فایده مصرف روزانه آووکادو برای افراد چاق

خواص و فواید کدو برای درمان بیماری‌ها، تعادل و تنوع غذایی کلید مبارزه با کرونا، فایده مصرف روزانه آووکادو برای افراد چاق، مزایا و معایب خوردن برنج سرد و خاصیت‌های بهداشتی سیر برای سلامتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، گفت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید تعادل و تنوع غذایی را رعایت کنیم؛ یعنی از هر موادی در حد نیاز بدن که در هرم غذایی پیش‌بینی شده است استفاده کنیم.

احمدرضا درستی با اشاره به لزوم ماندن در خانه در این روزها، اظهار کرد:: در این روزها باید به ۲ مسئله بسیار مهم توجه داشته باشیم؛ اولاً اینکه چه بخوریم تا سیستم ایمنی بدن ما قوی شود و دوم اینکه زیاده‌خوری نکنیم و با توجه به کاهش فعالیت بدنی در روزهای تعطیل اضافه وزن نیاوریم.

وی ادامه داد: در مورد موضوع اول باید بگویم دستورالعملی از سوی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت صادر شده که فایل آن در فضای مجازی موجود است؛ در این دستورالعمل تاکید شده است که حتماً باید تعادل و تنوع غذایی رعایت شود؛ تعادل یعنی هر چیزی را در حد نیاز بدن که در هرم غذایی برایمان پیش‌بینی شده است بخوریم؛ مثلاً فکر نکنیم که چون لیمو ترش برای تقویت سیستم ایمنی بدن بدن مؤثر است باید به تعداد زیاد از آن استفاده کرد، بلکه زیاده‌روی در خوردن هر ماده‌ای مضر است و حتی می‌تواند لطمه‌زننده باشد؛ همیشه این مثال را می‌زنیم که اگرچه ماهی غذای سلامتی است، اما خوردن زیادی آن باعث بیماری می‌شود.

درستی در مورد تنوع غذایی، تصریح کرد: در نقطه مقابل، تنوع غذایی یعنی اینکه اگر می‌خواهیم از سبزیجات استفاده کنیم، فقط به «سبزی خوردن» اکتفا نکنیم و از انواع سبزیجات نظیر کلم، اسفناج، هویج، کرفس، نخود فرنگی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: حتی لازم است در خوردن مواد نشاسته‌دار نظیر نان و برنج یا محصولات گوشتی تنوع را رعایت کنیم تا سبد غذایی بدن از انواع محصولات بهره‌مند شود. بدون شک تعادل و تنوع کمک بسیاری زیادی به سیستم ایمنی بدن می‌کند و باعث افزایش قدرت آن می‌شود.

این متخصص تغذیه در مورد احتمال اضافه وزن با توجه به کاهش فعالیت‌های بدنی افراد، گفت: این روزها از مردم درخواست می‌شود که در خانه بمانند و جایی نروند. کار بسیار خوبی است و امیدوارم که این فرهنگ در آحاد مردم ایجاد شود چرا که ویروس کرونا به واسطه انتقال انسانی شایع می‌شود. با این حال وقتی که در خانه می‌نشینیم فعالیت بدنی‌مان کم می‌شود و همین مساله باعث می‌شود که دچار اضافه وزن شویم.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر بر طبق هرم غذایی قرار بود که هر فرد ۱۰ واحد نان و غلات به صورت روزانه دریافت کند حالا باید آن را کاهش دهد و به هفت واحد برساند. این موضوع در مصرف برنج و نان باید مورد توجه قرار گیرد.

خواص و فواید کدو برای درمان بیماری‌ها

یک متخصص طب سنتی در خصوص فواید کدو، اظهار کرد: کدو یکی از سبزیجات مفید برای درمان بیماری هاست و خواص فراوانی برای زنان باردار و کودکان دارد. طبع کدو در طب سنتی ایران سرد وتر بوده و همه انواع کدو مانند کدو خورشتی و حلوایی دارای مزاج سرد وتر هستند. کدو یکی از سبزیجات مفید برای درمان بیماری هاست و خواص فراوانی نیز برای زنان باردار و کودکان دارد.

محمد رضا حاجی تاکید کرد: کدو حلوایی برای بیماری‌های تنفسی، پاکسازی روده‌ها یا کلیه‌ها و سرماخوردگی مخصوصاً سرفه‌های خشک و مزمن به صورت بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان کدو سبز را با کمی دارچین و نعناع، آب پز کرد و روزی یک بار میل کرد.

حاجی حیدری درباره تأثیر مصرف کدو بر کاهش اشتها، گفت: مصرف کدو عطش و اشتها را کاهش می‌دهد. چکاندن روغن کدو در بینی برای برطرف کردن بی خوابی بسیار مفید است، مصرف خرد شده کدو با سرکه برای کاهش تب بسیار مفید است.

این متخصص طب سنتی افزود: مصرف مغز تخم کدو برای سرفه، کاهش التهابات دستگاه ادراری، مثانه و پروستات مفید بوده و خوردن آب کدو برای بعضی سردردها یا به اصطلاح سردردهای گرم مفید است.

وی اظهار کرد: مصرف کدو برای افرادی که دائماً مجبور به نوشیدن آب هستند بسیار مفید است چراکه رطوبت معده را افزایش می‌دهد. خوردن آب کدو با عسل برای درمان یبوست مفید است؛ با توجه به اینکه طبع کدو سرد وتر بوده، مصرف آن برای گرم مزاجان و صفراوی مزاجان بسیار مناسب و مفید است، ولی برای سرد مزاجان مانند بلغمی مزاجان و سوداوی مناسب نخواهد بود.

مزایا و معایب خوردن برنج سرد

برنج به عنوان یک غذای اصلی است که درمنوهای مختلف غذایی، اعم از آسیایی یا مکزیکی مصرف می‌شود. برنج سرد گاهی به دیگر غذاها مثل سوشی و سالاد اضافه می‌شود. برنج سرد به راحتی قابل هضم نیست زیرا نشاسته مقاوم موجود فیبر نامحلول است. با این حال برای بدن ضرر ندارد زیرا نشاسته مقاوم توسط باکتری‌های روده‌ای که آن را تخمیر می‌کنند به یک پروبیوتیک تبدیل می‌شوند.

نشاسته‌ای که به صورت رتروگراد خوانده می‌شود، عملکرد هورمون‌های مهم در مورد اشتها مثل پپتید یک مانند گلوکاگون (GLP-۱) و پپتید YY (PYY) مثبت را تغییر می‌دهد. تنظیم هورمون‌های مذکور حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و چربی شکمی را نیز پایین می‌آورد.

بعضی اوقات از این هورمون‌ها به عنوان هورمون‌های ضد دیابتی و ضد چاقی نیز یاد می‌شود. یک مطالعه انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد حیواناتی که از پودر برنج سرد تغذیه می‌کنند منجر به تغییر در کلسترول خون و سلامت روده‌ای شده اند. طبق مطالعه دانشکده پزشکی، دانشگاه اندونزی در جاکارتا، مصرف برنجی که به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد خنک شده بود، سطح قند را در افراد کاهش داده است.

اما باسیلوس سرئوس یک باکتری خاکی است که در صورت پخت و پز، توانایی ایجاد اسپور و شکوفایی را دارد. این ماده در برنج سرد یافت می‌شود و منجر به مسمومیت غذایی می‌شود و در طی چند دقیقه پس از مصرف برنج باعث درد شکم، اسهال و استفراغ می‌شود. تشکیل باکتری‌ها در برنج به نحوه گرم شدن، سرد شدن و نگه داری آن بستگی دارد. این باکتری‌ها با سرعت زیاد در دماهای بین ۴ تا ۶۰ درجه سانتیگراد رشد می‌کنند. این دامنه در هنگام کشتن باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به بیماری شوند، ایمن نیست.

در مورد برنج معمولاً توصیه می‌شود که گرمای خود را در دمای اتاق از دست بدهد زیرا اسپورها برنج را گسترش داده و آلوده می‌کنند و در نتیجه افراد بیمار می‌شوند. این مسئله بر همه تأثیر نمی‌گذارد، بلکه فقط در مورد افراد ضعیف به ویژه کودکان، زنان باردار و افراد مسن وجود دارد. برنج را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگذارید، در غیر این صورت بهتر است دور ریخته شود. وقتی برنج در یخچال قرار گرفت، اطمینان حاصل کنید که آن را زیر پنج درجه سانتیگراد قرار داده اید، به طوری که باعث تکثیر اسپورها نشود.

فایده مصرف روزانه آووکادو برای افراد چاق

مطالعه جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی مصرف روزانه آووکادو موجب بهبود توانایی تمرکز و توجه در افراد دارای اضافه وزن یا چاق می‌شود. در این مطالعه محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا به مدت ۱۲ هفته وعده غذایی روزانه ۸۴ فرد بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن را تأمین کردند. وعده‌های غذایی از لحاظ میزان کالری و ریزمغذی‌ها یکسان بود، اما در وعده غذایی یک گروه مصرف روزانه آووکادو تازه گنجانده شده بود، در حالیکه در وعده غذایی گروه کنترل آووکادو وجود نداشت.

در ابتدا و پایان مطالعه، شرکت کنندگان سه تست شناحتی را در جهت ارزیابی میزان توجه و مهار توجه انجام دادند. بعلاوه محققان میزان لوتئین خون و ادرار شرکت کنندگان را که با تجمع لوتئین مغز مرتبط است، اندازه گیری کردند. آن‌ها دریافتند شرکت کنندگانی که در رژیم غذایی شأن آووکادو گنجانده شده بود، عملکردشان در یکی از تست‌های شناختی موسوم به مهارت فلانکر بهبود یافته بود. در مهارت فلانکر، مهار توجه و تمرکز و توانایی تمرکز بر مهارت حتی در زمان حواس پرتی اندازه گیری می‌شود.

«نایمان خان»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «مواد مغذی موجود در آووکادو دارای عملکرد خاصی در مغز هستند که از توانایی انجام این مهارت پشتیبانی می‌نماید.» محققان قصد دارند در مطالعه بعدی به بررسی سایر مواد مغذی یا فت شده در آووکادو و تأثیر مصرف آووکادو بر مواردی نظیر وزن، التهاب و تغییرات احتمالی در میکروبیوم روده بپردازند.

اگرچه این مطالعه بر آووکادو متمرکز بود، اما سایر منابع حاوی لوتئین، فیبر و چربی‌های اشباع نشده عبارتند از سبزیجات پهن برگ سبز یا تخم مرغ که دارای فواید بالقوه شناختی هستند. محققان تاکید کردند که تغییرات کوچک در رژیم غذایی نظیر مصرف آووکادو می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد شناختی داشته باشد.

خواص درمانی سیر

سیر یکی از مواد غذایی بسیار مفید، خوشمزه و پرطرفدار است که استفاده از آن موجب بهبود طعم غذاها شده و خوردن آن دارای فواید بهداشتی و سلامتی بسیاری است. در این میان اما بوی بد دهان فرد مصرف‌کننده سیر مشکلی اساسی برای دوستداران این ماده غذایی است. اگر با غذای خود سیر خورده‌اید، مسواک زدن و تمییز کردن دندان و زبان و شستشوی دهان با دهان‌شوی‌ها به شما کمک می‌کند تا بوی سیر را به‌طور موقت کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ توسط دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد نشان می‌دهد که کاهو، سیب و برگ نعنا حاوی آنزیم‌ها و مواد شیمیایی به نام ترکیبات فنولیک (phenolic compounds) هستند که سولفیدهای سیر را قبل از رسیدن به خون می‌شکنند؛ بنابراین توصیه می‌شود بعد از خوردن غذای حاوی سیر، سیب یا برگ نعنا میل کنید.

همان‌طور که گفته شد، سیر سرشار از مواد شیمیایی حاوی گوگرد است که به آن طعم و بوی خاصی می‌دهد. احتمالاً یکی از این ترکیبات شیمیایی به نام آلیسین (allicin) مسئول ایجاد بوی ناشی از سیر در دستان شماست. فولاد ضدزنگ آلیاژی است که عمدتاً از آهن ساخته می‌شود اما حاوی کروم نیز هست. کروم یک لایه اکسید را روی سطح این آلیاژ تشکیل داده و از آهن در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌کند.

نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد این ماده خاصیت ضد بو در برابر سیر دارد اما به‌هرحال بهتر است در هنگام خرد کردن سیر از دستکش استفاده کرده و به‌سرعت پس از خرد یا رنده کردن سیر، دستانتان را بشوئید.

کد خبر 416310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.