سفر را لغو نکنید، به تعویق بیندازید

ضرر و زیان هنگفت تأسیسات و ذی‌نفعان گردشگری در چند ماه اخیر باعث شده تا وزارت گردشگری از مردم بخواهد به جای لغو سفر، آن را به تعویق بیندازند و پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا به سفر بروند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۳۹۸، سال نزول بلا برای صنعت گردشگری ایران بود. در شش ماهه اول سال آمارهای ورود گردشگران رو به رشد و بسیار امیدوار کننده بود، اما سلسله اتفاقاتی که در شش ماهه دوم سال از ناآرامی‌های آبان‌ماه تا سقوط هواپیمای اوکراینی رخ داد باعث شد تا رونق گردشگری در سراشیبی سقوط قرار گیرد. از طرفی دیگر در دو ماه پایانی سال ۱۳۹۸ کرونا در دنیا اپیدمی شد و تقریباً یک ماه بعد به ایران رسید.

ایران به سرعت تبدیل به یکی از کانون‌های درگیر کرونا شد، ویروس کرونا به اروپا و آمریکا هم رسید، بسیاری از پروازها لغو شد، بیش از دو میلیارد از جمعیت جهان در خانه‌ها قرنطینه شدند و الان دیگر چیزی به نام دغدغه صنعت گردشگری در جهان وجود ندارد. کرونا تیر خلاص بر رونق کنونی گردشگری ایران نیز زد، صنعتی نوپا در کشوری که سعی دارد بین اقتصادهای بزرگ گردشگری جایی داشته باشد.

با این حال فعالیت بخش خصوصی گردشگری در ایران اولین کسب و کارهایی بود که تعطیل شد و ضرر بزرگی را متحمل شد. از طرفی دیگر بخش دولتی گردشگری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌شود مأموریت یافت تا بر خلاف رسالت خود و در جهت حفظ سلامت عمومی، سفرها را محدود کند. بدین ترتیب وزارت میراث فرهنگی یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های پیاده‌سازی سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا شد و به تمام ادارات کل خود دستور داد که اماکن گردشگری را تعطیل کنند.

این تعطیلی به نظر می‌رسد مدت‌ زیادی طول بکشد، تعطیلی که هر روز آن صدها میلیون تومان ضرر برای بخش خصوصی گردشگری همراه خواهد داشت. دفاتر خدمات سفر، اقامتگاه‌ها و بخش‌های گوناگون گردشگری به تعطیلی اجباری رفتند و چند ماه سخت رکود انتظار آن‌ها را می‌کشد. دولت نیز قول‌هایی به تأسیسات گردشگری برای به تعویق انداختن پرداخت مالیات و یا قول اعطای وام داده، اما هیچ یک از مدیران بخش خصوصی به تحقق این وعده‌ها خوشبین نیستند.

در جدیدترین اقدام دولت و وزارت گردشگری برای جبران ضرر وارد شده به صنعت گردشگری، سیاستی جدید را تعریف کرده‌اند. سیاستی که در آن خبری از پرداخت وام و حق بیمه و غیره نیست و در خواستی از مردم دارد. وزارت گردشگری از مردم خواسته است که سفر خود را "لغو" نکنند بلکه آن را به "تعویق" بیندازند. این تصمیم برای ترغیب مردم به سفر پس از پایان بحران کرونا و جبران بخشی از خسارت‌های تأسیسات گردشگری گرفته شده است.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اظهار نظری درباره تعویق سفر گفته بود: "از مسائلی که از همان روزهای ابتدای شیوع کرونا با آن رو به رو شدیم مراجعه مردم برای لغو تور، بلیت و یا اقامتی بود که از قبل رزرو کرده بودند که از آن‌ها خواستیم به جای لغو این رزروها، زمان سفر خود را به بعد از مهار کرونا منتقل کنند و خوشبختانه شاهد همکاری‌های بسیار خوب مردم بودیم و این قول را نیز به هم‌وطنان عزیز می‌دهیم که بعد از مهار کرونا رزرو بلیت، تور و یا اقامت آن‌ها بدون افزایش قیمت در زمان مناسب اعمال شود."

دیگر مقامات وزارتخانه میراث فرهنگی از جمله مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری بر تعویق سفر تاکید داشتند. به نظر می‌رسد تلاش دولت بر تعویق سفر متمرکز شده است، اما این تصمیم تعویق هیچ کمکی به دفاتر خدمات سفر و یا بخش خصوصی گردشگری نخواهد کرد زیرا حدود ۹۰ درصد تورهای گردشگری در همان ابتدای شیوع کرونا لغو شد. بخشنامه معاونت گردشگری مبنی بر بازگرداندن هزینه‌های رزرو تور بدون هیچ کسری باعث شد تا آژانس‌ها و هتل‌ها ضررهای کلانی متحمل شوند.

این ضررها با تصمیم کنونی تعویق سفر حل نخواهد شد، چراکه روند سفرهای نوروزی اصولاً بر مبنای تور و اقامت در هتل‌های چند ستاره نبوده که با اعلام چند روز تعطیلی پس از پایان بحران کرونا هتل‌ها پر بشوند و آژانس‌ها آباد! شاید سیاست تعویق سفر تنها انگیزه‌ای برای ماندن در خانه برای پشت سر گذاشتن بحران کرونا و سفر در کمال آرامش ایجاد کند. ضمن اینکه پس از شیوع کرونا به دلیل خانه نشینی‌های طولانی قطعاً موجی از سفر شکل خواهد گرفت.

اگر دولت و وزارت گردشگری برای این موج سفر برنامه‌ریزی کند و ضمن اختصاص تعطیلات آن را به سمت سودآوری بیشتر برای تأسیسات گردشگری سوق دهد به نظر می‌رسد سیاست بهتری خواهد بود تا اینکه از مردم بخواهد به جای لغو، سفر را تعویق کنند. سفر نیاز به مهیا شدن شرایط مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها داشتن پول و زمان است، در عید نوروز به دلیل شرایط خاص هر دو فراهم است و برای جبران ضررهای ناشی به گردشگری باید مطمئن بود پس از پایان بحران کرونا این دو فراهم است تا سفرها لغو نشوند و به تعویق بیفتند.

کد خبر 416337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.