راهنمای بازدید مجازی یزد

شهر بادگیرها، شهر کاهگل و تنها شهر جهانی ایران، این روزها مانند دیگر نقاط کشور درگیر شیوع بیماری کرونا شده و درهای خود را روی گردشگران بسته است، اما امکان بازدید مجازی از این شهر زیبا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دل کویر و جایی که روزگاری مقدس‌ترین خاک ایران بر شمرده می‌شده و در بین شن‌های زرد، شهری نارنجی قرار گرفته است. شهر اسرارآمیز یزد که در کوچه‌های کاهگلی خود با آن رنگ نارنجی و زرد و گلدان‌های پر از گل‌های قرمز، عشق را میزبانی می‌کند؛ آرامشگاهی برای بسیاری از مسافران است. شهری آرام که یونسکو با ثبت جهانی آن، روحی تازه در آن دمید و این شهر به یکی از ضلع‌های مثلث گردشگری ایران تبدیل شد.

یزد دارای خصائصی افسانه‌ای است که مکمل عنصر تاریخ در استان فارس و هنر و زیبایی در اصفهان شده و محور گردشگری مرکز ایران را تکمیل کرده است. شهری جهانی که در چندین سال اخیر بسیار پیشرفت کرده و هر گردشگری، شیفته از آن بر می‌گردد. یزد همواره یکی از بهترین میزبان‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی بوده، اما کرونا این روزها اجازه میزبانی از هموطنان را به آن نمی‌دهد.

یزد برای مقابله با شیوع کرونا اماکن و تأسیسات گردشگری خود را تعطیل کرد. در همان هفته‌های اول تمام هتل‌های یزد تعطیل شدند و موزه‌ها و اماکن زیر نظر میراث فرهنگی نیز درهای خود را تا اطلاع ثانوی بستند. بدین ترتیب یزد امسال نمی‌تواند مانند سال‌های گذشته از مردمان ایران زمین میزبانی کند. اگرچه این روزها خانه نشینی تنها گزینه موجود است و نمی‌توان از طعم "شولی" در کافه‌های کوچه‌های کاه‌گلی یزد لذت برد، اما می‌توان بازدیدی مجازی از این شهر داشت.

برای تشویق به بازدید مجازی از یزد، سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد و رئیس انجمن زرتشتیان این شهر در پیامی ویدئویی با بیان اینکه "هر ساله در نوروز میزبان بیش از ۱۰۰ هزار هموطن بودیم، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این اتفاق نخواهد افتاد" از هموطنان خواسته در خانه بمانند و ضمن حفظ سلامتی خود یزد را مجازی بازدید کنند.

در ادامه جاذبه‌های یزد و روش‌های بازدید مجازی از آن معرفی می‌شود:

مسجد جامع یزد

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین جاذبه‌های یزد، مسجد جامع آن با مناره‌ها و ورودی بسیار بلند آن بوده که از هر کجای شهر قابل رؤیت است. ساخت این مسجد تک ایوانی در طی ۱۰۰ سال تکمیل شد و از دوره ایلخانی تا صفوی به طول انجامید. حتی در دوره قاجار نیز این بنا تغییراتی یافت و برخی تزئینات به آن اضافه شد. سادگی در عین شکوه و زیبایی را شاید بتوان مهم‌ترین عنصر این مسجد دانست، هیچ طرح معماری و یا کاشی‌کاری خارق‌العاده در این مسجد به کار نرفته، اما همان طرح‌های ساده و آبی این اثر را به اوج رسانده است. بخش اعجاب‌انگیز مسجد سردر و بلندترین مناره‌های جهان آن بوده که به طرز عجیبی بلند است و در هنگام ورود هر بازدید کننده‌ای را مجاب به احترام به عظمت این محل دینی می‌کند.

امکان بازدید مجازی از مسجد جامع یزد در سایت آپارات، همچنین سایت " ایران در واقعیت مجازی" فراهم است.

میدان امیرچخماق

در قلب شهر یزد یک قلب تپنده وجود دارد، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران یک میدانی که مرکز شهر را تشکیل می‌هد و شهر دور آن گسترش یافته است. میدان امیرچخماق در زمان تیموریان ساخته شده و شامل بازار، مسجد، تکیه و دو آب انبار است. این میدان از همان ابتدا یکی از میدان‌های اصلی شهر بود که مردم برای برگزاری مراسم‌های مختلف در آن جمع می‌شدند. میدان امیر چخماق و بناهای اطرافش از برجسته‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری شهر یزد است. امیر جلال الدین چخماق حاکم یزد در قرن هشتم این میدان را برای رونق بخشی به شهر ساخت. این میدان با تصاویر بی نظیری مانند نخل گردانی در ذهن‌ها حک شده است.

بازدید مجازی از این میدان تاریخی از این لینک امکان دارد همچنین تصاویر ۳۶۰ درجه از میدان امیرچخماق در سایت  گوگل وجود دارد.

آتشکده زرتشتیان

یکی از بی نظیر ترین جاذبه‌های یزد، آتش آتشکده‌ای است که هزار و پانصد سال خاموش نشده است. آتش نماد پاکی است و نزد زرتشتیان از جایگاه بالایی برخوردار است و در این آتشکده حفظ می‌شود و به همین دلیل این مکان، با نام آتشکده‌ وَرهُرام شناخته می‌شود. این آتشکده از اوایل دهه ۴۰ برای بازدید عموم باز بوده و در سال ۱۳۷۸ در لیست فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. ساختمانی که هم اکنون آتش ۱۵۰۰ ساله یزد در آن قرار دارد در سال ۱۳۱۳ توسط یکی از سرمایه داران یزدی به نام همابائی در قطعه زمینی از سوی چند تن از یزدی‌ها به نام امانت که به یاد فوت پدرشان به امانت گذاشته شده بودند، ساخته شد. آتشکده زرتشتیان یزد بخش‌های مختلفی دارد و در این محل می‌توان با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شد.

آتشکده زرتشتیان یزد را در سایت ایران در واقعیت مجازی و از این لینک به صورت مجازی بازدید کنید.

باغ دولت آباد

بزرگترین بادگیر دنیا و یکی از بلندترین حوض‌های جهان در باغ دولت آباد یزد که یکی از باغ‌ها در فهرست ثبت جهانی باغ‌های ایرانی نیز است، در کنار هم قرار گرفتند. یکی از بی نظیر ترین سازه‌های ایرانی در قلب کویر که هوش و نبوغ ایرانی را به رخ می‌کشد. باغ دولت آباد ارزشمند از دوره افشاریه و زندیه بوده که روزگاری خارج از حصار شهر قرار داشته، اما کم کم با گسترش تمدن و افزایش جمعیت به فضایی کم نظیر و دلچسب در میان شهر تبدیل می‌شود. این باغ را به دلیل بادگیر بلند آن و جریان آبی که حوض‌های گوناگون در آن ایجاد می‌کنند، خوش آب و هوا ترین محل یزد در تابستان گرم کویر می‌دانند.

باغ دولت آباد را از این لینک مجازی ببینید.

کد خبر 416238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.