۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
چگونه خانه‌ای شاد داشته باشیم؟

ایجاد یک خانه شاد برای خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که منجر به افزایش احساس آرامش و راحتی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خانواده پایه و اساس یک جامعه است و شادی از جمله مهم‌ترین نکات برای ایجاد احساس خوشبختی و نیز زمینه‌ساز رسیدن به آسایش است. ایجاد یک فضای شاد برای خانه مستلزم دانستن نکاتی ساده اما کاربردی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

خونگرم و خوش‌اخلاق بودن

بعد از داشتن یک روز کاری طولانی و احتمالاً سخت، داشتن لبخند روی لب پس از ورود به خانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر این لازم است که شخص علی‌رغم خستگی و بی‌حوصلگی ناشی از آن با تمامی افراد خانواده به گرمی سلام و احوال‌پرسی کند. در این صورت بازخورد مثبتی نیز از سوی آنان دریافت خواهد کرد که منجر به بهبود حال روحی وی می‌گردد و مسلم است که داشتن حال خوب نقش بسزایی در رفع و قابل تحمل کردن خستگی جسمانی دارد. از سوی دیگر عشق ورزیدن به تک تک اعضای خانواده و در آغوش کشیدن آن‌ها بار مثبت روانی بسیاری دارد و آن‌ها را از نظر عاطفی تأمین می‌کند تا جایی که تمامی عشق و محبت مورد نیاز خود را در خانه می‌یابند. لازم است کودکان در خانه به ارزش و اهمیت بالای وجود خود پی ببرند.

البته در شرایط کنونی شیوع کرونا که همه محکوم به رعایت قرنطینه هستند خانواده‌ها می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی از با هم بودن نهایت استفاده را ببرند. برای مثال انجام بازی و سرگرمی نظیر اسم فامیل، معما، مشاعره و یا برگزاری مسابقات آشپزی و تقسیم وظایف می‌تواند در تغییر خلق و خوی افراد مؤثر باشد.

تمیز و مرتب بودن خانه و تزئین آن

بی‌نظمی و شلوغی خانه تأثیر منفی مستقیم بر بازخوردهای ناشی از آن دارد درحالی‌که نظم و ترتیب، هم از نظر زیبایی‌شناختی بسیار خوشایند است و هم منجر به افزایش سلامت و ایمنی اهالی خانه می‌شود. علاوه بر مرتب بودن، استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده هوا و یا شمع‌های معطر نیز پیشنهاد می‌شود. تزئین فضای داخلی خانه با رنگ‌های شاد، استفاده از وسایل خلاقانه، داشتن گلدان‌های گل و گیاه و مواردی از این قبیل نیز نقش بسزایی در آرامش‌بخشی و افزایش شادی و نشاط دارد.

تخصیص زمان استراحت و وقت‌گذراندن با خانواده

اختصاص زمانی معین برای استراحت تمامی اعضای خانواده بسیار اهمیت دارد. این زمان می‌تواند با تعریف کردن داستان‌های خوشایند برای بچه‌ها، بازی کردن، خاطره‌گویی، خوردن عصرانه با هم، تماشای تلویزیون و گوش کردن به موسیقی باشد. لازم است این زمان متناسب با شرایط تمامی ساکنان یک خانه تعیین شود و برای همه آن‌ها خاطره‌ساز باشد. در صورتی که یکی از اعضای خانواده دور کار است یا در منزل به فعالیت کاری می‌پردازد نباید ساعات کاری او با این زمان تداخل داشته باشد. از سوی دیگر در اولویت قرار دادن خانواده بسیار مهم است و نباید وقایع مورد اهمیت برای هر یک آن‌ها را از دست داد حتی اگر لازم باشد برای این منظور  مرخصی بدون حقوق گرفت.

پرهیز از جدال

لازم است از بحث و جدل در حضور کودکان به شدت خودداری کرد. والدین الگوهای زنده کودکان خود هستند پس نباید در مقابل آن‌ها مشاجره کنند. از سوی دیگر لازم است در صورت بروز اختلاف‌نظر میان بچه‌ها مسأله را با آرامش و هماهنگی برطرف کرد و همواره به کودکان یادآوری کرد که داشتن خواهر و یا برادر چقدر در زندگی مهم است و احساس خوبی به انسان می‌دهد.

امنیت مالی

یکی از موارد مهمی که لازم است قبل از تشکیل خانواده از وجود آن اطمینان حاصل کرد داشتن امنیت مالی است چراکه دسترسی به نیازهای اولیه خصوصاً برای کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است. کودکان باید با تغذیه مناسب رشد کنند و از استرس‌های ناشی از نداشتن ضروریات زندگی ایمن بمانند. آنها باید از دوران کودکی خود لذت ببرند و نگران برعهده گرفتن مسئولیت‌های بزرگسالان نشوند. تأمین این اطمینان و فراهم آوردن شرایط رفاهی برای بچه‌ها از مهم‌ترین وظایف والدین است.

کد خبر 416190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.