۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
این ۳۳۶ ساعت طلایی!

قرنطینه و خودجداسازی از کاربردی‌ترین راهکارهای موجود برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی فراگیر هم‌چون کووید ۱۹ است که شامل دوره‌های ۱۴ روزه ماندن در خانه و پرهیز از برقراری تماس‌های فیزیکی با سایرین می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، راهکارهای قرنطینه و پرهیز از برقراری تماس‌های فیزیکی با مختل شدن زندگی روزمره و الزام به تغییر بسیاری از عادت‌های نهادینه‌ شده همراه است که همین امر مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت. در بعضی موارد این تغییر عادت‌ها می‌تواند با فشارهای روانی بسیاری همراه باشد که منجر به تغییر خلق و خو و حتی ایجاد رفتارهای تهاجمی مختصر میان اعضای خانواده شود چراکه خانه‌نشینی و توقف فعالیت‌های عادی روزانه تأثیر تضعیفی بر روحیه دارد.

در حالت کلی این راهکارها می‌تواند به سه مؤلفه مهم سلامت روان آسیب برساند که شامل احساس استقلال، ارتباط با دیگران و حس مؤثر بودن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از اقدام به خودجداسازی و قرنطینه خانگی دست به اقداماتی زد تا تمامی ساکنان خانه را به‌لحاظ روانی و عاطفی برای کنار هم قرار گرفتن ۲۴ ساعته در طول مدت ۱۴ روز آماده کرد.

برای مثال می‌توان در روزی مشخص قبل از عملی کردن این تصمیم همه اعضا را در کنار هم جمع و اقدام به انعقاد نوعی پیمان خانوادگی برای این مدت کرد. در این پیمان لازم است بزرگ‌ترین چالش‌های پیش رو را شناخت، نقاط قوتی را که می‌تواند به سایر اعضای خانواده کمک کند مشخص کرد، در مورد نگرانی‌ها و رخدادهای مورد انتظار در طول قرنطینه به گفتگو پرداخت، به‌منظور بهتر شدن اوضاع برای هر فرد نقشی تعیین کرد و بدین ترتیب نوعی پیش‌آگاهی مشخص‌شده به وجود آورد. برای انعقاد این پیمان لازم است به رعایت نکات ویژه‌ای دقت کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

صداقت

لازم است که والدین کاملاً صادقانه و البته متناسب با سن بچه‌ها با آن‌ها صحبت کنند و شرایط را کاملاً توضیح دهند. در این میان گوش دادن به حرف بچه‌ها، شناخت ترس‌ها و ابراز همدردی با آن‌ها بسیار مهم است. نکته‌سنجی والدین در برخورد با ترس کودکان در این مورد، نقش مؤثری در بخشیدن احساس قدرت به آن‌ها در کنترل شرایط دارد. پیگیری اخبار و اطلاعات از منابع موثق نیز در کنترل ترس و اضطراب بزرگترها بسیار تأثیرگذار است و مواجه شدن با آنچه که هر یک از اعضا قرار است در این مدت تجربه کنند اهمیت بسیاری در آمادگی برای آغاز ماندن در خانه دارد.

تعیین ساختار

حفظ روال عادی کارها بسیار مهم است چرا که نوید برگشتن امور به حالت طبیعی خانه را می‌دهد ولی نیازی نیست که در انجام آن سختگیری شود. از سوی دیگر فکر اینکه کاری برای انجام در دوران قرنطینه هست، شرایط را هم برای والدین و هم فرزندان آسان می‌کند. در این میان پرداختن به دورکاری برای شاغلان، انجام فعالیت‌های مدرسه برای محصلان و سرگرم شدن به امور خانه برای خانه‌داران مثل روزهای پیش از شیوع بیماری بسیار مهم است.

فعال ماندن

فعالیت جسمی نقش بسزایی در تقویت روحیه دارد و راه را برای ورود خستگی و بی‌حوصلگی سد می‌کند. در این راستا استفاده از ایده‌های خلاقانه برای ورزش، تفریح کردن در چارچوب خانه‌، درست کردن کاردستی، تغییر دکوراسیون و هر اقدامی که منجر به فعالیت جسمانی شود مفید است. علاوه‌براین خانواده‌ها باید سعی کنند بیشتر ازحد معمول از اوقات فراغت و کنار هم بودن لذت ببرند که پرداختن به امور دسته‌جمعی چنین امکانی را فراهم می‌کند.

احترام به حریم شخصی

کنار هم ماندن طولانی‌مدت اعضای یک خانواده که در روزهای عادی هر یک مشغول انجام کار خودش است و عادت به ماندن در یک فضا با دیگری را ندارد بسیار دشوار است. از سوی دیگر در شرایط قرنطینه لازم است خانواده‌ها اقدام به تعیین فعالیت‌هایی کنند که می‌توان آن‌ها را در کنار یکدیگر انجام داد. البته این عمل برای افرادی که به دورکاری مشغول هستند نیز سخت است. به همین دلیل باید برای حریم شخصی و فضای مخصوص هر یک از ساکنان خانه ارزش و احترام قائل شد.

ارتباط با دیگران

احساس ارتباط با دیگران از مهم‌ترین مؤلفه‌های داشتن یک وضعیت ذهنی خوب است که در این راستا می‌توان از مزیت فن‌آوری بهره گرفت. تشکیل گروه‌های اجتماعی در فضای مجازی و برقراری ارتباط با دوستان و نزدیکان یا برقراری تماس تلفنی با بزرگ‌ترها، برنامه‌ریزی برای برقراری تماس‌های تصویری و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات با سایر افراد در این شرایط بسیار مهم است. می‌توان با استفاده از این تجربیات با راهکارهایی که سایر مردم برای سرگرم شدن و گذراندن مفید وقت خود در این ایام استفاده می‌کنند آشنا شد و حتی دیدگاه‌های جدیدی از زندگی، کار، بازی، تحصیل و غیره به دست آورد.

کد خبر 416274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.