کرونا نه، اما اخبارش سالمندان را می‌کشد!

تیترهایی که هر روز مقابل دیدگان سالمندان از رسانه‌ها پخش می‌شود: "ایتالیا خدمت‌رسانی به مبتلایان کرونای بالای ۸۰ سال را متوقف کرد. در صورت کمبود امکانات به سالخوردگان خدمات‌رسانی نمی‌شود. بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در سالخوردگان دیده می‌شود و......" آیا آزار دهنده نیست؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از آغاز شیوع کرونا ویروس‌جدید تاکنون آنچه که بخش عمده سرتیتر و متن اخبار رسانه‌های گوناگون را به خود اختصاص داده، خطرات ناشی از این بیماری برای سالمندان، درگیری عمده سالخوردگان با مسائل شیوع کووید ۱۹، میزان مرگ و میر بالای آن‌ها و مواردی از این قبیل است.

رسانه‌های گوناگون فعالیت روزانه خود را با پوشش اخباری همچون این موارد شروع می‌کنند:

اکثر مرگ و میرهای ناشی از کروناویروس در چین مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است.

میزان مرگ و میر افراد بالای ۸۵ سال در آمریکا بسیار زیاد است.

بریتانیا از افراد بالای ۷۰ سال خواست که تا چهار ماه مطلقاً از خانه خارج نشوند و روابط اجتماعی خود را تنها به دیدارهای خانوادگی در خانه محدود کنند.

فرانسه از سالمندان تقاضا کرد که تعاملات اجتماعی را به حداقل برسانند.

اسکاتلند تأکید کرد که سالخوردگان شدیداً به رعایت فاصله اجتماعی پای‌بند باشند و از تماس با سایرین خودداری کنند.

ایتالیا خدمت‌رسانی به مبتلایان بالای ۸۰ سال را متوقف کرد.

اجساد افراد مسن بستری در خانه سالمندان اسپانیا وضعیتی هراسناک ایجاد کرده است.

دولت ترکیه خود به سالمندان رسیدگی می‌کند و آن‌ها باید در خانه بمانند و وضعیت برای سالخوردگان خطرناک است.

افراد بالای ۵۰ سال کرونا را جدی بگیرند.

در صورت کمبود امکانات به افراد مسن مبتلا به بیماری خدمات‌رسانی نمی‌شود!

و بسیاری تیترهای خبری اینچنین که هر روز در مقابل دیدگان سالمندان قرار می‌گیرد، آن‌ها را در معرض مرگی ناگوار و دردناک معرفی می‌کند و هراس ابتلاء به بیماری و انتقال آن به اطرافیان را در دل‌هایشان ایجاد می‌کند. این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که کووید ۱۹ و مرگ در اثر آن تنها افراد مسن را تهدید نمی‌کند و جوانان را نیز درگیر کرده است. از سوی دیگر اخباری نیز منتشر شده که حاکی از مبارزه بسیاری از افراد بالای ۸۰ سال با این بیماری و حتی شکست آن بوده است.

بنابراین تمرکز بخش عمده اخبار رسانه‌ها روی سالخوردگان باعث می‌شود در کنار خطر ابتلای آن‌ها به کووید ۱۹ به دلیل مسائلی هم‌‎چون ضعف سیستم ایمنی، در وضعیتی که امکان ملاقات با آن‌ها حتی برای عزیزانشان نیز وجود ندارد، این قشر آسیب‌پذیر و حساس با مشکلات روحی و روانی بسیاری نیز مواجه شوند، حال آنکه در شرایط متشنج فعلی لازم است که برای این بخش از جامعه امنیت روانی ایجاد کرد. علاوه بر این در بسیاری از موارد اثبات شده که استرس منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و درنتیجه بالا رفتن احتمال ابتلاء به بیماری می‌شود.

کاملاً محرز است که در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر مهم است افراد آسیب‌پذیر از جمله سالخوردگان فاصله اجتماعی را رعایت کنند، در خانه بمانند و تا حد امکان از ملاقات با سایرین، حتی در خانه خودداری کنند زیرا هر کسی می‌تواند ناقل بیماری باشد و منجر به ابتلای آن‌ها شود؛ اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که افراد سالخورده نمی‌توانند مانند جوانان شرایط قرنطینه را تحمل کنند چرا که اغلب تنها سرگرمی‌شان تلویزیون است و توانایی استفاده از اپلیکیشن‌ها را ندارند. در چنین شرایطی، این اطرافیان هستند که باید برای سالمندان امنیت روانی ایجاد کنند.

برقراری تماس صوتی یا تصویری روزانه، صحبت کردن و دلگرمی دادن به آن‌ها، گوش کردن به صحبت‌ها و توجه به ترس‌ها، نگرانی‌ها و نیازهایشان، دور نگه داشتن آن‌ها از اخبار هولناک، آگاه کردنشان از اطلاعات درست، قابل اطمینان و امیدوارکننده درباره بیماری و راهکارهای صحیح مصون ماندن از آن، تهیه مواد غذایی به میزان لازم برای یک دوره زمانی مشخص و ارسال آن با پیک و یا تحویل آن به صورت مستقیم با رعایت تمامی موارد توصیه‌های ایمنی و بهداشتی، آموزش به آن‌ها برای تهیه آنلاین مایحتاج، یادداشت کردن شماره‌های اضطراری در صورت نیاز به تماس با مراکز تعیین‌شده در مواقع ضروری، پرهیز از تعیین باید و نباید و دیکته کردن راهکارهای معرفی شده برای آن‌ها در یادآوری موارد لازم‌الاجرا، به‌کار بردن ضمیر اول شخص برای آموزش اقدامات امنیتی و بهداشتی که لازم است رعایت شود مثل من از رفتن به سر کار خودداری می‌کنم چون ممکن است ناقل بیماری باشم، استفاده از تقویت احساس نوع‌دوستی برای قانع کردنشان به ماندن در خانه و مواردی از این قبیل می‌تواند تا حدی از اضطراب سالمندان بکاهد.

هرچند احتمال ابتلای سالمندان به بیماری کووید ۱۹ بالا هست اما نباید موجبات نگرانی و استرس این قشر را همراه داشته باشد. اینجاست که فرزندان باید در صورت نیاز و با حفظ نکات ایمنی به آن‌ها مراجعه و یا با برقراری تماس‌های مکرر تلفنی و تصویری ارتباط خود را با آنها حفظ و تنها با یادآوری خاطرات خوش، لطیفه‌گویی و البته راهنمایی‌های صحیح مراقبتی روحیه آن‌ها را حفظ کنند تا مانع از تخریب عواطف سالمندان در شرایط اطلاع رسانی فعلی شوند.

کد خبر 416263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.