اقدامات کنترل شیوع کرونا باید منصفانه باشد

دولت‌ها و نهادهای مختلف باید در واکنش به شیوع ویروس کرونا هنگام وضع قوانین جدید، جوامع آسیب‌پذیر را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گسترش کووید -۱۹ در سراسر جهان منجر به ایجاد واکنش‌های تهاجمی پزشکی و بهداشت عمومی نظیر آزمایش خون، آزمایش‌های غربالگری، فاصله اجتماعی، محدودیت سفرها و قرنطینه در منزل شده است.

با این حال، بسیاری از مردم توجیهات خاصی برای بی‌اعتمادی نسبت به سیستم‌های بهداشت عمومی دارند؛ از نظر این افراد برنامه‌هایی که دولت برای قرنطینه و محدودیت اقشار مختلف جامعه وضع می‌کند باید فراگیر باشد و تنها مشمول گروه‌های خاصی نباشد. دولت‌ها در کشورهای مختلف جهان باید در واکنش به شیوع کووید -۱۹ وضع جوامع آسیب‌پذیر نظیر افراد بی‌خانمان، مردم بیکار یا بدون بیمه، اجتماعات غیر سفید پوست، افرادی که مبتلا به ناتوانی‌های جسمی هستند، جوامع بومی، مهاجران و پرسنل درمانی را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دهند.

اعتماد از طریق برقراری ارتباط ایجاد می‌شود و تبادل اطلاعات در زمان شیوع بیماری‌های فراگیر، به خصوص با افزایش آگاهی از بیماری، چالش‌برانگیز است. یک پیام فراگیر باید به زبان‌های مختلف، حتی به زبان اشاره‌ای، در اختیار مردم در نقاط مختلف جهان قرار گیرد. ارتباط شفاف و صادقانه امری ضروری است؛ زمانی که اطلاعات نادرست در اختیار مردم قرار گیرد، بی‌اعتمادی را در آن‌ها به وجود می‌آورد و در نتیجه مردم را برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به سمت منابع جایگزین غیر قابل اعتماد سوق می‌دهد.

برای مثال مردم در مناطق محروم غرب جهان به شدت نسبت به اقدامات نهادهای بهداشت عمومی بی‌اعتماد هستند؛ در این جوامع از جوامع غیر سفیدپوست و افراد مبتلا به معلولیت بیشترین سوء استفاده می‌شود و مهاجران غیر قانونی نیز همیشه در هنگام مراجعه به مراکز درمانی از نداشتن هویت رسمی وحشت دارند.

انجام آزمایشات رایگان

دولت‌ها و سیستم‌های مراقبت سلامت در زمان شیوع بیماری‌های پیش‌بینی نشده مانند ویروس کرونا باید افرادی که از حق بیمه یا پوشش خدمات سلامت کافی برخوردار نیستند را تحت حمایت خود قرار دهند. مردم اغلب به خاطر هزینه‌های بالای انجام آزمایش و درمان از مراجعه به مراکز درمانی حتی در شرایط حاد جسمی خودداری می‌کنند. از آن‌جا که کووید -۱۹ با سرعتی غیر قابل باور در میان مردم سراسر جهان در حال گسترش است، بنابراین خودداری از مراجعه به مراکز درمانی و انجام آزمایشات ویژه در هنگام مواجهه با علائم خاص بیماری خطراتی را برای فرد و جامعه به بار می‌آورد. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت‌ها باید در اولویت برنامه‌های خود برای سرکوبی این ویروس انجام دهند انجام آزمایشات رایگان مردم است تا از این طریق افراد مبتلا به ویروس شناسایی و از سایرین دور شوند. این آزمایشات باید به طور منصفانه و فراگیر تمام اقشار جامعه، حتی مهاجران بدون شناسنامه و کارت هویت را در برگیرد تا از شیوع بیشتر ویروس خودداری شود.

دولت‌ها و نهادهای مختلف باید در واکنش به شیوع ویروس کرونا هنگام وضع قوانین جدید برای ایجاد فاصله اجتماعی بین افراد، جوامع آسیب‌پذیر را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دهند. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها این جوامع را به طور نامناسب تحت تأثیر قرار می‌دهد، به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان با ناتوانی‌های جسمی یا آن‌هایی که نیاز به مواد غذایی، مسکن، سکونت و امنیت خود را از طریق نهادهای آموزشی تأمین می‌کنند، بیشترین آسیب را در این دوران متحمل می‌شوند. تمام نهادهایی که در دوران قرنطینه تعطیل می‌شود باید وضع گروه‌های آسیب‌پذیر خود را مورد توجه قرار دهند و علاوه بر این، افرادی که با کمبود غذا، دارو و مسکن مواجه هستند، از حمایت ویژه دولت برخوردار شوند.

حقوق ایام بیکاری

بسیاری از ادارات و بخش‌های خصوصی محل کار خود را به مدت ۱۴ روز تعطیل کرده اند و از کارکنان خواسته اند به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا در منزل بمانند. اگرچه این استراتژی بسیاری خوبی برای مقابله با کووید -۱۹ است با این حال، بسیاری از مردم در این مدت زمان آسیب‌هایی جبران ناپذیر، به خصوص از نظر اقتصادی، تجربه می‌کنند. پرداخت حقوق ایام بیکاری در کشورهای مختلف قوانین خاص خود را دارد که البته در شرایط بحرانی نظیر شیوع کرونا ویروس باید در وضع آن‌ها تجدید نظر شود.

در طول شیوع بیماری پرداخت حقوق در زمان مرخصی‌ها یا تعطیلی‌های استعلاجی می‌تواند مانع از شیوع بیشتر بیماری در بین مردم شود چرا که اگر مردم بدانند در صورت تعطیلی کار، حقوق آن‌ها واریز می‌شود از حضور در محل کار خود جلوگیری می‌کنند. زندان‌ها، خانه‌های سالمندان، پناهگاه‌های افراد بی‌خانمان و اردوگاه‌های پناهندگان مرکز شیوع بیماری‌های واگیردار است چرا که در چنین مکان‌هایی مردم دسترسی کافی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه را ندارند و در نتیجه شیوع یک بیماری نظیر کووید -۱۹ در بین آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، در مرزهای ایالات متحده آمریکا یک استراتژی به نام "Remain in Mexico" (در مکزیک بمانید)، پیاده شد که بر اساس آن به پناهندگان مکزیکی در مرز جنوبی ایالات متحده آمریکا اجازه ورود داده نمی‌شود و تجمع مکزیکی‌ها در مرز باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا شده است.

کد خبر 416236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.