۲ هزار و ۶۴۶ مترمکعب بر ثانیه ورودی آب به سدهای خوزستان

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حجم خالی سدهای استان با احتساب سد سیمره بالغ بر ۶.۳ میلیارد متر مکعب است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، داریوش بهارلویی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته میزان ورودی به حوضه کارون ۸۶۶ مترمکعب بر ثانیه بوده که به ازای آن ۲۵۴ متر مکعب آب از مجموعه سدهای زنجیره‌ای خوزستان رها شده است، اظهار کرد: ورودی در حوزه دز ۶۱۳ متر مکعب بر ثانیه بوده که به همان میزان نیز خروجی صورت گرفته است، در حوضه کرخه و سد کرخه میزان ورودی ۵۴۶ متر مکعب بر ثانیه بوده که ۴۳۵ متر مکعب بر ثانیه هم تخلیه شده است. در حوضه مارون هم نزدیک به ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه ورودی و ۱۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی داشتیم.

وی ادامه داد: مجموع ورودی به سدهای موجود افزون‌بر دو هزار و ۶۴۶ متر مکعب بر ثانیه است که به ازای آن یک هزار و ۷۲۶ مترمکعب بر ثانیه آب خارج شده و بیانگر موازنه مثبت و کاهش ظرفیت کنترل سیلاب سدهای استان خوزستان است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: اگرچه این ظرفیت در حال حاضر بیانگر وضعیت مناسب و شرایط خوب است حدود ۲.۸ میلیارد متر مکعب بیش از ظرفیت خالی سدها در سال گذشته بوده که شرایط خوبی را برای مهار سیلاب‌ها فراهم کرده است.

بهارلویی با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند تا امروز در اثر بارش‌هایی که رخ داده حدود ۱.۳ میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای خوزستان شده است، گفت: در مجموع طی اسفند ماه حدود پنج میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای استان شد که بیانگر ویژه بودن این ماه و میزان حجم سنگین ورودی‌ها بوده که توسط سدها مهار شده است.

وی با بیان اینکه سدهای خوزستان در طول این مدت چندین سیل متوسط و کوچک را مهار کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حجم خالی سدهای استان با احتساب سد سیمره بالغ بر ۶.۳ میلیارد متر مکعب است که از این میزان سهم سدهای زنجیره‌ای حوضه کارون نزدیک به ۳.۳ میلیارد متر مکعب، سهم سد کرخه ۱.۲ میلیارد مترمکعب، سهم سد دز ۸۰۰ میلیون متر مکعب و سهم سد مارون حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.

کد خبر 416181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.