کیت تشخیص مولکولی کرونا ‌ساخته شد/ ۸۰ هزار تست در هفته

کیت تشخیص مولکولی کرونا ویروس ۲۰۱۹، به همت محققان یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شد و در اختیار آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، مدیر توسعه کسب و کار شرکت "پیشتاز طب زمان" گفت: تیم تحقیق و توسعه شرکت از همان نخستین روزهای شیوع بیماری و پس از انتشار فراخوان همکاری توسط معاونت علمی و فناوری، تحقیقات خود را در این حوزه آغاز کرد؛ محققان و متخصصان شرکت، تمام وقت و با تمام توان روی این موضوع متمرکز شدند.

وحید یونسی ادامه داد: ما دستورالعمل‌ و تجربه جهانی تشخیص ویروس کرونا، خصوصاً دو کشور پیشرو در تولید کیت‌های تشخیص کرونا یعنی آمریکا و چین را به کار بردیم. در حال حاضر مراحل تولید انبوه را با موفقیت پشت سر گذاشته و با دریافت مجوزهای لازم، آماده عرضه محصول به آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت هستیم.

وی پخش کیت‌ها را بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: از نظر دقت، عملکرد و زمان تشخیص، این محصول کاملاً مشابه نمونه‌های با کیفیت خارجی است. همچنین این محصول در آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت با موفقیت تست شده  و مجوز فروش دریافت کرده است.

یونسی اظهار کرد: ما با تمام توان حتی در تعطیلات نیز تحقیقات خود را ادامه دادیم. اکنون با توجه به شرایط آزمایشگاه‌های منتخب، شرایط عرضه ۸۰ هزار کیت در هفته وجود دارد؛ البته آمادگی خود جهت تحویل۴۰۰ هزار تست تشخیص نیز طی ماه آینده را اعلام کرده‌ایم. با این محصول بیماری کووید ۱۹ به صورت قطعی در بیماران مشکوک تشخیص داده می‌شود. این کیت ژن‌های اختصاصی ویروس را مورد هدف قرار داده و پس از انجام آزمایش، مراحل تست ویروس در نمونه افراد مشخص می‌شود.

به گفته وی، زمان انجام تست دو ساعت است و با عرضه محصولات بومی و متناسب با امکانات آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت تحت پوشش وزارت بهداشت در زمان ارائه نتایج، بهبود حاصل خواهد شد.

با این اقدام دانش بنیان‌ها، نیاز کشور به کیت تشخیص کرونا رفع خواهد شد، به گونه‌ای که پس از رفع نیاز کشور می‌توانیم صادر کننده محصول باشیم.

منبع: پرتال مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 416265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.