ابتکارات کشاورزی شهری که جهان را نجات خواهد داد

کشاورزی، یکی از نیازهای اساسی بشر است که پایه و اساس پایداری تمدن‌ها بوده است اما در حال حاضر بخاطر شرایط زمین با مشکلات بسیاری مواجه است که استفاده از شیوه‌های نوین می‌تواند راهکاری برای برون‌رفت از آن‌ها باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاشت تک‌محصولی  صنعتی، یک روش کشاورزی است که استفاده از آن در یک کشور موجب وابستگی بیشتر به منابع غذایی جهان، تضعیف و کاهش استعداد کاشت زمین و ازبین رفتن تنوع زیست‌محیطی می‌شود و بخش مکانیزه آن نیاز به میزان زیادی سوخت فسیلی دارد. با آگاهی از معایب این نوع کاشت، کشاورزان، دانشمندان و مبتکران روش‌ها و مدل‌های جایگزینی را ابداع کرده‌اند که باعث غنی‌سازی زمین و تولید مواد غذایی سالم می‌شود که در ادامه با شش مورد از این شیوه‌ها آشنا می‌شویم.

کشاورزی الگوریتمی

در دنیای امروز الگوریتم‌ها در همه‌جا حضور دارند و می‌توانند با پالایش تصمیم‌ها و عملکردهای قبلی در هر زمینه‌ای، کمک مؤثری در اتخاذ تصمیمات جدید به حساب آید. از این مدل‌ها همچنین می‌توان برای داشتن مؤثرترین الگوی کشت در یک زمین کشاورزی با محصولات متنوع استفاده کرد. الگوریتم‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که در یک زمین محصولات مختلف با الگوهای پیچیده در کنار هم کاشته شوند. این روش از طریق الگوهای شگفت‌انگیز و مورد تأیید، میزان استعداد کاشت زمین و تنوع زیست‌محیطی را ارتقا می‌دهد.

اکوسیستم کشاورزی و جنگل‌های غذایی

اکوسیستم کشاورزی سیستمی گسترده از اصول طراحی است که به دنبال شبیه‌سازی و استفاده از الگوهای قابل مشاهده در طبیعت ایجاد شده و با اهداف افزایش پایداری و دستیابی به خودکفایی توسعه یافته است. نام این شیوه برگرفته از هدف اصلی آن یعنی ایجاد یک سیستم کشاورزی دائمی است که بر مزارع چندین ساله متکی است و نیاز به شخم زدن عمیق زمین ندارد. استفاده از این روش در جنگل‌های مواد غذایی مشهود است.

جنگل غذایی، یک الگوی کشاورزی است که از ساختار چند لایه یک محیط جنگلی برای کشت و کار اقتباس گرفته شده است. در این روش، درحالی‌که درختان بزرگ و تاکستان‌های عظیم بر فراز زمین قرار گرفته‌اند، پوشش گیاهی زمین که فراهم‌آورنده مواد غذایی و تقویت‌کننده مواد مغذی خاک هستند، با بوته‌های کم‌ارتفاع و درختان کوچک پوشیده می‌شوند. این فضاهای منحصر به فرد و سرسبز، غذا، زیستگاه جانوری و مکانی برای اجتماعات مردمی فراهم می‌کند.

پشته‌سازی کارکردی با باغ حلقه‌ای

مزارعی با طراحی مناسب و دارای انواع محصولات زراعی، ارائه‌دهنده عملکردهای مختلفی هم‌چون تولید موادغذایی، زیستگاه حیات‌وحش، بهبود کیفیت هوا، جذب کربن و موارد دیگر هستند. این مزارع در اکوسیستم‌های دایره‌ای کشاورزی به‌صورت "پشته‌سازی کارکردی" شناخته می‌شود. البته اصطلاح باغ حلقه‌ای هنوز در مرحله ایده قرار دارد ولی از آنجایی‌که ترکیبی ظریف از تصفیه آب، استفاده از انرژی خورشیدی، تولید موادغذایی بدون نیاز به خاک و فراهم‌آورنده حجم عظیمی زیست‌توده به‌عنوان خوراک دام‌ها است، می‌توان گفت که به‌ویژه برای جوامع ساحلی با آب و هوای گرم و خشک، ارزش بررسی‌های بیشتر را دارد.

برداشت و بهره‌برداری از آب باران

آب باران منبعی باارزش است که جوامع و اشخاص تاکنون نتوانسته‌اند به‌طور مؤثر از آن استفاده و نیازهای خود را از طریق آن برآورده کنند. جمع‌آوری باران به‌منظور استفاده‌های بعدی در مراحل آبیاری یا تقطیر می‌تواند در بشکه‌های کوچک و بزرگ انجام گیرد. افزودن خاک‌پوش‌های سبز به زمین می‌تواند کمک مؤثری برای بهبود باروری خاک و افزایش مقدار آب ذخیره‌شده در آن محسوب شود. در اکوسیستم کشاورزی، از گودال به‌عنوان یک ساختار کلیدی استفاده می‌شود بدین‌صورت که برای کند کردن جریان آب باران در سراشیبی‌ها و ذخیره آن برای آبیاری گیاهان، پشته‌های کوچکی در زمین‌های کشاورزی ایجاد می‌شود.

کشت با قارچ

قارچ‌ها گروهی از پوشش‌های زنده مهم هستند که سوء تعبیر کارکرد آن‌ها منجر به ترس بسیاری از افراد از افزایش رشدشان شده است ولی باید گفت که بدون قارچ‌ها اکوسیستم جهانی نمی‌تواند دوام داشته باشد. از بارزترین استفاده‌های این پوشش می‌توان به مبارزه با سرطان، درمان افسردگی یا طبخ غذاهای خوشمزه اشاره کرد. قارچ خوراکی تنها یکی از نمونه‌های موجود از قارچ‌ها است که بیشتر به شکل میسلیوم در زیر زمین یافت می‌شود، شبکه‌ای رشته‌ای از قارچ‌های سفید که نقش اساسی در سلامت محیط زیست دارد. دانشمندان این شبکه‌های میسلی را به ریشه گیاهان تزریق می‌کنند و بدین وسیله توانایی آن‌ها برای تحمل خشکسالی‌های شدید را ارتقا می‌دهند. انواعی از قارچ‌های مفید نیز در مراتع دام‌ها پرورش داده می‌شود، بنابراین باکتری‌های مضر ضایعات قبل از رسیدن به منابع آب توسط قارچ جذب و تصفیه می‌شود.

زمین‌های زراعی سقفی

در محیط‌های شهری که فضا محدود است، پرورش گیاهان در فضاهای بدون استفاده مانند پشت‌بام می‌تواند نوعی سیستم تولید مواد غذایی محلی پایدارتر ایجاد کند. بزرگ‌ترین پشت‌بام سبز جهان در شیکاگو قرار دارد که با انرژی ۱۰۰ درصد تجدید پذیر سالانه میلیون‌ها تن سبزیجات سالم محلی ارگانیگ تولید می‌کند. در این شهر همچنین یک سقف سبز بر فراز یک نانوایی در حال کشت گندم است. سقف پناهگاه بی‌خانمان‌ها و بیمارستان‌های ایندیاناپولیس نیز به مزارع سبز تبدیل شده است.

کد خبر 416330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.