بارندگی ها در حوضه آبریز زاینده رود تا اردیبهشت ماه ادامه دارد

یک اقلیم شناس گفت: بارندگی های فراتر از نرمال در اصفهان تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و برای حوضه آبریز زاینده رود نیز بارش های مطلوبی در این مدت پیش بینی می شود.

امیر گندمکار در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ورود یک سامانه جدید بارشی به کشور از روز پنجشنبه _هفتم فروردین ماه_ اظهار کرد: این سامانه رطوبتی مدیترانه ای است که از غرب وارد کشور می‌شود و بیشترین بارندگی‌ها را در نواحی زاگرسی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بارش‌ها بتدریج بسیاری از مناطق کشور را فرامی گیرد، ادامه داد: بیشترین فعالیت سامانه جدید در نواحی مرتفع مانند استان لرستان و همچنین مرز دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است که میانگین بارشی تا ۱۲ میلی متر و در شهر اصفهان کمتر از ۱۰ میلی متر پیش بینی می‌شود.

گندمکار افزود: امواج مدیترانه ای بتدریج با نفوذ سیستم بارشی جنوبی از سمت خلیج فارس تغذیه و تقویت می‌شود از این رو در مناطق جنوبی کشور و جنوب کرمان بارش‌های رگباری شدیدتری را پیش رو خواهیم داشت؛ نخستین بار در چند سال اخیر است که حوضه آبریز جازموریان آبگیری می‌شود و این نویدبخش وضعیت بسیار مطلوبی برای منابع آبی این مناطق است.

این اقلیم شناس خاطرنشان کرد: فعالیت این سامانه در حوضه آبریز زاینده رود نیز پر بارش خواهد بود اما بارندگی‌ها ضعیف‌تر و کمتر از میانگین بارش‌های سامانه اخیر پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارش‌های اخیر در کلانشهر اصفهان ۱۰ میلی متر و در ارتفاعات استان بیش از ۱۰ میلی متر بود، گفت: امواج بارشی جدید ضعیف‌تر است و سیل آسا نیست.

گندمکار با اشاره به احتمال تداوم بارش برف در بهار امسال، اضافه کرد: بهار پربارشی پیش رو داریم و بارش فراتر از نرمال است، این وضعیت تا اردیبهشت ماه نیز ادامه دارد و پس از آن هم فصل خشک ایران آغاز می‌شود

وی یادآور شد: بارش‌های بهاری سال جاری نسبت به میانگین ۳۰ ساله فراتر از نرمال است اما به پربارشی سال گذشته نیست؛ همچنین به احتمال زیاد پاییز خشکی را خواهیم داشت که اظهار نظر دقیق‌تر در این پیوند نیاز به بررسی بیشتر در ماه‌های آینده دارد.

کد خبر 416255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.