همدان ۹۸؛ تشنه سرمایه‌گذار، امیدوار به رونق گردشگری

اعضای شورای شهر همدان از سالی که گذشت می‌گویند از اینکه تا چه اندازه به اهداف خود دست یافتند و چقدر توانستند شورای شهر ،نه شورای شهرداری، باشند .

به گزارش خبرنگار ایمنا، همدان از دیرباز شاهراه اقتصادی و گردشگری ایران‌زمین بوده و بدیهی است برای هر توسعه‌ای باید هویت گذشته خود را در خدمت فناوری‌های روز قرار دهد تا زیست شهری مطلوب‌تری برای شهروندان همدانی رقم بخورد.

طرح‌ها و ایده‌های شورای شهر بر همین مبنا در سال ۹۸ پیگیری شد اما شاید آنگونه که باید نتوانست نتیجه مناسب را نصیب این کلانشهر کند؛ گاهی تصمیمات سلیقه‌ای و جزیره‌ای و گاهی چند دستگی‌ها در بطن مدیریت شهری، شورا را از هدف واحد خود دور کرد و پروژه‌های شاخص شهر برآیند کاملی برای همدان را نشان نداد.

از طرفی ساختار سنتی اداره شهر مانند بسیاری از شهرهای کشور راه هوشمندسازی، که مورد تاکید فراوان شورا بود را نیز صعب کرد تا تحول در مدیریت شهری همدان در سالی که از لحاظ اقتصادی محدودیت‌های فراوانی در برابر شورا و شهرداری وجود داشت، به سختی رخ دهد.

خدمات‌رسانی مطلوب و رکود عمرانی در سال ۹۸

رئیس شورای شهر همدان این سختی‌ها را در حوزه اقتصادی و ساخت‌وساز یادآور شده اما معتقد است همدان کارنامه قابل قبولی از خود در سال ۹۸ بجای گذاشت: سال ۹۸ برای همه کشور سال سختی بود اما خوشبختانه ۸۶ درصد بودجه شهرداری در این شرایط محقق شد و می‌توانیم بگوییم ۸۰ درصد پروژه‌هایی که در اولویت بوده نیز به اتمام رسیده است؛ برخی از پروژه‌ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی یا شرایطی که شیوع کرونا در پایان سال پیش آورد، برای تکمیل به سال بعد موکول شده‌اند.

کامران گردان کیفیت فعالیت‌های خدماتی شهرداری را بیش از پروژه‌های عمرانی دانسته و می‌گوید: شهرداری توانسته رضایتمندی مردم را در حوزه خدمات جلب کند؛ اقدامات خوبی در زمینه آسفالت، جدول سازی، پیاده‌روسازی، زیباسازی و توسعه فضای سبز رخ داده که امید است با گذر از وضعیت کنونی شیوع کرونا بتوان رویه کارهای خدماتی بیشتر را پیگیری کرد که البته در این شرایط نیز خدمت‌رسانی شهرداری همچنان ادامه دارد.

به نظر او شیوع کرونا تمرکز شهرداری را در شرایط فعلی به سمت حوزه بهداشت محیط و جلوگیری از شیوع بیماری برده و ادامه این روند شرایط پیش‌بینی را در رابطه با جایگاه پروژه‌ها و خدمات شهر برای سال آینده سخت کرده است: با افزایش ۲۵ درصدی که بودجه در سال ۹۹ ایجاد شده، سعی خواهیم کرد وضعیت پروژه‌ها را بهبود ببخشیم و هردو حالت سال پیشرو، چه با شیوع کرونا و چه بدون آن برنامه‌ریزی شده و سعی می‌کنیم شهرداری را با شرایط موجود هماهنگ کنیم.

گردان فشار تحریم‌ها بر کند شدن پروژه‌ها را نیز بی تأثیر نمی‌داند: ساخت برخی پروژه‌ها مانند پل‌های سطح شهر، امکاناتی لازم دارد که باید از خارج تأمین شود؛ قصوری در ساخت این پروژه‌ها متوجه شهرداری تیست اما وقتی تحریم هستیم، تأمین برخی امکانات سخت‌تر می‌شود.

او دو بال هوشمندسازی و شفافیت را مهم‌ترین اقدامات و ایده‌های شورای شهر در سالی که گذشت می‌داند و می‌گوید: تحقق قابل قوبل شهر هوشمند و شفاف‌سازی باعث ایجاد تسهیلات خوبی برای شهروندان شد؛ آن‌ها می‌توانند عوارضی که باید برای پایان ساختمان به شهرداری پرداخت کنند را غیرحضوری انجام داده و به همه مصوبات شورا و مناقصات و مزایده‌های شهرداری در سامانه شفاف‌سازی، دسترس داشته باشند.

استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای توسعه اختیارات شورای شهر

نایب رئیس شورای شهر نیز سال گذشته همدان را جدای از بخشی که دچار روزمرگی‌ها بوده، همراه با ابتکارات و ایده‌های مطلوبی در حوزه عمرانی و فناوری می‌داند و اتمام پروژه‌های نیمه تمام با همکاری دستگاه‌های مختلف را اقدام قابل توجه شهرداری در سال ۹۸ معرفی می‌کند.

حمید بادامی نجات می‌گوید: رویدادهای ملی و حوادث تلخی که در کشور در سال ۹۸ رخ داد تأثیر خود را روی اقتصاد شهری همدان گذاشت؛ همدان اگرچه از حوادث آبانماه مصون ماند و این شهر مانند دیگر کلانشهرها آسیب چندانی ندید اما در شیوع کرونا نگرانیهای فراوانی برای شهر و شهروندان ایجاد شده است.

در این شرایط سخت، شوراهایی که توانسته‌اند ظرفیت خود را از شورای شهرداری به شورای شهر ارتقا بخشند، مدیریت بیشتری بر اتفاقات اعمال کرده‌اند که همدان به گفته بادامی‌نجات توفیق چندانی در این امر نداشته است: همدان مانند اکثر شهرها همچنان شورای شهر است و در کنار آن تنها بخشی از وظایف شهر را نیز انجام می‌دهد اما برای شورای شهر شدن با معنای واقعی تلاش زیادی انجام دادیم.

او می‌گوید: از بند ۳۲ ماده ۸۰ قانون شهرداری‌ها استفاده کردیم تا هماهنگی‌های لازم میان شهرداری و شرکت‌های خدمات‌رسان ایجاد شود و بند ۲ ماده ۸۰ نیز به شورای شهر اجازه داد برای نارسایی‌ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طرح بنویسد که با استفاده از این موارد توانستیم برای رفتن به سمت شورای شهر شدن قدم برداریم.

نایب رئیس شورای شهر همدان به شیوع کرونا در روزهای اخیر اشاره کرده و ادامه می‌دهد: شهرداری‌ها باید در حوزه بیماری‌های واگیر نقش‌آفرینی کنند چون در قانون برای شهرداری وظایفی در این رابطه مشخص شده است بنابراین از همین موارد نیز می‌توان فهمید که همدان برای تبدیل شدن به شورای شهر در چهارچوب قانونی خود تلاش زیادی کرده است.

او موانع قانونی را علت تحقق نیافتن کامل مفهوم شورای شهر، در کشور می‌داند: سال‌ها بین تدوین قانون اساسی و قانون شوراها فاصله افتاده و همین موضوع سبب شده اختیارات شوراها به خیلی از ارگان‌های دیگر داده شود بنابراین باید قوانین اصلاح شده و با مقاومتی که جامعه شوراها در سراسر کشور از خود نشان داده و کمکی که به حاکمیت می‌کنند، اجازه ندهند بیش از این اختیارات شوراها محدود شود.

سال ۹۸ و گام‌های بزرگ در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری

موانع موجود بر سر راه همدان برای تبدیل شدن به شورای شهر واقعی را رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز تکرار می‌کند: تا مدیریت یکپارچه شهری در کشور اتفاق نیفتاده و قانون‌گذار این اختیارات را در حیطه وظایف شهرداری مشخص نکند شوراها نمی‌توانند ادعای مدیریت شهر را داشته باشیم؛ حداقل این اختیارات باید در هماهنگی میان شهرداری و دیگر سازمان‌های خدماتی ایجاد شود.

حسین قراباغی ادامه می‌دهد: با این حال در سال ۹۸ از تمام ظرفیت سمن‌ها و نهادهای خدمات‌رسان استفاده کرده و ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کردیم تا بتوانیم به معنای واقعی شورای شهر باشیم.

سرمایه‌گذاری و گردشگری از جمله مواردی بود که شورای شهر همدان بسیار بر روی آن تاکید کرد و امید داشت با تحقق اهداف خود در این زمینه‌ها بتواند رشد اقتصادی چشمگیری را در شهر ایجاد کند که البته در برخی حوزه‌ها موفق بود و در برخی دیگر نه؛ قراباغی درباره اولویت‌های شورا درپروژه‌های سرمایه‌گذاری می‌گوید: شورا بر روی ۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری تاکید کرده تا طرح و شرایط ورود سرمایه‌گذار به آن در سال ۹۸ تدوین شده و در سال بعد از آن متفاوت‌تر از سال ۹۸ مقدمات ورود سرمایه‌گذار به این پروژه‌ها آماده باشد.

او اضافه می‌کند: چهار پروژه سرمایه‌گذاری در زمینه هتل‌سازی و مجموعه‌های تجاری نیمه‌کاره در شهر همدان وجود داشت که عزم خود را جزم کردیم تا تکمیل شود و این اتفاق در سال گذشته افتاد؛ تکمیل این پروژه‌ها خوش‌بینی خوبی را در همدان ایجاد کرد چون پروژه‌های نیمه‌کاری لکه سیاهی بر کارنامه شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری بود و اکنون این ذهنیت تغییر کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان از توسعه فضای سبز شهری نیز سخن به میان آورده و می‌گوید: پارک صدهکتاری ولایت که زیرساخت‌هایش در حال ایجاد شدن بوده و پهنه‌بندی آن به‌صورت جداگانه در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت، احداث یک پارک ۲۴۰ هکتاری دیگر و اتمام مطالعات و جانمایی پروژه پارک آبی را از گام‌های پیشروی شورای شهر را برای رونق گردشگری در همدان می‌داند.

رونق گردشگری همدان اگرچه با توان بالایی آغاز شد اما برنامه‌های مربوط به آن انتقادهای فراوانی را نیز به دنبال داشت؛ رویداد بین‌المللی راه‌ابریشم و قراردادهای خواهرخواندگی، همدان را در آسنانه تحولی بزرگ در حوزه گردشگری قرار داد که موانع موجود در بدنه مدیریت شهری و نیز مشکلات موجود کشور، حصول نتیجه این اقدامات را به سال آینده موکول کرده است.

قراباغی در این رابطه معتقد است: شورای شهر خرده پروژه‌ها در موضوع گردشگری را هم سال گدشته و هم در سال پیشرو پیگیر بوده و مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با شهرهایی مانند اصفهان و تبریز انجام و در سال ۹۹ نهایی می‌شود. ایجاد منطقه گردشگری غرب کشور که قرار است تفاهم‌نامه آن با مزاکز استان‌های غرب مانند کرمانشاه، قزوین و لرستان منعقد شود نیز برای تبادلات گردشگری میان این استان‌ها بسیار مؤثر خواهد بود که در سال ۹۹ رخ خواهد داد.

به گفته او برنامه‌های متنوعی در حوزه گردشگری همدان پس از پایان یافتن بحران کرونا و مخصوصاً در فصل تابستان ایجاد خواهد شد: قرار بود در برج آرین تهران رویداد نمایشگاهی گردشگری همدان برگزار شده و از ظرفیت تهران برای توسعه گردشگری همدان استفاده شود که این برنامه به سال ۹۹ موکول شد و قرار است برمبنای آن هفته فرهنگی گردشگری همدان در تهران برگزار شود.

او در پاسخ به انتقادهایی که به رویدادهای گردشگری اجرا شده در سال گذشته می‌شود نیز می‌گوید: این رویدادها اگر حتی نتیجه مورد قبول ما را درپی نداشت اما همین رویدادها و نشست‌های بین‌المللی، همدان را در سطح فراکشوری معرفی کرد؛ از یونسکو و کشورهای مختلف به همدان آمدند و توافقات خوبی نیز انجام و دفتر یونسکو در شهر راه‌اندازی شده است. با این حال معتقدم از دستاوردهای این رویداد و دیگر رویدادها خوب بهره‌برداری نشده و می‌توانستیم آورده‌های بیشتری را در نتیجه آن برای همدان داشته باشیم.

کد خبر 416049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.