سوسک و دیگر حشرات ریز، گردو غبار زیاد، تولید دی‌اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی فرار باعث ایجاد حساسیت و بیماری‌های تنفسی در بین کاربران مدارس شده است. بیش از ۱۰ درصد از معلمان آمریکایی از عملکرد ضعیف خود در تدریس خبر داده‌اند و سردردهای مزمن، کسالت، سوزش چشم و گلو و سایر علائم ناشی از محیط مدارس را عامل اصلی آن می‌دانند.

کیفیت هوای داخل مراکز آموزشی نقش مهمی در یادگیری دانش‌آموزان و عملکرد معلمان ایفا می‌کند. مدارس سبز با بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان آموزشی تلاش کرده‌اند سلامت دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان مدارس و در نتیجه عملکرد بهتر آن‌ها را تضمین کنند.

توجه به صداهای پس زمینه در مدارس

معماران در هنگام طراحی مدارس باید به میزان صدای تولید شده در محیط توجه ویژه‌ای بکنند چرا که صوت‌های حاشیه‌ای می‌تواند به طور چشمگیری بر یادگیری دانش‌آموزان تأثیر بگذارد. تجربه نشان داده است که هرچه محیط آموزش آرام‌تر باشد، دانش‌آموزان بیشتر بر مطالب آموزشی تمرکز می‌کنند و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. معماران در مدارس سبز تلاش کرده‌اند با بهره‌گیری از سقف‌های کاذب، لوله‌کشی‌های خطی و سیستم‌های گرمایش و سرمایش مناسب سر وصدای محیط را به حداقل برسانند و مانع از حواس‌پرتی دانش‌آموزان شوند.

فراهم آوردن آسایش حرارتی

دمای هوای کلاس‌ها و مراکز آموزشی می‌تواند نقش مهمی در عملکرد دانش‌آموزان ایفا کند. محققان آمریکایی در سال ۲۰۱۶، تعدا ۷۵ هزار دانش‌آموز را در مدارس آمریکایی مورد مطالعه قرار دادند که نتایج این بررسی‌ها نشان داد که به ازای هر یک درجه افزایش دمای محیط، به میزان ۰.۲ درصد عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات کاهش می‌یابد. پوشش گیاهی در مدارس سبز همچون یک عایق عمل می‌کند و مانع از کاهش یا افزایش محیط داخلی ساختمان می‌شود.

افزایش نور طبیعی در محیط

دانش‌آموزان زمانی که در معرض نور طبیعی قرار می‌گیرند، چرخه ملاتونین آن‌ها مختل می‌شود و درنتیجه بسیار زیرکانه‌تر از قبل عمل می‌کنند. محققان در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ روی ۲۱ هزار دانش‌آموز آمریکایی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که رابطه مستقیمی بین روشنایی محیط و عملکرد بهتر دانش‌آموزان در فصل امتحانات وجود دارد. طراحان مدارس سبز اغلب از پنجره‌هایی بسیار بزرگ بهره می‌گیرند تا از این طریق دانش‌آموزان و معلمان را از نور طبیعی بهره‌مند کنند.

کد خبر 416346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.