استاندارد تهیه نقشه‌های خطر چیست؟

یک پژوهشگر مستقل شهری گفت: مدیریت بحران شهرها دقت کافی برای تهیه نقشه‌های خطر را ندارد در حالی که این نقشه‌ها باید مرتبا پایش و به روزرسانی شود زیرا محیط زندگی مرتبا در حال تغییر است.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای مدیریت هر سیستم پیچیده‌ای از جمله مدیریت کلانشهرها و شهرها، استان یا کشور، نیاز به داده مناسب داریم زیرا در این عصر فرآیند برهم کنش عوامل مختلف بر یکدیگر مدام پیچیده‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ویروس کرونا اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، افزود: در چنین شرایطی داشتن داده‌های معتبر و قابل اعتمادی که بتوان بر مبنای آن نقشه‌های خطر را تهیه و بر اساس آن تصمیم گرفت، اهمیت زیادی دارد.

این پژوهشگر مستقل شهری خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت بحران شهرها دقت کافی برای تهیه نقشه‌های خطر ندارد در حالی که این نقشه‌ها باید مرتباً پایش و به روز رسانی شود زیرا محیط زندگی مرتباً در حال تغییر است.

حسینیون ادامه داد: رخدادهایی مانند بارش‌ها، زلزله‌ها، فرونشست زمین، کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و خشکسالی مرتباً چهره روی زمین، زیر زمین، جابجایی جمعیت، کاربری‌ها و فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: دقت این نقشه‌ها بسیار مهم است و باید مرتباً کنترل شده و به روز رسانی شود، به علاوه خطرات چندگانه یا تأثیرات متقابل خطرها نیز باید در تهیه این نقشه‌ها مدنظر قرار بگیرد.

این پژوهشگر مستقل شهری ادامه داد: به طور مثال در حال حاضر علاوه بر بحران کرونا، بحران سیل را داریم، اما تجربه سال گذشته باز هم تکرار شده است، به علاوه در چنین شرایطی مدیریت دو بحرانی که دستورالعمل‌های کاملاً متضاد با یکدیگر دارند تنها از طریق تهیه نقشه‌های مالتی هزار ممکن است.

حسینیون تاکید کرد: در چنین شرایطی همپوشانی این دو نقشه اهمیت زیادی دارد تا بر اساس آن مدیریت و ظرفیت سازی انجام شود، بنابراین نباید سناریوهای ساده و تک بحرانی، تک حادثه‌ای و تک خطری داشته باشیم بلکه نقشه‌های ما باید مالتی هزار باشد.

لزوم هوشمندسازی نقشه‌ها برای استفاده همه شهروندان

وی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی نقشه‌ها، تصریح کرد: این نقشه‌ها باید خروجی‌های قابل استفاده برای اقشار مختلف مردم داشته باشد زیرا تهیه نقشه به خودی خود ارزشی ندارد و باید بتواند علاوه بر دست‌اندرکاران مدیریت بحران، برای گروه‌های مختلف مردم نیز قابل استفاده باشد.

این پژوهشگر مستقل شهری خاطرنشان کرد: این نقشه‌ها می‌تواند به صورت نرم افزار در اختیار دانش آموزان، معلمان، کارمندان، آتش نشانان و پزشکان قرار بگیرد تا گروه‌های مختلف جامعه شهری بتوانند از محصول این داده‌ها در راستای ارتقا و انجام بهینه فعالیت خود استفاده کنند.

حسینیون گفت: نقشه ابزاری نسبتاً تخصصی است، اما همین نقشه می‌تواند از طریق هوشمندسازی در اختیار همه قرار بگیرد، البته نقشه‌هایی در سطح شهر، استان و کشور توزیع شده است  که البته کلی است.

وی اظهار کرد: این امکان وجود دارد که شهرها تا تیرماه همچنان درگیر شیوع ویروس کرونا باشند، در این شرایط کسانی که صاحب اقتصاد، کار و سرمایه هستند چنانچه داده‌های درستی در اختیار داشته باشند، می‌توانند برای کار و زندگی خود برنامه ریزی کنند در حالی که با مبهم بودن شرایط، امکان برنامه ریزی نیز وجود ندارد.

این پژوهشگر مستقل شهری با بیان اینکه نقشه‌ها زمان دارند، تاکید کرد: تهیه نقشه بخصوص برای برخی خطرات در زمان‌ها و فصول مختلف، متفاوت است، برخی نقشه‌ها خطرهای محتمل را نشان می‌دهد از جمله نقشه مکان‌هایی که احتمال فرونشست و رانش در آنها وجود دارد اما در تهیه نقشه، شاخصه‌های وابسته به گذر زمان در نظر گرفته نمی‌شود از جمله احتمال حضور جمعیت در مکانی و زمانی مشخص، که ممکن است احتمال خطر پذیری را بالا ببرد.

حسینیون افزود: باید فعالیت‌ها و جابه‌جایی‌های جمعیت، کار، فعالیت و حتی جریان‌های ترافیکی را در اوقات مختلف سال و ماه در نظر داشته باشیم و نقشه‌های آنها را به تفکیک تهیه کنیم، اما تاکنون انجام نشده و مدیریت بحران عامل زمان را در نظر نگرفته است.

کد خبر 416131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.