۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
همت مضاعف زنان کادر درمان

گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان باعث افزایش نگرانی‌های کادر پزشکی و متخصصان در خصوص تأثیرات کووید -۱۹ بر سلامت زنان کادر درمان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به طور کلی بیش از ۷۶ درصد از کادر درمانی ایالات متحده آمریکا را زنان و در حال حاضر حدود ۸۵ درصد از نیروی کاری در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا را آن‌ها تشکیل می‌دهند. گسترش این ویروس باعث نگرانی روز افزون زنان کادر درمان شده است چرا که علاوه بر این‌که تا کنون هیچ واکسن یا درمانی برای کووید -۱۹ کشف نشده است، هجوم افراد مبتلا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مراقبان سلامت شده است؛ زنانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند در کنار خستگی‌های ناشی از ساعت‌ها خدمت‌رسانی به بیماران نگرانند که در اثر تماس با افراد آلوده به کووید -۱۹ به این بیماری مبتلا شوند. ترس این زنان زمانی بیشتر می‌شود که نمی‌دانند آیا تا کنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند یا نه و در همان وضعیت به خانه‌های خود نزد پدر و مادر بالای ۶۰ سال یا فرزندانی با سیستم ایمنی بسیار ضعیف باز می‌گردند. اما چرا تعداد زنانی که در کادر درمانی در مبارزه با ویروس کرونا آسیب می‌بینند نسبت به مردان به مراتب بیشتر است؟

زنان بیش از مردان به عنوان مراقبان سلامت مشغول کار هستند

اگرچه تحقیقاتی که در خصوص ابتلا به ویروس کرونا انجام شده است حاکی است که مردان بیش از زنان به این ویروس آلوده می‌شوند، اما به دلیل اینکه بخش اعظمی از کارکنان مراقبت سلامت را زنان تشکیل می‌دهند خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند چرا که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود ۷۰ درصد از کادر درمانی در سراسر جهان را زنان تشکیل می‌دهند و بیش از ۹۰ درصد از کارکنان بیمارستان‌ها در استان هوبئی، منشأ شیوع بیماری کرونا، از زنان تشکیل شده است. از آن‌جا که پرستاران، پزشکان و خدمه بیمارستان‌ها بیش از هر جامعه دیگری در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، در نتیجه امکان آلوده شدن این افراد به ویروس به مراتب بالاتر از سایر مردم است. در بسیاری از کشورهای جهان میزان مرگ و میر کادر درمانی بسیار بالا است، به عنوان مثال در کشور چین بیش از سه هزار نفر از این افراد به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و تعداد قابل توجهی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات رسمی در سراسر کشورهای جهان به منظور خودداری از آلوده شدن کارکنان بیمارستان‌ها باید آن‌ها را به طور کامل از تجهیزات ایمنی نظیر لباس ایمنی، دستکش، ماسک و حتی عینک‌های مخصوص برخوردار کنند. متأسفانه در اغلب کشورهای دنیا مردم با کمبود دسترسی به ماسک و دستکش مواجه هستند که باعث ایجاد رعب و وحشت از احتمال ابتلای بیشتر به کویید -۱۹ در بین آن‌ها شده است. حتی در بعضی از کشورها تجهیزات ایمنی به میزان کافی در اختیار کادر درمانی قرار نمی‌گیرد و این امر منجر به آلوده شدن روز افزون این افراد، به خصوص پرستاران زن، شده است.

زنان مراقبان اصلی جامعه بشمار می‌روند

زنان نه تنها بخش اعظمی از کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تشکیل می‌دهند، بلکه مراقبت از اعضا خانواده نیز به طور کلی بر عهده زنان است. در واقع، زنانی که به عنوان پرستار یا پزشک در مراکز درمانی مشغول کار هستند باید بین زندگی کاری و زندگی در خانواده تعادل برقرار کنند و علاوه بر خدمت رسانی به مردم جامعه، از اعضای خانواده خود نیز به بهترین نحو مراقبت کنند. اگرچه در بسیاری از خانواده‌ها، مردان نیز مسئولیت‌پذیر هستند و در مراقبت از اعضای خانواده با همسران خود همکاری می‌کنند، اما آمار نشان داده است که حتی در این خانواده‌ها نیز زنان حدود ۵۰ درصد بیش‌تر از مردان از اعضای خانواده مراقبت می‌کنند؛ علاوه بر آن برخی زنانی که به عنوان پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مشغول کار هستند، علاوه بر مراقبت از اعضای خانواده و فرزندان کم سن و سال، مجبورند روزانه به دیدن پدر و مادر پیر خود بروند و از آن‌ها مراقبت کنند. درنتیجه ترس و نگرانی این افراد از ابتلا به ویروس کرونا به مراتب بیشتر از سایرین است چرا که با آلوده شدن به این ویروس می‌توانند اعضای آسیب‌پذیر خانوداه را نیز آلوده کنند.

کد خبر 416101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.