هشت اقدام و دستاورد ویژه آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اقدامات و دستاوردهای ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۸ را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، سید جواد حسینی اولین اقدام انجام شده را "طرح سنجش سلامت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان" دانست و اظهار کرد: این طرح در دو هزار پایگاه دانش آموزان را غربالگری می‌کند و سطح سلامت و عملکرد تحصیلی آنها را مشخص می‌نماید تا بر آن اساس، هم وضعیت تحصیلی دانش آموزان به عنوان دانش آموز عادی و استثنایی مشخص شود و هم وضعیت سلامت ایشان برای مداخلات بهنگام معین شود.

وی افزود: این طرح از سال ۱۳۷۲ با پوشش ۱.۵ درصدی دانش آموزان بدو ورود به تحصیل شروع شد و در سال ۱۳۹۸ سه اتفاق مهم رقم خورد.

حسینی تصریح کرد: پوشش طرح در دانش آموزان به نزدیک ۹۸ درصد رسید، طرح به دوره پیش دبستانی هم تسری یافت و دانش آموزان پیش دبستانی هم با پوشش ۵۰ درصدی در طرح شرکت کردند و پایگاه و بانک جامع آزمون‌ها راه اندازی شد.

معاون وزیر با بیان اینکه سال ۱۳۹۸، بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نوآموز بدو ورود و پیش دبستانی در این طرح غربالگری شدند، افزود: اقدام ویژه ای که در سال گذشته انجام شد ایجاد پایگاه و بانک آزمون‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بود که برای اجرای دقیق این طرح و طرح‌های از این دست برای غلبه بر فقر آزمونی بسیار ضروری و لازم است.

حسینی دومین اقدام انجام شده در سال ۹۸ را " افتتاح و کلنگ زنی ۱۰۷ مرکز آموزشی و توانبخشی و مشاوره و راهنمایی خانواده " در حوزه آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: از این تعداد پروژه ۴۸ پروژه کلنگ زنی، ۴۵ پروژه افتتاح و ۱۵ مرکز مشاوره و راهنمایی راه‌اندازی و افتتاح شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی "طراحی برنامه نظام جامع ارجاع خدمات مشاوره‌ای در حوزه سلامت جسمی و روحی دانش آموزان با نیازهای ویژه" را سومین طرح و اقدام ویژه در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: راه اندازی ۱۵ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده، طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع توانبخشی، مشاوره و مددکاری، تولید راهنمای فرزندپروری برای والدین دارای فرزند با نیاز ویژه، تجهیز اتاق‌های بازی در مدارس ویژه نابینایان، ارائه خدمات توانبخشی در داخل و خارج مدرسه و ارائه خدمات حمایتی در ۱۶ عنوان برای ۱۰ هزار دانش آموز نیازمند با اعتباری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال از جمله فعالیت‌های انجام شده در راستای اجرایی شدن برنامه نظام جامع خدمات مشاوره‌ای است.

وی ادامه داد: "رونمایی از ۶۰ عنوان اثر و مکتوبات آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی" همزمان با ۱۴ آذر روز جهانی معلولین و مناسب‌سازی بیش از ۱۴۰ کتاب درسی به شکل صوتی و خط بریل، چهارمین اقدام ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۸ بود.

معاون وزیر "توجه به ارتقا تحصیلی دانش آموزان دیرآموز یا مرزی" را پنجمین اقدام ویژه آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته دانست و اظهار کرد: دانش آموزان دیر آموز به دانش آموزانی اطلاق می‌شود که هوشبهر آنها بین ۷۰ تا ۸۵ می‌باشد. این دسته از دانش آموزان که سالانه ۵ تا ۷ درصد دانش آموزان را شامل می‌شوند نه در حوزه دانش آموزان استثنایی قرار می‌گرفتند و نه در آموزش و پرورش عادی توجه خاصی به آنها صورت می‌گرفت.

وی افزود: سال ۹۸ با توافقی که با معاونت ابتدایی صورت گرفت این دانش آموزان که سالانه بین ۶۰ تا ۹۰ هزار را شامل می‌شوند در مراکز اختلالات یادگیری با پروتکل مشخص تحت حمایت قرار گرفتند و معاونت آموزش ابتدایی هم مناسب سازی معلمان و فضای مدرسه برای تعلیم و تربیت خاص آنها را در دستور کار قرار داد.

حسینی " تدوین و اجرای طرح مدام به منظور افزایش مشارکت ذینفعان در آموزش و پرورش استثنایی کشور" را ششمین طرح ویژه در سال ۹۸ دانست و گفت: طرح مدام که برگرفته از مشارکت معلمان، دانش آموزان، اولیا و مدیران در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی است در اواخر سال گذشته طراحی و به اجرا گذاشته شد.

وی اظهار کرد: در این طرح برای معلمان "پارلمان مجازی معلمان"، برای دانش آموزان "مجلس واقعی و مجازی دانش آموزان سراسر کشور"، برای اولیا "پارلمان مشورتی اولیا"، برای مدیران "نظام تصمیم گیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد" و برای همه معلمان، دانش آموزان و مدیران طرح جام و برای صاحبنظران و دانشگاهیان "کارگروه کاربست مطالعات فنی و بین اللملی" راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه "راه اندازی نظام آموزش، منزل، بیمارستان و مدرسه محور" هفتمین اقدام ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته بود، افزود: بخشی از دانش آموزان استثنایی مثل معلولین شدید جسمی-حرکتی یا طیف اوتیسم در بسیاری موارد قادر به تحرک مکانی نیستند و برای پوشش تحصیلی این دسته از دانش آموزان سال گذشته طرح آموزشی منزل محور با سرانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با خرید تبلت برای هر دانش آموز و ایجاد پایگاه مجازی آموزش راه‌اندازی شد.

وی اشاره به اینکه "اقدامات خاص برای مقابله با وضعیت کرونا و استفاده از فضای مجازی و ایجاد مدرسه مجازی" هشتمین فعالیت ویژه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۸ بود، اظهار کرد: ایجاد بانک اطلاعات تدریس در همه گروه‌های آموزشی ۷ گانه، ایجاد پایگاه مجازی و مدرسه مجازی در ۷ استان، آموزش‌های والد محور از طریق مراکز مشاوره راهنمایی و ۷۴۱ مرکز اختلالات یادگیری و ۳۲۰ هزار ساعت آموزش توسط ۲۲ هزار معلم از ۲۲۵۰۰ معلم با تشکیل ۱۰ هزار گروه مجازی و در ۲ هزار مدرسه از جمله فعالیت‌های انجام شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلام اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی سال گذشته رتبه اول را در جشنواره شهید رجایی کسب کرد، افزود: این جشنواره در راستای نهادینه کردن فرهنگ ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف از طریق تقدیر و تشویق آن‌ها به‌منظور پایش اجرای اصلاح امور اداری دوره دوم و به استناد آئین‌نامه اجرایی مواد ٨١ و ٨٢ قانون مدیریت خدمات کشوری هر ساله اجرا می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی تاکید کرد: در بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های وابسته به آموزش و پرورش، سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی رتبه اول، سازمان نهضت سوادآموزی رتبه دوم و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی رتبه سوم را کسب کردند.

کد خبر 416206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.