کرونا ویروس، کیفیت ویدئوهای آنلاین را کاهش می‌دهد!

خانه نشینی میلیون‌ها آمریکایی و اروپایی به علت شیوع ویروس کرونا باعث افزایش شدید استفاده از سرویس‌های پخش ویدئوی آنلاین شده و شرکت‌ها را به ناچار مجبور کرده تا کیفیت خدمات خود را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیفیت سرویس‌های پخش ویدئوی آنلاین قربانی مصرف بالای اینترنت شد، روسیه اولین نقشه سه بعدی ماه را طراحی کرد، ناسا برای طراحی روبات حفاری ماه درخواست کمک کرد، کهکشانی که به پنبه شباهت دارد و ابزاری که صدای بیماری را می‌شنود را در بسته خبری تکنولوژی بخوانید.

روسیه اولین نقشه سه بعدی ماه را طراحی کرد

روسیه برای اولین بار یک نقشه سه بعدی از ماه طراحی کرده که تصمیم گیری در مورد محل فرود فضانوردان این کشور را تسهیل خواهد کرد. این نقشه سه بعدی توپوگرافیک در راستای برنامه ریزی روسیه به منظور اعزام فضانورد به کره ماه طراحی شده است.

به گفته "آناتولی پتروویچ"، مدیر مؤسسه تحقیقات فضایی روسیه، این نقشه با استفاده از انبوه تصاویر تهیه شده از ماه ابداع شده و دقت آن دو تا سه متر است، روس‌ها دقت نقشه‌های یادشده را مناسب و قابل قبول دانسته‌اند. این نقشه مطالعه بر روی ساختار ماه و بررسی نقاط کمتر مطالعه شده این سیاره را تسهیل می‌کند و برنامه ریزی برای اعزام روبات‌های ماه نورد و فضانورد را به تنها قمر زمین ساده‌تر می‌کند.

روسیه قصد دارد ظرف یک دهه آینده مأموریت‌های فضایی متعددی را در ارتباط با ماه انجام دهد که یکی از آن‌ها موسوم به "لونا ۲۵" برای اعزام روبات ماه نورد برای اکتبر سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده و این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۲۴ فضانوردان خود را به ماه بفرستد.

کاهش کیفیت پخش ویدئوهای آنلاین به دلیل مصرف بالای اینترنت

خانه نشینی میلیون‌ها آمریکایی و اروپایی به علت شیوع ویروس کرونا باعث افزایش شدید استفاده از سرویس‌های پخش ویدئوی آنلاین یا استریم شده و شرکت‌ها هم به ناچار کیفیت خدمات خود را کاهش داده‌اند. نتفلیکس، آمازون، اپل، یوتیوب و بعضی دیگر از ارائه دهندگان آمریکایی این خدمات به طور رسمی اعلام کرده‌اند که با افزایش شدید مصرف اینترنت دیگر نمی‌توانند خدمات استریم خود را با کیفیت بالا ارائه کنند و چاره‌ای جز کاهش حجم فیلم‌ها و فایل‌های ویدئویی باقی نمانده است.

کاهش کیفیت این خدمات محدود به آمریکا نیست و در تمامی کشورهای اروپایی نیز اعمال شده است. همچنین شرکت‌های سرویس دهنده آمریکایی از مذاکره با اپراتورهای مختلف در سراسر جهان برای مدیریت بهتر پهنای باند اینترنت خبر داده‌اند تا تعداد بیشتری از مردم که به علت شیوع کرونا در منازل خود به سر می‌برند، بتوانند از خدمات استریم استفاده کنند.

آمازون ضمن تأیید خبر کاهش کیفیت خدمات استریم خود اعلام کرده که شرایط را در نقاط مختلف جهان زیر نظر دارد تا مشکلات احتمالی را به همین شیوه برطرف کند. خدمات استریم آمازون موسوم به پرایم در سراسر جهان بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر دارد و در بیش از ۲۰۰ کشور در دسترس است. اپل هم کیفیت خدمات استریم اپل تی وی پلاس خود را در اروپا کاهش داده تا بتواند درخواست‌های زیاد مردم برای مشاهده فیلم و سریال را مدیریت کند.

در عین حال برخی کاربران با حضور در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع اظهار نارضایتی کرده و می‌گویند شرکت‌های فناوری آمریکایی باید از قبل تمهیداتی را برای جلوگیری از کاهش کیفیت خدمات خود می‌اندیشیدند.

ناسا برای طراحی روبات حفاری ماه درخواست کمک کرد

اگر شما مهندس یا طراحی هستید که می‌توانید به ساخت روباتی به منظور حفاری در عمق کره ماه کمک کنید، شانس خود را برای شرکت در یک چالش ناسا آزمایش کنید. سازمان ناسا روباتی را برای حفاری در ماه و نمونه برداری از عمق آن آماده خواهد کرد و برای ارتقای کیفیت آن خواستار همکاری و کمک افرادی شده که در این زمینه تخصص دارند.

این روبات در دست طراحی RASSOR نام دارد و ناسا برای تکمیل بخشی از آن به نام ظرف سطلی خواستار کمک شده است. قرار است این بخش به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی نمونه‌های خاک و سنگ ماه به شکلی ایمن اختصاص یابد؛ ظرف مذکور باید مجهز به سیلندرهایی به منظور حفظ ایمنی آن باشند. ناسا هنوز موفق نشده است این سطل را به گونه‌ای طراحی کند که پس از پر شدن از سنگ و خاک زیاد سنگین نشود. همچنین برای توزیع متوازن مواد داخل این سطل در هر شرایط باید روشی تازه ابداع شود تا از فشار بیش از حد به روبات جلوگیری کند.

بی نتیجه ماندن تلاش‌های ناسا باعث شده است تا این سازمان دست همکاری به سمت متخصصان خارج از خود دراز کند؛ ناسا بعد از دریافت طرح‌های مختلف به پنج طرح برتر جایزه‌ای هفت هزار دلاری اهدا می‌کند.

کهکشانی که به پنبه شباهت دارد

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک کهکشان مارپیچی را ثبت کرده است که ظاهری شبیه به پنبه دارد.

"تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک کهکشان مارپیچی موسوم بهNGC 4237 ثبت کرده که در فاصله ۶۰ میلیون سال نوری از زمین و در "صورت فلکی گیسو" واقع شده است. تشخیص و تفکیک واضح بازوهای مارپیچی این کهکشان از یکدیگر امکان‌پذیر نیست و ظاهر تکه تکه و ناپیوسته این کهکشان، ظاهری شبیه به پنبه به آن می‌دهد.

یکی از مواردی که در مورد این کهکشان مارپیچی مورد توجه ستاره‌شناسان قرار گرفته است، برآمدگی‌های کهکشانی و ناحیه مرکزی روشن آن است، با بررسی این برآمدگی‌های کهکشان امکان درک نحوه تکامل کهکشان‌های مارپیچی و شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها در مرکز کهکشان‌های مارپیچی فراهم می‌شود.

ابزاری که صدای بیماری را می‌شنود

پژوهشگران "دانشگاه پردو" به سرپرستی "رحیم رحیمی"، دانشمند ایرانی ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان تهاجم بیماری را با توجه به امواج صوتی منتشر شده بررسی کند. تشخیص سفت شدن ساختاری که سلول‌های بدن انسان را احاطه کرده است، می‌تواند تهاجم سرطان را به بافت‌های دیگر بدن نشان دهد.

بررسی تغییراتی که در این ساختار موسوم به "ماتریکس برون‌یاخته‌ای" رخ می‌دهند، روش بررسی پیشرفت بیماری را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد، اما شناسایی تغییراتی که در ماتریکس برون‌یاخته‌ای ایجاد می‌شود، بدون آسیب رساندن به آن کار دشواری است. این ابزار به متخصصان امکان می‌دهد تا نمونه ماتریکس برون‌یاخته‌ای را روی یک پلتفرم بارگذاری کنند و سفتی آن را به واسطه امواج صدا تشخیص دهند.

همه بافت‌ها و اندام‌های بدن، ماتریکس برون‌یاخته‌ای منحصر به خود را دارند و ساختار آن براساس هدف بافت و اندام، متفاوت است. ماتریکس برون‌یاخته‌ای می‌تواند سرنخ‌های ساختاری و شیمیایی را ارائه دهد که ارتباط میان سلول‌های داخل ماتریکس را به نمایش می‌گذارند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود کشش و فشردگی نمونه‌های ماتریکس برون‌یاخته‌ای را آزمایش کرده و آن‌ها را در معرض مواد شیمیایی قرار داده‌اند، اما این روش‌ها می‌توانند به ماتریکس برون‌یاخته‌ای آسیب برسانند.

این ابزار یک آزمایشگاه روی تراشه است که به یک گیرنده و یک فرستنده متصل می‌شود؛ فرستنده پس از افزودن ماتریکس برون‌یاخته‌ای و سلول‌ها به پلتفرم، موج صوتی تولید می‌کند که از ماده منتشر می‌شود و سپس گیرنده را راه‌اندازی می‌کند. خروجی این فرآیند یک سیگنال الکتریکی است که می‌تواند میزان سفتی ماتریکس برون‌یاخته‌ای را نشان دهد.

به گفته رحیمی، شاید این ابزار بتواند به برداشتن نمونه‌های بسیار به صورت همزمان کمک کند و به پژوهشگران امکان دهد جنبه‌های متفاوت بیماری را به صورت همزمان بررسی کنند.

کد خبر 416242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.