بهترین زمان مصرف ماست و خواص آن

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از زخم معده، خواص درمانی گریپ فروت، توصیه‌های تغذیه‌ای لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا، جلوگیری از چاقی در عید با رعایت پنج مورد و بهترین زمان مصرف ماست و خواص آن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افرادی که از زخم معده رنج می‌برند، گوشت قرمز را از سبد غذایی خود حذف کنند. رایج‌ترین علت زخم معده در افراد استرس است، بنابراین افراد تا جایی که می‌توانند از استرس و عوامل استرس زا دوری کنند.

خدیجه رحمانی، اظهار کرد: عامل دیگری که در ایجاد زخم معده نقش دارد، آلودگی اچ پی وی است که میکروبی از فلوروباکتریای معده را به هم می‌ریزد؛ زیرا معده یک سری باکتری‌های مشخصی دارد که محیط می‌تواند عمل هضم را به خوبی انجام دهد، اما اگر کارکرد این فلور به هم بخورد معده دچار مشکل و در نهایت فرد دچار زخم معده می‌شود.

وی، تصریح کرد: مصرف انواع داروها نیز می‌تواند از عوامل بروز زخم معده باشد که میزان شدت بیماری در هر فرد متفاوت است، اما در کل افراد با رژیم غذایی سالم و تازه می‌توانند تا حدی زیادی جلوی این بیماری را گرفته و از پیشروی آن جلوگیری کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: مصرف روزانه پنج تا شش وعده کوچک می‌تواند بهتر از سه وعده بزرگ در روز باشد؛ یعنی افراد حجم هر وعده را کم کرده و به تعداد دفعات آن اضافه کنند، زیرا با این کار، بار معده را کم کرده و معده می‌تواند به خوبی کار خود را پیش ببرد.

رحمانی ادامه داد: افراد قبل و بعد از هر وعده غذایی استراحت داشته باشند و در آرامش غذای خود را میل کنند و به نوعی کنترل استرس داشته باشند؛ همچنین آهسته غذا خوردن نیز می‌تواند کمک بسزایی در این افراد داشته باشد. خوب جویدن غذا نیز یکی دیگر از نکات مهم است که متأسفانه اکثر افراد آن را نادیده می‌گیرند؛ پس با خوب جویدن غذا می‌توان به هضم غذا و در نتیجه به معده خود کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: با حذف سیگار و کلیه دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی می‌توانید باعث کاهش درد زخم معده‌تان شوید. همچنین افرادی که معده آن‌ها مشکل دارد سعی کنند از غذاهایی استفاده کنند که هضم شأن آسان است و به طور کلی اسیدیته و کم چاشنی باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: افرادی که از زخم معده رنج می‌برند سعی کنند از شیر بدون لاکتوز و لبنیات کم چرب استفاده کنند و این لبنیات اگر پروبیوتیک باشد به معده کمک می‌کند.

خواص درمانی گریپ فروت

گریپ فروت از خانواده مرکبات و میوه‌ای سرشار از ویتامین ث و پتاسیم است که علاوه بر خاصیتش در درمان سرما خوردگی معجزه‌های بسیار دیگری انجام می‌دهد. گریپ فروت میوه‌ای از خانواده مرکبات است که از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده است. این میوه شگفت انگیز نیز مانند لیمو ترش سرشاز از ویتامین c است و در فصل پاییز و زمستان می‌توان از خواص دارویی آن برای بهبود سرماخوردگی بهره برد. این میوه منبع غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی محسوب می‌شود.

این میوه عمل هضم را آسان می‌نماید و جریان عصیر (شیره) معدی و ترشح کیسه صفرا را سرعت می‌بخشد. نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت منجر به سرکوب اشتها می‌شود. گریپ فروت همچنین سرشار از نارینژین فلاونوئید است که منجر به افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان رتینول است که منجر به ترمیم پوست آسیب دیده و مبارزه با چین و چروک‌های صورت می‌شود. این میوه همچنین حاوی ترکیبی به نام اسپرمیدین است. به گفته محققان این ماده روند پیری را کند می‌کند.

مصرف آن خون را تصفیه و کلیه و کبد را پاک می‌کند. میوه‌ای خنک است و عطش را رفع می‌کند. گریپ فروت به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای زخم‌های خارجی عمل می‌کند. گل‌های گریپ فروت از نظر طبی خاصیت ضد تشنج و لرز دارد و آن را دم می‌کنند و در موقع تشنج و تب می‌نوشند. ویتامین A موجود درگریپ فروت می‌تواند در همه قسمت‌های پوست و مو دخالت داشته باشد در کل ویتامین A و C هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و اثرات خوبی در بدن می‌گذارند.

گریپ فروت جز مرکباتی است که حاوی ویتامین‌های A و C است و منبع اصلی فیبر بسیار خوب محلول در آب به نام پکتین که موجب کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری‌های قلب و عروق می‌باشد. آب گریپ فروت حاوی ترکیبی است که منجر به کاهش ایجاد شوره سر می‌شود و قارچ‌هایی که منجر به شوره سر می‌شود را از بین می‌برد.

بهترین زمان مصرف ماست و خواص آن

همه از گذشته تا به امروز ماست را کنار وعده غذایی اصلی خود مصرف می‌کردند اما متخصصان بر این باورند که مصرف آن با غذا کار بسیار اشتباهی است. خوردن آن با مواد غذایی پخته مخصوصاً گوشتی مناسب نیست، زیرا آهن موجود در گوشت جذب بدن نمی‌شود. بهتر است ماست را با فاصله زمانی زیاد بعد یا قبل غذا صرف کرد.

بهترین زمان مصرف ماست در میان وعده بعد از شام است. زیرا ماست با کالری بسیار پایین و پروتئین بالایی که دارد بهترین خوراکی برای آخر شب است. خوردن ماست در میان وعده آخرشب به کاهش عضله سوزی در هنگام خواب هم کمک خواهد کرد. زیرا پروتئین‌های شیر به گونه‌ای هستند که عوامل تخریب کننده عضلات را کاهش می‌دهند. بسیاری از افراد ماست را همراه غذا میل می‌کنند و خوردن ماست در میان وعده را فراموش می‌کنند.

خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا آب‌لیمو در دراز مدت باعث لک‌های پوستی می‌شود. خوردن ماست با ماهی با توجه به اینکه هر دو آن‌ها سرد هستند، شرایط بدی را به خصوص برای سالمندان ایجاد خواهد کرد. شرایطی را در هنگام خواب مانند سکته مغزی ایجاد می‌کند.

از فواید ماست این است که سیستم گوارش را دوباره بازسازی خواهد کرد. ماست دارای پروبیوتیک بوده و در تنظیم دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. اشتها افراد را متعادل خواهد کرد. غذاهای حاوی پروتئین بالا می‌توانند گرسنگی افراد را برطرف کنند و مانع پرخوری زیاد در لحظه می‌شوند. توصیه می‌شود برای اینکه حس سیری کنید، یکی از انواع ماست را که حداقل ۱۰ گرم پروتئین در هر وعده را فراهم می‌کند، انتخاب کنید.

متخصصان معتقدند ۶۰ دقیقه بعد از تمرینات ورزشی، بهترین زمان برای تغذیه و بازیابی بدن با مواد غذایی مغذی است. در این بین پروتئین یک انتخاب عالی است که می‌توانید از ماست به عنوان یک میان وعده ایده‌آل در یک ساعت بعد از تمرین دریافت کنید. در عین حال که کربوهیدرات هم می‌تواند جایگزین ذخایر انرژی در ماهیچه‌های شما پس از یک تمرین ورزشی سخت باشد، پروتئین انتخاب کامل‌تری نسبت به کربوهیدرات است، چون ۹ نوع آمینواسید که بدن نمی‌تواند بسازد، اما عضلات برای ترمیم به آن‌ها نیاز دارند را فراهم می‌کند.

توصیه‌های تغذیه‌ای لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد، که عامل ابتلاء یا پیشگیری از ابتلاء به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های ریوی، می‌تواند سو تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح باشد.

محمد رضا قلعه گلاب با اشاره به اینکه کمبود دریافت غذایی ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و A با تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ایی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند، هویج، کدوحلوایی، سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، توصیه کرد: به طورکلی به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه ۳ واحد از گروه سبزی‌ها (بجز سبزی‌های نشاسته ایی) و حداقل دو واحد میوه توصیه شود.

قلعه گلاب، تاکید کرد: کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلاء هستند و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت نمایند. هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند، و از هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می‌شود، اظهار کرد: حتی المقدور از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود. استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.

جلوگیری از چاقی در عید با رعایت پنج مورد

در عید و روزهای قرنطینه نمی‌توانیم با قرمه‌سبزی یا فسنجان که جلوی چشم‌مان هستند، مقابله کنیم. هم دلمان می‌خواهد از همه طعم‌ها بچشیم و هم نمی‌خواهیم چاق شویم. بیشتر مردان و زنانی که رژیم غذایی دارند، بعد از تعطیلات از موضوع اضافه وزن سه الی هفت کیلویی خود شکایت دارند. با رعایت پنج مورد می‌توان از بروز چاقی جلوگیری کرد این موارد عبارتند از:

۱. خودمان را محدود نکنیم

با دیدن خوراکی‌هایی که ما را به وجد می‌آورند خودمان را محدود نکنیم، این‌گونه طمع خوردن را در خودمان به وجود می‌آوریم و بیشتر از قبل می‌خوریم. همان لحظه‌ای که هیجان و ذوق خوردن داریم به خودمان بگوییم: «نگران نباش، به اندازه کافی از همه چیز می‌خورم».

۲. مایعات به اندازه کافی بخوریم

شیرینی‌ها از آن دسته مواد غذایی‌ای هستند که بر اثر کم آبی بدن، میل به خوردن‌شان چندین برابر می‌شود. روزانه به اندازه سه الی پنج لیوان آب بخوریم و اگر آب میوه و شربت هم بود استقبال کنیم. مایعات کمک می‌کنند که بدن از حالت قحطی‌زدگی نجات پیدا کند و دیگر ولع خوردن شدید را تجربه نکنیم.

۳. اول از سالاد شروع کنیم به جای سوپ

هنگامی که خیلی گرسنه هستیم و می‌خواهیم همه غذاها را امتحان کنیم اول از سالاد شروع کنیم. اول سالاد و موادخام سبزیجات را بخوریم که زودتر ما را سیر می‌کنند و هضم می‌شوند. غذاهای خام را اگر بعد از غذاهای گوشتی بخوریم در معده‌مان می‌گندد و هیچ سودی برای ما ندارد. پس قبل از غذای اصلی و پخته سالاد بخوریم هرچند کم.

۴. از مزه لذت ببریم نه از حجم زیاد

آجیل‌های عید را در دهان خود بجوییم و مزه کنیم و سعی کنیم بشماریم که حداقل ۱۰ بار یک دانه را بجویم. غذاها را در دهان خود جا به جا کنیم به طور مثال پنج بار در سمت راست دهان و پنج بار در سمت چپ دهان بجویم. مشت و بشقاب خود را پر نکنیم؛ بلکه به لقمه دهان خود توجه کنیم و از مزه همانی مه می‌چشیم لذت ببریم.

۵. فکر نکنیم از دست رفته‌ایم

با یک بار رعایت نکردن یا حتی سه بار هم فکر نکنیم که از دست رفته‌ایم. نمی‌توانیم هم چاق شویم و هم افسرده. بهتر است رعایت کنیم ولی اگر نشد از وعده بعدی شروع کنیم و اگر باز هم نشد تلاش خود را متوقف نکنیم و اگر بعد از عید هم متوجه سه کیلو اضافه وزن پیدا کرده‌ایم، در یک ماه می‌توانیم به وزن عادی خود برسیم.

کد خبر 416205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.