۹۸ سال طلایی شهرداری اصفهان/ افزایش ۳.۵ برابری قرارداد پروژه‌های عمرانی

در توسعه شهرها و کلانشهرها مقوله‌ای به نام عمران و آبادانی وجود دارد که با پارامترهای اجتماعی و فرهنگی تعامل دارد؛ مدیریت شهری در تحقق مباحث مختلف توسعه‌ای شهر و ایجاد زیرساخت‌های آن از قبیل تفریحی، ورزشی، تکنولوژی و ترافیک نقش دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری اصفهان طی سال‌های گذشته پروژه‌های مهم شهری بر اساس طراحی کامل و برنامه‌ریزی منسجم اجرا کرده است و به همین دلیل سال ۹۸ یکی از سال‌های طلایی عمرانی شهرداری اصفهان بود زیرا تقریباً سه و نیم برابر سال ۹۷ برای اجرای پروژه‌های عمرانی قرارداد منعقد شد و اجرای ۶۴ پروژه عمرانی با مبلغ ۴۳۵ میلیارد تومان در شهر اصفهان آغاز شد که در مقایسه با سال ۹۷ به لحاظ تعدادی (با توجه به اجرای ۲۴ پروژه در سال ۹۷) ۲.۷ برابر و از نظر مبلغ (در مقایسه با ۱۳۹ میلیارد تومان پروژه در سال ۹۷) ۳.۱ برابر شده است.

به گفته معاون عمران شهری شهردار اصفهان سال گذشته ۲۰۰ هزار تن آسفالت در شهر بکار برده شده که در مقایسه با سال ۹۷ با مصرف ۸۶ هزارتن آسفالت، پیشرفت ۲.۳ برابری داشته، همچنین در سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد بودجه عمرانی شهر جذب شده و درصد جذب بودجه نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یافته است. در سال جاری نیز از مجموع بودجه شش هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم بودجه عمرانی شهر است که حدود ۲۱.۵ درصد نسبت به بودجه عمرانی سال گذشته افزایش یافته است.

برای آگاهی بیشتر از روند پروژه‌های عمرانی شهر با «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

سال گذشته چه پروژه‌هایی در مناطق ۱۵ گانه شهر اجرا شد؟

سال گذشته در تمام بخش‌ها، شهرداری سعی کرد رسالت خود را بخوبی انجام دهد؛ از این رو به لحاظ درآمدی و خدمات شهری، زیبایی شهر، مباحث ترافیکی و عمرانی موفق بوده است و علی‌رغم تمام اتفاقاتی که در کشور افتاد، یکی از سال‌های رویایی و درخشان شهرداری اصفهان در بخش عمرانی بود.

در سال ۹۸ پروژه‌هایی که قرارداد آنها منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز شد به ترتیب در منطقه یک شهرداری سه پروژه از جمله خط کلکتور شرقی- غربی، احداث ایستگاه BRT در خیابان سید علی خان به مبلغ پنج میلیارد تومان، در منطقه دو پروژه مخزن آب بتنی ژئو ممبران بختیار دشت به مبلغ یک میلیارد و۱۰۰ میلیون تومان، در منطقه سه پروژه احداث خط BRT و پیاده روسازی محور میانی چهارباغ به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، در منطقه چهار دو پروژه مربوط به آسفالت و یکی احداث لوپ‌های تقاطع رضوان همچنین احداث مسیر اتوبوس تندرو در خیابان هشت بهشت شرقی و بزرگمهر تا چهارراه پیروزی و تکمیل میدان شهدای هسته‌ای با صرف اعتباری حدود دو میلیارد تومان و در مجموع هشت میلیارد تومان پروژه در این منطقه و در منطقه پنج تعداد چهار پروژه به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که شاخص ترین آنها احداث خط انتقال و مخازن ایستگاه پمپاژ کوه صفه، مخزن پاچنار، خیابان کمکی ارتش و تعریض پل شهید ستاری است.

منطقه شش یکی از مناطق پرکار شهرداری اصفهان از نظر درآمدی و اجرای پروژه‌های عمرانی در سال ۹۸ بود؛ در این منطقه بیشترین پروژه‌های عمرانی شهر در حال اجرا است که غیر از ابر پروژه مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه ای، پروژه‌هایی مانند محوطه‌سازی پارکینگ رو به روی گلستان شهدا، ایمن سازی بزرگراه شهید کشوری، احداث فاز دوم پارک جنگلی روح الامین، ساماندهی گذر بابا رکن الدین، احداث پایانه اتوبوس‌های درون شهری صفه، تکمیل سالن گلستان شهدا و چندین پروژه دیگر که مجموعاً ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پروژه (غیر از پروژه مرکز همایش‌ها) انجام شده است.

پروژه‌های بزرگ منطقه هفت شامل اجرای فاز سوم کلکتور فضای سبز، احداث خط انتقال پساب تصفیه خانه شمال از میدان شهدای ورزشکار تا مخازن میدان المپیک، همچنین مجموعه پارک و سالن مطالعه و زمین ورزشی گلستان در مجموع ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پروژه بوده است.

سال گذشته شاخص‌ترین پروژه منطقه هشت، اصلاح درزهای انبساطی پل روگذر شهید چمران به مبلغ دو میلیارد تومان، در منطقه ۹ احداث خیابان شهید ترک لادانی حدفاصل بزرگراه شهید خرازی تا خیابان شهید حجازی و احداث خط کلکتور شرقی غربی منطقه ۹ در خیابان آتشگاه در مجموع پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پروژه، در منطقه ۱۰ احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی خیابان مصلی و زیرسازی و آسفالت معابر به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان احداث منبع دو هزار و ۵۰۰ مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ به مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، در منطقه ۱۲ چهار پروژه شامل سه پروژه خیابان‌سازی و احداث پایانه درون شهری قدس در مجموع هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان مجموع پروژه‌های این منطقه، در منطقه ۱۳ اجرای پروژه‌های منطقه‌ای اجرا شده است.

منطقه ۱۴ شهرداری علی‌رغم اینکه یک منطقه کمتر برخوردار بشمار می‌رود، اما دومین منطقه پُر پروژه بعد از منطقه شش است که حدود پنج پروژه با مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان (غیر از پروژه تقاطع آفتاب و بخشی از حلقه حفاظتی) در سال گذشته اجرا کرده است.

از جمله پروژه‌های منطقه ۱۴ در سال ۹۸ آغاز عملیات احداث ایستگاه آتش نشانی خیابان آیت الله غفاری، احداث مجموعه‌های ورزشی ارزنان و عمان سامانی، احداث خط انتقال پساب از تصفیه خانه شمال اصفهان تا میدان شهدای ورزشکار همچنین آسفالت معابر بوده است. در ناژوانمخزن آب و خطوط انتقال آب در حدود یک میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان احداث شده است.

سال گذشته قرارداد ۶۴ پروژه عمرانی با مبلغ ۴۳۵ میلیارد تومان در شهر اصفهان منعقد و عملیات اجرایی آنها آغاز شد که در مقایسه با سال ۹۷ به لحاظ تعدادی (با توجه به اجرای ۲۴ پروژه در سال ۹۷) ۲.۷ برابر و از نظر مبلغ (در مقایسه با ۱۳۹ میلیارد تومان پروژه در سال ۹۷) ۳.۱ برابر شده، از این رو سال گذشته یکی از سال‌های طلایی عمرانی شهرداری اصفهان بود که اعداد و ارقام یاد شده، گواه این ادعا است.

در بخش پروژه‌های شاخص شهری سال ۹۸ چه اقداماتی شد؟

از جمله پروژه‌های شاخص شهری که در سال گذشته اجرای آن آغاز شد، پل شهید سلیمانی در مجاورت کارخانه قند به عنوان یکی از بزرگترین تقاطع‌های رینگ چهارم شهر بود که مبلغ قرارداد آن ۹۷ میلیارد تومان است، اما با توجه به حجم وسعت پروژه ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و قرار است در طول ۱۸ ماه اجرا و آذرماه سال جاری بهره‌برداری شود.

در پروژه مرکز همایش‌ها که هزینه‌های آن باید توسط منطقه شش شهرداری اصفهان پرداخت شود، سال گذشته حدود ۱۶ قرارداد با اعتباری معادل ۱۶۷ میلیارد تومان منعقد شد که نشان می‌دهد شهرداری اصفهان برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عزم جدی دارد.

در میدان امام علی (ع) بزرگترین پروژه، تکمیل مجموعه تجاری زرین است، البته با رفع مسائل بین مشارکت‌کنندگان قرار شد شهرداری به صورت پیمانی این پروژه را انجام دهد؛ در حال حاضر حدود ۵۱ میلیارد تومان قرارداد منعقد و اجرای آن آغاز شده است.

پروژه مجموعه تجاری زرین چه زمانی بهره‌برداری می‌شود؟

مدت قرارداد پروژه مجموعه تجاری زرین ۳۰ ماهه است و مهرماه ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود و قرار است از آورد آن، میدان جلوخان آزادسازی شود.

به پروژه‌های شاخص تحویل موقت سال گذشته اشاره کنید!

سال ۹۸ تعدادی از پروژه‌های عمرانی را تحویل موقت کردیم که مهمترین آنها پیاده‌روسازی خیابان چهارباغ، ساماندهی خیابان حکیم‌صفایی، تکمیل آشیانه و ستاد فرماندهی عملیات ایستگاه آتش نشانی بزرگمهر، ساماندهی میدان پینارت (شهدای هسته‌ای) و خیابان‌سازی خیابان مشتاق سوم حدفاصل بیمارستان شهید چمران تا میدان پینارت، احداث مجموعه ورزشی مادر و کودک محتشم کاشانی در منطقه پنج، احداث فاز دوم پارک جنگلی روح الامین رو به روی مرکز همایش‌ها، احداث اسکلت خوابگاه مرکز جامع درمان و توانمندسازی استان اصفهان، احداث ایستگاه پمپاژ و تجهیزات فیلتراسیون کلکتور فضای سبز منطقه هفت، بازسازی استخر نور، باز زنده‌سازی مادی رهنان جنب بوستان مهر، احداث خیابان هفت تیر، احداث پارک شهید اشرفی اصفهانی در منطقه ۱۱، احداث ادامه پل مترو در خیابان استقلال، تعریض تقاطع جانبازان در منطقه ۱۳، ساماندهی خیابان رضوی بود.

در مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای سال گذشته حدود هفت پروژه با مبلغ ۷۲ میلیارد تومان به اتمام رسید و تحویل شد. مجموعاً در بخش پروژه‌های تحویل شده سال گذشته ۱۳۷ میلیارد تومان قرارداد به تعداد ۳۴ پروژه به اتمام رسیده که در مقایسه با سال ۹۷ به لحاظ تعداد پروژه ۲۱ درصد و از نظر مبلغ ۳۷ درصد رشد داشته است.

در راستای نهضت آسفالت معابر شهر چه گام‌هایی برداشته شده است؟

آسفالت معابر از جمله اقداماتی است که مستمر باید انجام شود؛ البته این اقدام در چند بخش انجام می‌شود که شامل روکش معابر اصلی، روکش معابر فرعی، لکه گیری معابر اصلی، لکه گیری و زیرسازی آسفالت است و برخی پروژه‌ها نیز پس از تکمیل آسفالت می‌شود.

در بخش روکش آسفالت معابر اصلی حدود ۳۱ هزار تن و برای روکش آسفالت معابر فرعی ۳۷ هزار تن آسفالت مصرف شده که نشان می‌دهد بیشتر در معابر فرعی اقدام شده است. سال گذشته حدود ۲۱ هزار تن آسفالت تراشی در شهر اصفهان انجام شده که به دلیل آنکه شب هنگام انجام می‌شود، کمتر شهروندان شاهد انجام این اقدامات هستند. حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن آسفالت برای زیرسازی معابر مصرف و برای پروژه‌های خیابان‌سازی نیز هشت هزار و ۷۰۰ تن آسفالت استفاده شده است. در مجموع مصرف ۱۰۴ هزار تن آسفالت سازمان عمران شهرداری در این پروژه‌ها بوده و ۲۸ هزار تن آسفالت توسط سایر پیمانکاران ریخته شده و ۵۵ هزار تن آسفالت نیز برای پروژه‌های بزرگی که باید افتتاح می‌شد، مصرف شد. سال گذشته ۲۰۰ هزار تن آسفالت در شهر مصرف شده که در مقایسه با سال ۹۷ با مصرف ۸۶ هزار تن آسفالت، پیشرفت ۲.۳ برابری در بخش آسفالتکاری شاهد بودیم.

پروژه‌های فعال ۹۸ به لحاظ محل اجرا در سال گذشته چه بود؟

در منطقه یک ۱۲ پروژه فعال با مبلغ شش میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان، منطقه دو تعداد هفت پروژه فعال با مبلغ دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان، در منطقه سه ۲۱ پروژه فعال با مبلغ ۱۴ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان، در منطقه چهار ۱۹ پروژه با مبلغ ۱۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان، در منطقه پنج ۲۷ پروژه با مبلغ ۲۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان، منطقه شش ۲۵ پروژه با مبلغ ۳۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان (به غیر از پروژه اجلاس)، منطقه هفت ۳۰ پروژه با مبلغ ۱۸ میلیارد تومان، منطقه هشت ۲۱ پروژه با مبلغ شش میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان، منطقه ۹ تعداد ۱۵ پروژه با مبلغ هشت میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان، منطقه ۱۰ تعداد ۲۹ پروژه با مبلغ ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۱ تعداد هشت پروژه با مبلغ چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۲ تعداد ۱۹ پروژه با مبلغ ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۳ تعداد ۱۴ پروژه با مبلغ سه میلیارد و هفت میلیون تومان، منطقه ۱۴ تعداد ۱۹ پروژه با مبلغ ۲۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان، منطقه ۱۵ تعداد ۲۴ پروژه با مبلغ هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان (غیر پروژه شهید سلیمانی) و حلقه حفاظتی شهر مجموعاً پنج پروژه با مبلغ ۱۷۱ میلیارد تومان بود.

مجموعه پروژه‌ای مرکز همایش‌ها ۲۸ پروژه با مبلغ ۲۶۹ میلیارد تومان است که ۱۶۷ میلیارد تومان از قراردادهای آن مربوط به سال گذشته بوده است. در شهرداری مرکزی حدود ۵۵۰ میلیون تومان پروژه، مناطق مشترک ۹ پروژه با مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، میدان امام علی (ع) با ۱۰ پروژه ۷۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ناژوان شش پروژه با مبلغ پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در نمایشگاه بین المللی پنج پروژه با ۳۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پروژه فعال است. در مجموع سال گذشته ۳۵۶ پروژه با مبلغ ۷۵۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به تفکیک مناطق و محل اجرا در شهر فعال بود.

پروژه‌های فعال به تفکیک نوع پروژه کدامند؟

به تفکیک نوع پروژه در بحث آسانسور و پله برقی چهار پروژه به مبلغ ۱۹ و ۱۰۰ میلیون تومان، آسفالت معابر ۷۴ قرارداد به مبلغ ۴۱ میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان، اماکن ورزشی هشت پروژه با مبلغ ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان، پروژه‌های بهبود بافت قدیمی ۹ پروژه با مبلغ ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، پارک و فضای سبز ۱۴ پروژه با مبلغ سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، پارکینگ چهار پروژه به مبلغ دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، پیاده رو ۱۶ پروژه به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، تأسیسات زیربنایی و آبرسانی تعداد ۳۰ پروژه به مبلغ ۸۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان رفع مشکلات کمبود منابع آبی، پروژه‌های نگهداری و تعمیرات ۵۵ پروژه با مبلغ ۹ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، تقاطع و پل پنج پروژه با مبلغ ۱۶۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، خیابان سازی ۱۱ پروژه به مبلغ ۳۳ میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان، ساختمان اداری تجاری خدماتی ۲۹ پروژه با مبلغ ۲۷۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (بخشی از سالن اجلاس در این رقم لحاظ شده است)، ساماندهی و جدول گذاری ۳۹ پروژه با مبلغ ۲۷ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، سرویس بهداشتی و آبنما ۱۴ پروژه با مبلغ سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، مادی‌ها شش پروژه ۹۵۰ میلیون تومان، مرکز فرهنگی ۱۱ پروژه با مبلغ ۲۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان، مسیر BRT و دوچرخه پنج پروژه هشت میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان، مناسب‌سازی معابر برای معلولان ۱۸ پروژه با مبلغ یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان، نظارت و مشاوره چهار پروژه با مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ بود و در مجموع ۳۵۶ پروژه با مبلغ ۷۵۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فعال بوده است.

سال گذشته تقریباً سه و نیم برابر سال ۹۷ برای اجرای پروژه‌های عمرانی قرارداد منعقد شد.

کدام پروژه‌های عمرانی سال گذشته بهره برداری شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت؟

پروژه بلوار فرزانگان با صرف ۱۸ میلیارد تومان اعتبار طبق قولی که به شهروندان داده بودیم پایان سال گذشته بهره‌برداری شد، اما به دلیل شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسمی برای افتتاح پروژه برگزار نکردیم و در واقع این پروژه عظیم مظلومانه افتتاح شد.

در سال گذشته حدود دو کیلومتر از رینگ حفاظتی شهر در منطقه ۱۴ به اتمام رسید. بلوار فرزانگان با چهار هزار و ۳۰۰ متر طول و ۳۶ متر عرض دارای دو میدان است که یکی ۵۵۰ متر و یکی ۲۲۰ متر طول دارد؛ قرارداد پروژه دو ساله بود و علی‌رغم آنکه باید همزمان آزادسازی، طراحی و اجرا می‌شد، ۱۸ ماهه احداث گردید که این یکی از خصوصیات بارز پروژه‌های عمرانی شهرداری اصفهان است.

با انعطاف‌پذیری و همدلی شهردار اصفهان در قبال سازمان‌های دیگر و حمایت‌های وی توانستیم همزمان آزادسازی، طراحی و نظارت را انجام دهیم و این هنر بچه‌های اصفهان و همکاران در بحث سازمان طراحی، شهرسازی، ترافیک، خدمات شهری، برنامه‌ریزی، مالی و سایر بخش‌ها بود که با همدلی توانستند اقدامات لازم را حتی زودتر از زمان مقرر انجام دهند.

البته سال گذشته برگزاری جلسات بررسی روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی در چهارشنبه‌های هر دو هفته یکبار با حضور شهردار اصفهان و پیگیری امور در پیشرفت قابل توجه پروژه‌های عمرانی شهر تأثیرگذار بود.

تقاطع آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی یکی از پروژه‌هایی بود که بهره برداری شد، به نظر شما مهمترین عامل موفقیت تکمیل بموقع آن و حتی سه روز زودتر از موعد مقرر چه بود؟

مدت قرارداد اجرای پروژه تقاطع آفتاب ۱۰ ماهه بود، اما با تلاش شبانه‌روزی کارکنان سه روز زودتر از این موعد بهره‌برداری شد. این پروژه فقط ساخت پل نبود، بلکه باید دو کیلومتر از رینگ را نیز همراه با لوپ‌ها و رمپ‌های پروژه را احداث می‌کردیم، زیرا تقاطع آفتاب یک پل سه دهانه به مساحت پنج هزارمترمربع، چهار لوپ به طول یک هزار و ۱۰۰ مترمربع و چهار رمپ به طول دو هزار و ۲۰۰ متر دارد. دو مسیر کندرو کنار اتوبان شهید اردستانی هر کدام به طول ۸۰۰ متر احداث و حجم بسیار بالایی خاک‌ریزی انجام شد؛ حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی، ۱۱۰ هزارمترمکعب سنگ ریزی، در حدود ۱۰۰ هزارمترمکعب بیس و ساب بیس (مصالح سنگین) در این پروژه انجام شده است.

با افزایش ماشین‌آلات و تعداد نیروی انسانی و مدیریت شبانه روزی که در این فرصت باید از تک تک کارگران و تکنسین‌ها، مهندسان و مدیران معاونت عمران، سازمان عمران و هم مهندسان مشاور تشکر کنم، این پروژه عظیم زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید. در پروژه‌های عمرانی شهر افرادی شبانه روزی به صورت جهادی و بدون هیچ چشمداشتی با انگیزه فعالیت می‌کنند.

در ادامه پروژه آفتاب، با بهره‌برداری از پروژه ادامه بلوار فرزانگان که ایجاد آن آرزوی ۲۵ ساله شهروندان بود بزرگترین رخداد عمرانی شهر رقم خورد و تردد خودروهای سنگین از محور خیابان بعثت، سه راه نقشینه، چهارراه عاشق اصفهانی و پل شهید طیاره که باعث تصادفات سنگین می‌شد، حذف و یکی از مؤثرترین کارهای دوران فعالیتم در شهرداری اصفهان رقم خورد.

امسال پروژه شهید سلیمانی بهره‌برداری می‌شود؟

پروژه بزرگ مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی با پنج پل یکی از پروژه‌های عظیم شهر به لحاظ طراحی و اجرا بشمار می‌رود، این پروژه حدود دو کیلومتر در یک کیلومتر وسعت دارد. پروژه عظیم مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی با تخصیص حدود ۱۲۰ میلیارد ریال طبق برنامه در حال احداث است و آذرماه امسال بهره برداری می‌شود.

دیگر پروژه‌های عمرانی سال گذشته شهر کدام است؟

لوپ‌های بلوار رضوان حدود دو میلیارد تومان سال گذشته احداث شد؛ پروژه مرکز همایش‌ها با مبلغ ۲۶۹ میلیارد پروژه فعال بود که ۱۰۲ میلیارد آن مربوط به قبل و ۱۶۷ میلیارد قرارداد نیز در سال ۹۸ منعقد شد. سرعت اجرای این پروژه مطلوب است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۹ بخش‌هایی از آن بهره‌برداری شود. برای پروژه میدان امام علی (ع) ۷۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون قرارداد منعقد شد که ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ مربوط به سال ۹۷ و ۵۱ میلیارد مربوط به سال ۹۸ بوده است.

تالار اجتماعات فردوس و مجموعه رو به روی آن در مجموع ۱۸ میلیارد پروژه است که سعی داریم تا اواسط خرداد سال جاری به بهره برداری برسانیم تا یک سالن درخور و شأن و مقام شهدا مورد استفاده قرار گیرد.

محور میانی چهار باغ به مبلغ هفت میلیارد و۲۰۰ اجرا شد، همچنین طرح جدید میدان امام حسین (ع) در کمتر از یک ماه اجرایی و بهره‌برداری شد. این میدان یکی از محورهای اتصال بین چهارباغ و خیابان سپاه است، بنابراین علاوه بر اینکه باید محور پیاده قوی داشته باشد که چهارباغ و سپاه به صورت پیاده عمل کند و هم باید مباحث ترافیکی آرامی داشته باشد تا خیابان‌های باب الرحمه به طالقانی و باغ گلدسته ترافیک آرامی داشته باشد. با این تفاسیر طرحی آماده و بر اساس تأکیدات شهردار در آستانه نوروز بهره برداری شد.

محور وسط میدان امام حسین (ع) شامل یک آبنمای طولی با دو لِوِل بالا و پایین است و اطراف آن به صورت سنگ‌فرش و فضای سبز است. حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار این مرحله از میدان اجرا شد و پس از ایام نوروز قرار است آسفالت اطراف آن سنگفرش و مسیر پیاده آن مشخص و مسیر سواره با یک محدودیت ایجاد شود.

درصد جذب بودجه عمرانی شهر چگونه بود؟

در جذب بودجه عمرانی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد قابل توجهی را شاهد بودیم؛ سال گذشته دو هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی بود که یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به قطار شهری و یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مابقی مربوط به پروژه‌های عمرانی شهر بود که از این میزان نیز یک هزار میلیارد تومان برای مباحث تملک هزینه شد، در واقع بودجه خالص عمرانی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود و بر این اساس ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای اجرای پروژه‌ها منعقد شد. سال گذشته حدود ۹۰ درصد بودجه عمرانی شهر جذب شده است که درصد جذب بودجه نسبت به سال ۹۷ شش درصد افزایش یافته است.

سال گذشته درصد جذب بودجه مناطق به ترتیب منطقه یک ۲۹ درصد، منطقه دو ۱۶ درصد، منطقه سه ۵۴ درصد، منطقه چهار ۳۵ درصد، منطقه پنج ۲۹ درصد، منطقه شش ۹۰ درصد، منطقه هفت ۶۱ درصد، منطقه هشت ۴۸ درصد، منطقه ۹ - ۵۹ درصد، منطقه ۱۰-۸۴ درصد، منطقه ۱۱ – ۵۷ درصد، منطقه ۱۲- ۳۶ درصد، منطقه ۱۳- درصد ۳۱، منطقه ۱۴-۶۱ درصد، منطقه ۱۵- ۴۶ درصد، منطقه ناژوان ۲۸ درصد و مرکزی ۱۴ درصد بوده است.

امسال اجرای چه پروژه‌هایی در دستور کار معاونت عمران شهرداری قرار گرفته است؟

در سال ۹۹ از مجموع بودجه شش هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم بودجه عمرانی شهر است که حدود ۲۱.۵ درصد نسبت به بودجه عمرانی سال گذشته افزایش یافته است.

برای سال جاری در صدد اجرای پروژه تراموا، ساماندهی خیابان‌های منتهی به چهارباغ (از جمله سید علیخان، آمادگاه و عباس آباد)، تکمیل مبلمان و فضای سبز چهارباغ عباسی و تکمیل میدان امام حسین (ع)، تکمیل مسیرهای BRT، عملیات ساماندهی ابتدای خیابان روشن دشت و خیابان ارغوانیه همزمان با تکمیل عملیات میدان شهدای هسته‌ای، احداث مجموعه فرهنگی گل نرگس در منطقه پنج، ادامه حلقه حفاظتی شهر حدفاصل بزرگراه شهید اردستانی تا کارخانه قند، تکمیل تصفیه‌خانه‌های جنوب و شمال هستیم.

البته اجرای پروژه مرکز همایش‌ها در سال‌جاری با جدیت ادامه پیدا می‌کند، همچنین تکمیل پروژه گلستان شهدا و فضاهای پیرامونی آن، اجرای خطوط انتقال پساب که در همه مناطق پیش بینی شده، تقاطع زیرگذر خیابان آیت الله غفاری، پل اتصال خیابان صاحب روضات و تکمیل خیابان شهید ترک لادانی از دیگر پروژه‌های عمرانی سال ۹۹ بشمار می‌رود.

پروژه‌های در دستور کار دیگر سال جاری شامل تملک پارک ظهرآبادی، توسعه بوستان جنت در منطقه ۹، تئاتر شهر در محور تاریخی چهارباغ عباسی، المان در مجاورت پل بزرگمهر، احداث ساختمان مدیریت بحران، تکمیل مجتمع تجاری زرین، تصمیم گیری برای احداث میدان شورا، مشارکت در انتقال پساب شهید کشوری، احداث پروژه مشارکتی کارخانه زباله سوز بیمارستانی، تکمیل ایستگاه‌های آتش نشانی در مناطق هشت و چهار، تملک میدان جلوخان در منطقه سه است.

کد خبر 416293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.